Permalänk
Medlem

Dell XPS 17 2020 - nytt moderkort

Det kom ett meddelande från Dell om att de "vill byta moderkort" i min XPS 17 9700 (köpt i augusti 2020) - det här problemet att batteriet sakta laddas ur vid maximalt nyttjande av dator så 130W laddning inte räcker till (då tas 5-10% extra från batteriet).

Fyllde i allt och avser byta kortet själv ("self-install") och skall få nytt moderkort inom 2-4 veckor.

Dock undrar man hur de fixar problemet? Om 130W inte räcker till maximalt nyttjande av CPU och GPU, hur får ett nytt moderkort strömmen att räcka? Sänkt effekt på något, lika med sänkt prestanda i något scenario? På något sätt de INTE kunde fixa med en ny BIOS eller drivrutin...?

Skall sägas att jag inte haft problem med detta, kör inte timmar med tyngsta spelen på maskinen eller ens timmar av videokodning med CPU+GPU - däremot har datorn svårt att gå ner i viloläge i Windows 10 (den startar igen och har ngn gång startat i väska och blivit... varm...). Hoppas nytt moderkort åtgärdar något mer rörande just strömförsörjningen...

Dela gärna Er upplevelse, om Ni också fått meddelande om utbyte, eller länkar till fler artiklar i ämnet - i övrigt är det en fantastisk maskin om än med en rejäl prislapp.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Dells svenska artikel om strömproblemet som anger något luddigt om lösningen "att arbeta inom specifikationen" vilket låter som begränsningar för att inte dra mer än 130W:

https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000126385/xps-17-970...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Har en Precision 5750 från slutet av september och har inte hört någonting från Dell.

Permalänk
Medlem

Fick moderkortet igår - skickat från Skärholmen med UPS. Liten lätt kartong, enbart moderkortet, en A4 skeppningsdata och en vadderad påse med vad som ser ut som kylpasta. Inga instruktioner, ingen info om retur - blir "spännande" meck i helgen - EFTER läsning av servicemanual som förhoppningsvis finns online.

Vad gäller själva moderkortet sitter både CPU (utan text på locket men förhoppningsvis samma i7-modell) och GPU (med nVidia-logo men inte 2060 eller något så enkelt skrivet på) där. Daterat 2020/09/12 - men avses 12:e september eller 9:e december? Hur som efter "sommaren" då de verkade uppmärksammats på "strömproblemet" och sannolikt justerade något i designen.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Igår var det dags: skruva isär hela maskinen (följde Dells servicemanual med bilder hyggligt väl), lyfte ur moderkortet och i med det nya, så lite kylpasta (medskickad) på CPU och GPU och på med kylaren och de sex numrerade skruvarna, så ihop med allt. Och... tada, funkade, kunde mata in samma servicenummer som gamla moderkortet hade, så...

...bootade Windows INTE, felkod 0xc000000f och saknad \Windows\system32\winload.efi. AHCI eller RAID? Ingen skillnad. Sökte reparations-DVD eller USB-minne för Win10 och funderade på ominstallation - men tryckte F12 för boot-meny och valde andra NVMe-disken och se då startade Windows. Alltså: har man TVÅ diskar, prova att boota på den andra (min C: kallas Disk 1 medan den jag efterinstallerat som D: heter Disk 0 - var så från start, bytte inte plats på någon disk varken nu eller då andra installerades).

Har dock INGET sätt att märka någon skillnad... mer än vetskapen om byte och att det står C31KJ på gamla kortet och C31KJ$JA på nya.

Bildlänk mitt i bytet:
http://new.eldata.se/xps17_c31kj.jpg

En lite konstig sak till: uppdaterade BIOS vilket tog en bra stund men till slut - men så slocknade laddlampan på batteriadaptern och datorn gick bara på batteri. Drog ur sladden i väggen, satte i och då lös den igen. "Bootade jag om batteriadaptern" som också fick ny programvara eller vad hände egentligen...?!? Det funkar nu iallafall

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li