Självgående dator med mobilt bredband

Permalänk
Medlem

Självgående dator med mobilt bredband

Hej,

Jag har köpt en ny dator som jag ska fixa iordning till några släktingar som bor ute i skogen. De har bara basic datorvana och har i nuläget en gammal laptop som är runt 10 år gammal som är seg som sirap. Deras internetuppkoppling är mobilt bredband genom någon usbsticka från 3 med begränsad data per månad. Vet tyvärr inte hur mycket data.

Jag fick en fundering över att datorn kommer att behöva uppdatera sig med tiden. Hade det inte varit klokt att stänga av uppdateringarna då släktingarna har begränsat med data?

Jag vill lösa det här så att datorn blir så självgående som möjligt för dem.

Finns det några saker som jag bör tänka på så att dator kommer att fungerar så bra som möjligt för denna situationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neodymen:

Hej,

Jag har köpt en ny dator som jag ska fixa iordning till några släktingar som bor ute i skogen. De har bara basic datorvana och har i nuläget en gammal laptop som är runt 10 år gammal som är seg som sirap. Deras internetuppkoppling är mobilt bredband genom någon usbsticka från 3 med begränsad data per månad. Vet tyvärr inte hur mycket data.

Jag fick en fundering över att datorn kommer att behöva uppdatera sig med tiden. Hade det inte varit klokt att stänga av uppdateringarna då släktingarna har begränsat med data?

Jag vill lösa det här så att datorn blir så självgående som möjligt för dem.

Finns det några saker som jag bör tänka på så att dator kommer att fungerar så bra som möjligt för denna situationen?

När du aktiverat deras mobila bredband första gången, aktivera "Ange som anslutning med datapriser" (Metered connection på engelska). Då försöker Windows 10 att minimera dataanvändning och bara hämta hem nödvändiga uppdateringar, så som säkerhetsuppdateringen. Jag skulle inte rekommendera att stänga av Windows Update helt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Välj "ange som anslutning med datapriser" och ställ in rätt datacaps ex "5 gig per månad, återställs den 3e varje månad" då försöker windows att minimera sina uppdateringar till de mest essentiella samt försöker hålla volymerna rätt.

Permalänk
Medlem

...eller välj ett stabilt OS som inte konstant skvallrar vad användaren håller på med. Installera Fiddler och kolla på hur mycket trafik som går från vanliga applikationer, inte bara OS:et, på en Windows-burk...

Om datorn bara ska användas till mail, ordbehandling och surf så hade jag lätt valt Ubuntu LTS och ett gäng tillägg till vald webbläsare för att minimera trafiken där också, uBlock origin och kanske några till. Som bonus blir man inte tvingad till några uppdateringar om man inte själv ställer in det så. Förslagsvis väljer man ett 3G/4G-modem som har WiFi på insidan, för att kunna köra både den gamla laptopen och på enklast möjliga sätt lösa kompatibiliteten med den nya datorn.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska be att få kolla på en faktura gällande deras mobila internet. Det känns inte alls ovanligt att de som har dålig kunskap sitter på helt fel abonnemang etc.

Det finns också mängder med routrar som man kan koppla in modemet till via usb för att få wifi istället för att koppla direkt till dator, vilket kan vara väldigt välkommet om man tidigare varit låst till en enhet.