Varför inte auktion på X% av grafikkorten?

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om butikerna börjar sälja grafikkort för priser som enbart kan motivera köp av miners så kommer inte butikerna få sälja andra komponenter överhuvudtaget knappt. Inte många bygger en ny dator utan något grafikkort. Framförallt inte förstagångsköpare. Oavsett finns inget ljus i sikte överhuvudtaget. Ethereum kommer förvisso inte vara möjligt att minea jättelänge till men det finns ju goda chanser att andra kryptovalutor som går att GPU-minea också blir lönsamma. Det enda som kan ge en inflation av grafikkort på marknaden är nästa gång bitcoin krashar. Men när det kommer ske är det ingen som vet. Med andra ord finns det ingen rimlig lösning på problemet med hög efterfrågan mot förhållandevis lågt utbud. Ta död på ditt hårdvaruintresse och hitta nåt annat är väl kanske den bästa lösningen.

Skrivet av Elektron:

Det är enkla alternativa lösningar. Begränsat köp för bristvaror är något butiker har tillämpat historiskt för att göra så många kunder som möjligt nöjda. Auktionssystem tycker jag låter horribelt, effekten kommer troligtvis bli att miners budar upp priserna. Ja det kommer att försvåra för en scalper men det kommer inte direkt förbättra läget för en som inte köper ett grafikkort för att tjäna pengar.

Er bild att enbart miners kan tänka sig betala överpris stämmer inte alls. Jag har sålt tre kort i andrahand, alla var till personer som enbart ville spela datorspel, eller till sina barn så de kan spela. Det finns väldigt många personer där ute som är villiga att betala rejält med pengar för ett bra grafikkort, som bara vill ha det för att spela.

Exempelvis, när jag lade ut mitt 3080 kort för 11tkr, som jag hade köpt för 7.8tkr, så fick jag tiotals meddelanden i minuten. Detta är inte bara (om ens några?) miners.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Helt plötsligt blir "normalpris" 12-14000kr för ett rtx3080 och när Nvidia och AMD ser att kunderna är villiga att betala dessa priser lär inte 4080 bli mycket billigare.

Auktion är ett bra sätt att driva upp priserna överlag.
I

Nvidia och AMD har säkerligen gjort en analys redan för att lägga priset exakt där det ger mest avkastning så du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Er bild att enbart miners kan tänka sig betala överpris stämmer inte alls. Jag har sålt tre kort i andrahand, alla var till personer som enbart ville spela datorspel, eller till sina barn så de kan spela. Det finns väldigt många personer där ute som är villiga att betala rejält med pengar för ett bra grafikkort, som bara vill ha det för att spela.

Exempelvis, när jag lade ut mitt 3080 kort för 11tkr, som jag hade köpt för 7.8tkr, så fick jag tiotals meddelanden i minuten. Detta är inte bara (om ens några?) miners.

Det kanske är en kedjeeffekt utav att miners redan tömt lagret. Men om man begränsar köp per person så kommer det ju inte bli lika lätt för en miner att tömma lagret och då ökar sannolikheten att en gamer kan köpa kortet i butik.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Det kanske är en kedjeeffekt utav att miners redan tömt lagret. Men om man begränsar köp per person så kommer det ju inte bli lika lätt för en miner att tömma lagret och då ökar sannolikheten att en gamer kan köpa kortet i butik.

Det känns som att du har en idé av vad miners är som jag inte delar. Vad menar du med att miners tömde lagret? Miners är ju bara en andel av köparna, det var ju väldigt många konsumenter som fick tag i ett kort också.

Sen personligen bryr jag mig inte om det är en miner eller gamer som köper ett kort, båda ska ju använda det, skulle nästan säga att det är bättre att minern tar det, han använder det ju iallafall för att generera pengar för sig själv, medan gamern bara vill ha kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Det känns som att du har en idé av vad miners är som jag inte delar. Vad menar du med att miners tömde lagret? Miners är ju bara en andel av köparna, det var ju väldigt många konsumenter som fick tag i ett kort också.

Sen personligen bryr jag mig inte om det är en miner eller gamer som köper ett kort, båda ska ju använda det, skulle nästan säga att det är bättre att minern tar det, han använder det ju iallafall för att generera pengar för sig själv, medan gamern bara vill ha kul.

Personligen ser jag på miners på samma sätt som scalpers, båda köper grafikkort enbart för att tjäna pengar.
Det är svårt att diskutera djupare om vi saknar data för andel av köp dvs hur stor andel går till scalpers, miners och gamers osv.
Personligen tror jag att folk överskattar effekten av scalpers på gpu marknaden och underskattar effekten av kryptovaluta.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Personligen ser jag på miners på samma sätt som scalpers, båda köper grafikkort enbart för att tjäna pengar.
Det är svårt att diskutera djupare om vi saknar data för andel av köp dvs hur stor andel går till scalpers, miners och gamers osv.
Personligen tror jag att folk överskattar effekten av scalpers på gpu marknaden och underskattar effekten av kryptovaluta.

Förstår vad du menar, inget fel med att tjäna pengar dock, det är ju det enda sättet att vara en del av samhället och överleva.
Ha en fin dag, tack för dina tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Förstår vad du menar, inget fel med att tjäna pengar dock, det är ju det enda sättet att vara en del av samhället och överleva.
Ha en fin dag, tack för dina tankar.

Jag tror argumentet här väl snarast landar i en preferens att det tjänas pengar genom något slags värdeskapande verksamhet, snarare än motsatsen.

Dvs, "jag tjänar pengar på att göra det jobbigare för folk som behöver grafikkort att få tag på dem" och "jag tjänar pengar på att slösa el på helt meningslösa beräkningar" hamnar inte jättehögt på listan i mångas ögon.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag tror argumentet här väl snarast landar i en preferens att det tjänas pengar genom något slags värdeskapande verksamhet, snarare än motsatsen.

Dvs, "jag tjänar pengar på att göra det jobbigare för folk som behöver grafikkort att få tag på dem" och "jag tjänar pengar på att slösa el på helt meningslösa beräkningar" hamnar inte jättehögt på listan i mångas ögon.

Vill inte hamna för mycket off topic men, vad som är "värdefullt" är ju väldigt subjektivt.

Exempelvis utvecklare som skräddarsyr appar att bli så beroendeframkallande som möjligt får lön som prestigefyllda smarta problemlösare, men egentligen skapar de bara beroenden och mental ohälsa.

Men jag förstår din primära poäng och det är just därför jag postade den här tråden för att ta bort mellanhänder då de inte tillför någonting förutom att göra transaktionen mer otrygg för slutkunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Ett branschregister över privatpersoner, låter funky för att säga det minsta.

Hela tanken att ÅF ska polisa över vad folk får köpa gällande varor som inte är av lag reglerade är absurd i min mening. Det är verkligen inte i ÅF/butikers intresse och jag är skeptisk till att det ens är i kundernas intresse. Däremot kanske man iaf borde behöva ha skattesedel/ÅF/butik eller dylik status för att köpa X(X) antal grafikkort men för att köpa mer än ett?

Man kanske har två barn som man vill skämma bort och ha ett grafikkort själv utöver de två? Nä sorry, det blir inget med det, du har väl inte ens barn (förvisso korrekt ). Ett lite företag som behöver X grafikkort för "något", scalper!!!!!

Här låter det ofta som att grafikkort är i nivå med livsnödvändig medicin.

Idag är det ju ofta fokus på att ett företag ska ha rätt "värdegrund". vilket inte skulle rimma så bra när man börjar göra skillnad på folk på grund av deras förmögenhet.
Mina barn har fått den uppfostran att står man i en kö, så har man sin plats, man tränger sig inte före i kön på Liseberg till exempel,
så de skulle nog säkerligen bli lite ledsna, men samtidigt så blev de nästan sura när jag byte ut rx480 de hade i sin dator till ett rtx2060, för den gamla fungerade så bra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Men jag förstår din primära poäng och det är just därför jag postade den här tråden för att ta bort mellanhänder då de inte tillför någonting förutom att göra transaktionen mer otrygg för slutkunden.

Vad har förändrats sedan igår? Anledningen jag frågar är för att du igår la ut ett 3060 men idag vill stoppa mellanhänder. Är det pga feedback du har fått från användare eller är det något som du tyckte redan innan?

Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Ha en fin dag, tack för dina tankar.

Tack detsamma. Fast jag hänger gärna kvar i tråden, även om vi tycker lite olika i vissa delar fast det är ju det som gör det roligt att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Väldigt fint resonemang, lätt att följa med. Det enda som jag motsätter mig är att du utgår ifrån att scalpers kommer köpa lika många kort, eftersom scalping borde ju bli mindre lukrativt då det redan finns en tjänst som tillhandahåller deras funktion. Vilket innebär att det finns en mindre grupp människor som kan tänka sig handla via scalpers.

Just det, dessutom tror jag att en genomsnittlig gamer kanske har möjlighet att vinna ett par auktioner.

Men som du skrev, man tar effektivt lite sannolikhet från de som enbart vill betala MSRP till de som kan tänkas betala mer. Men med fördelen att det sker utan mellanhänder

Bra poäng med att en del av deras "funktion" redan täcks av återförsäljarna (eller kanske direkt av tillverkarna)*. Ett auktionssystem skulle främst betjäna de som är beredda att betala allra mest - och det är de individer som scalpers gör största förtjänsten på, så ur det perspektivet skulle det förmodligen göra livet surt för scalpers.

En viktig del av argumentationen ovan är att det finns ett stort gap mellan utbud och efterfrågan. Så länge det finns individer som är beredda att betala mer än MRSP finns det en marknad för scalpers.

Citat:

Just det, dessutom tror jag att en genomsnittlig gamer kanske har möjlighet att vinna ett par auktioner.

Är det inte precis ett auktionssystem som scalpers bedriver idag? Borde det inte innebära att förutsättningarna för genomsnittliga gamers att vinna på sin höjd skulle vara densamma?

*) Något inom mig säger att det skulle vara bättre om tillverkarna kunde dra nytta av den högre betalningsviljan. Det borde leda till starkare incitament att investera i R&D samt möjligen i att ta höjd för större volymer i tillverkningen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vad har förändrats sedan igår? Anledningen jag frågar är för att du igår la ut ett 3060 men idag vill stoppa mellanhänder. Är det pga feedback du har fått från användare eller är det något som du tyckte redan innan?

Tack detsamma. Fast jag hänger gärna kvar i tråden, även om vi tycker lite olika i vissa delar fast det är ju det som gör det roligt att diskutera.

Ja okej, jag tolkade det innan som du menade att vi inte kunde komma vidare i diskussion, självklart är du välkommen att stanna kvar.

Har alltid avskytt mellanhänder, vare sig det gäller bemanningsföretag eller dylikt. Men som de flesta människor kunde jag behöva mer pengar, så jag tog den möjligheten. Dessutom tycker jag att i just detta fallet, så uppskattar jag dessa mellanhänder eftersom det ger möjligheten till människor att få tag i det dem vill, även om de behöver betala mer pengar. Personligen är jag väldigt tacksam att jag kunde beställa ett ps5 i andrahand då jag verkligen inte vill vänta tills hösten med att spela någonting igen. Och två av de jag sålde till uppvisade genuin tacksamhet över att de kunde köpa korten av mig.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Bra poäng med att en del av deras "funktion" redan täcks av återförsäljarna (eller kanske direkt av tillverkarna)*. Ett auktionssystem skulle främst betjäna de som är beredda att betala allra mest - och det är de individer som scalpers gör största förtjänsten på, så ur det perspektivet skulle det förmodligen göra livet surt för scalpers.

En viktig del av argumentationen ovan är att det finns ett stort gap mellan utbud och efterfrågan. Så länge det finns individer som är beredda att betala mer än MRSP finns det en marknad för scalpers.

Är det inte precis ett auktionssystem som scalpers bedriver idag? Borde det inte innebära att förutsättningarna för genomsnittliga gamers att vinna på sin höjd skulle vara densamma?

*) Något inom mig säger att det skulle vara bättre om tillverkarna kunde dra nytta av den högre betalningsviljan. Det borde leda till starkare incitament att investera i R&D samt möjligen i att ta höjd för större volymer i tillverkningen.

Exakt, pengarna borde gå dit där viljan genereras, tillverkarna! Men hur skulle detta gå till? Speciellt när det är ett så dubbel-eggat svärd till tillverkarna då konsumenterna är exalterade över deras produkter men bittra över att de inte kan köpa dem.

Förövrigt, hur många auktioner som vinns av den genomsnittliga gamern beror ju då på skillnaden i antal auktioner som kommer äga rum ifall Inet själva skulle välja att ha ett auktionssystem, gentemot ifall bara scalpers gör det. För då bildas ju två pooler som du säger där scalpers får den mindre avkastningen, d.v.s de konsumenter som hamnar mellan villiga att betala MSRP och auktionspriset hos Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Förstår vad du menar, inget fel med att tjäna pengar dock, det är ju det enda sättet att vara en del av samhället och överleva.
Ha en fin dag, tack för dina tankar.

Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Vill inte hamna för mycket off topic men, vad som är "värdefullt" är ju väldigt subjektivt.

Exempelvis utvecklare som skräddarsyr appar att bli så beroendeframkallande som möjligt får lön som prestigefyllda smarta problemlösare, men egentligen skapar de bara beroenden och mental ohälsa.

Men jag förstår din primära poäng och det är just därför jag postade den här tråden för att ta bort mellanhänder då de inte tillför någonting förutom att göra transaktionen mer otrygg för slutkunden.

Ursäkta, men det är ju lite skrattretande att hävda att man skulle köpa svindyra grafikkort och sälja vidare för ockerpriser för att överleva. Svälter man har man nog inte råd att köpa grafikkort för tiotusentals kronor. "Inget fel med att tjäna pengar" är ju ett medvetet fördummande av diskussionen. Det finns naturligtvis olika sätt att tjäna pengar på, vissa mer etiskt försvarbara än andra. Att det aldrig skulle vara fel att tjäna pengar oavsett tillvägagångssätt tror jag det är väldigt få som håller med om.

Att sedan använda whataboutism för att försvara beteendet är ju inte heller speciellt hederligt. Jag tror inte någon förnekar att det finns andra omoraliska sätt folk tjänar pengar på, vissa värre än andra naturligtvis.

Tycker trådstarten är något schizofren. Du tycker alltså att butiker borde ha auktioner för att hindra folk att bete sig som du gör? Du bidrar ju aktivt till att situationen är som den är. Jag tror inte det är rätt väg att gå, men finns ju redan företag som lägger upp auktioner på t.ex. Tradera. Auktioner på bristvaror är direkt konsumentfientligt.

Jag kan dock hålla med om att köpskyddet skulle bli bättre (och korten skulle komma i händerna på konsumenter snabbare), men jag vet inte om någon butik skulle vara beredda att offra hela sin image för att göra vinst på kort sikt. På lång sikt är det troligen negativt för företaget eftersom de flesta har en negativ inställning till scalping.

Dessutom skulle det inte på något sätt få bort scalping. Ev. skulle det minska något i omfattning. Om bara en viss andel av korten skulle säljas via auktion kommer det ju fortfarande sitta folk och suga upp resten för att sälja vidare precis som nu. Även om alla kort skulle säljas genom auktion skulle det fortfarande sitta folk och försöka sälja vidare så länge bristen är tillräcklig stor då alla inte lär ha möjlighet att sitta och hålla koll på auktioner med tidsavslut etc.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Ursäkta, men det är ju lite skrattretande att hävda att man skulle köpa svindyra grafikkort och sälja vidare för ockerpriser för att överleva. Svälter man har man nog inte råd att köpa grafikkort för tiotusentals kronor. "Inget fel med att tjäna pengar" är ju ett medvetet fördummande av diskussionen. Det finns naturligtvis olika sätt att tjäna pengar på, vissa mer etiskt försvarbara än andra. Att det aldrig skulle vara fel att tjäna pengar oavsett tillvägagångssätt tror jag det är väldigt få som håller med om.

Att sedan använda whataboutism för att försvara beteendet är ju inte heller speciellt hederligt. Jag tror inte någon förnekar att det finns andra omoraliska sätt folk tjänar pengar på, vissa värre än andra naturligtvis.

Tycker trådstarten är något schizofren. Du tycker alltså att butiker borde ha auktioner för att hindra folk att bete sig som du gör? Du bidrar ju aktivt till att situationen är som den är. Jag tror inte det är rätt väg att gå, men finns ju redan företag som lägger upp auktioner på t.ex. Tradera. Auktioner på bristvaror är direkt konsumentfientligt.

Jag kan dock hålla med om att köpskyddet skulle bli bättre (och korten skulle komma i händerna på konsumenter snabbare), men jag vet inte om någon butik skulle vara beredda att offra hela sin image för att göra vinst på kort sikt. På lång sikt är det troligen negativt för företaget eftersom de flesta har en negativ inställning till scalping.

Dessutom skulle det inte på något sätt få bort scalping. Ev. skulle det minska något i omfattning. Om bara en viss andel av korten skulle säljas via auktion kommer det ju fortfarande sitta folk och suga upp resten för att sälja vidare precis som nu. Även om alla kort skulle säljas genom auktion skulle det fortfarande sitta folk och försöka sälja vidare så länge bristen är tillräcklig stor då alla inte lär ha möjlighet att sitta och hålla koll på auktioner med tidsavslut etc.

Du har misstolkat flera saker, första punkten är taget helt ur sitt sammanhang. Känner inte för att diskutera med dig då jag upplever dig some väldigt fientlig.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Du har misstolkat flera saker, första punkten är taget helt ur sitt sammanhang. Känner inte för att diskutera med dig då jag upplever dig some väldigt fientlig.

Beklagar att du upplever det så. Jag har läst hela tråden och tycker inte det var taget ur sitt sammanhang. Jag menar att det visst kan vara "fel" att tjäna pengar, ur ett etiskt perspektiv. Jag drog vad du sade till sin spets för att visa, i mitt tycke, det orimliga i påståendet. Menade du något helt annat får du gärna förklara vad du egentligen menade.

La även fram, i min mening i alla fall, sakliga argument i övrigt om varför jag inte tror att auktion är en bra idé och varför det inte skulle lösa problemet med scalping. Vilket ju tråden handlade om.

Hymlar inte med att jag ser ner på scalping, men det betyder inte att jag har något emot dig som person. Känner dig ju inte och det här är bara en diskussion på ett nätforum. Startar man en diskussion om ett så kontroversiellt ämne tycker jag att man får man ha lite skinn på näsan och inte ducka om man får kritik för sina åsikter

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Beklagar att du upplever det så. Jag har läst hela tråden och tycker inte det var taget ur sitt sammanhang. Jag menar att det visst kan vara "fel" att tjäna pengar, ur ett etiskt perspektiv. Jag drog vad du sade till sin spets för att visa, i mitt tycke, det orimliga i påståendet.

La även fram, i min mening i alla fall, sakliga argument i övrigt om varför jag inte tror att auktion är en bra idé och varför det inte skulle lösa problemet med scalping. Vilket ju tråden handlade om.

Hymlar inte med att jag ser ner på scalping, men det betyder inte att jag har något emot dig som person. Känner dig ju inte och det här är bara en diskussion på ett nätforum. Startar man en diskussion om ett så kontroversiellt ämne tycker jag att man får man ha lite skinn på näsan och inte ducka om man får kritik för sina åsikter

Tar gärna kritik och diskuterar, har hänt hela tråden, men du kallar trådstarten för "schizofren", och sånt tycker jag inte är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Tar gärna kritik och diskuterar, har hänt hela tråden, men du kallar trådstarten för "schizofren", och sånt tycker jag inte är okej.

Det kanske inte är helt politiskt korrekt, men såvitt jag vet är det ett vedertaget uttryck som används för att beskriva att någon har två ståndpunkter i samma fråga som står i uppenbar konflikt med varandra. I det här fallet att ägna sig åt scalping samtidigt som du vill se åtgärder för att minska det.

Var inte på något sätt menat som personangrepp om du tolkade det så.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Ursäkta, men det är ju lite skrattretande att hävda att man skulle köpa svindyra grafikkort och sälja vidare för ockerpriser för att överleva. Svälter man har man nog inte råd att köpa grafikkort för tiotusentals kronor.

Poängen var lite off topic, så kanske därför du kopplar den till saker som jag inte menade. Jag menar enbart att från ett fundamentalt perspektiv så behöver man på något sätt generera den valuta som används i det samhälle man interagerar i, ifall man vill överleva och vara delaktig i sammhället d.v.s.

"Det är inte fel att tjäna pengar", så menar jag att någonting blir inte omoraliskt enbart för att man tjänar pengar på det. Är det omoraliskt av mig att lämna datorn på över natten? Jag tycker inte det. Varför skulle det då vara omoraliskt att lämna datorn på samtidigt som man får någon krona för det? Det är iallafall logiken som jag försökte få fram.

Skrivet av fragande:

Du tycker alltså att butiker borde ha auktioner för att hindra folk att bete sig som du gör?

Ja exakt. Jag tycker inte det är hyckleri även om jag förstår varför många tänker så. Jag hade hellre sett att jag kunde budat på ett ps5 och inte haft möjligheten att sälja vidare kort. Jag följer bara systemet, det är designat för att utnyttjas så som det är nu, och när jag gör det hjälper jag även en person att få tag i ett kort som inte annars hade kunnat, så tycker inte det är omoraliskt heller. Själva principen med tråden är ju att jag vill att det ska finnas en kanal för de människor som är villiga att betala mer, och t.o.m ta risker med andrahands handel.

Skrivet av fragande:

Dessutom skulle det inte på något sätt få bort scalping. Ev. skulle det minska något i omfattning.

För mig låter det synonymt, eftersom man får bort scalping när man minskar det. Iallafall låter det som en väg åt rätt håll, såvida du inte vet något annat sätt?

Skrivet av fragande:

Om bara en viss andel av korten skulle säljas via auktion kommer det ju fortfarande sitta folk och suga upp resten för att sälja vidare precis som nu.

Jag skrev exakt om detta innan med annan användare. Nej så kommer det ju inte bli, eftersom de som vill buda högst kommer köpa direkt av Inet, scalpers vill ju inte ha kort som de inte kan sälja för profit, så det kommer bara ta kort från lotto, och deras kundbas har redan minskat eftersom de bästa kunderna för scalpers har redan köpt sina kort från Inet. Därav får scalpers ta de kunder som finns kvar, som är villiga att betala mer än MSRP, men mindre än de auktionspriser på Inet, så scalpers tjänar mindre pengar, det blir mindre luktrativt, d.v.s det kommer minska.

Skrivet av fragande:

Det kanske inte är helt politiskt korrekt, men såvitt jag vet är det ett vedertaget uttryck som används för att beskriva att någon har två ståndpunkter i samma fråga som står i uppenbar konflikt med varandra. I det här fallet att ägna sig åt scalping samtidigt som du vill se åtgärder för att minska det.

Var inte på något sätt menat som personangrepp om du tolkade det så.

Okej då förstår jag, jag tolkade det som det sistnämnda. Det är för mig ett ganska laddat uttryck, och jag brukar inte se folk bruka det på det sättet.

formulering
Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det kanske inte är helt politiskt korrekt, men såvitt jag vet är det ett vedertaget uttryck som används för att beskriva att någon har två ståndpunkter i samma fråga som står i uppenbar konflikt med varandra. I det här fallet att ägna sig åt scalping samtidigt som du vill se åtgärder för att minska det.

Var inte på något sätt menat som personangrepp om du tolkade det så.

Nja man kan väl visst ägna sig åt något men att ändå se att det bör minska och inte vara något felaktigt med det.

Ex äta godis med socker men ändå vara positivt inställd till skatt på socker?
Ex köpa en bensindriven bil men tycka att elbilar är framtiden?
Ex köpa en bostadsrätt i stockholm men ändå anse att priserna borde vara lägre?

Jag ser ingen konflikt i de påståendena.

On topic: Marknaden är en slags långsamtgående auktion. Jag tror vi lär se än högre priser vid nästa generation om miners finns kvar och att spelen kräver mer prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja man kan väl visst ägna sig åt något men att ändå se att det bör minska och inte vara något felaktigt med det.

Ex äta godis med socker men ändå vara positivt inställd till skatt på socker?
Ex köpa en bensindriven bil men tycka att elbilar är framtiden?
Ex köpa en bostadsrätt i stockholm men ändå anse att priserna borde vara lägre?

Jag ser ingen konflikt i de påståendena.

On topic: Marknaden är en slags långsamtgående auktion. Jag tror vi lär se än högre priser vid nästa generation om miners finns kvar och att spelen kräver mer prestanda

Du verkar ha skiftat perspektivet i liknelserna så att de bara verkar relatera till det du svarade på så länge man inte tänker efter, vet inte om det var avsiktligt men det ser lite sådär ut.

Alla dina liknelser är förflyttade till köparens perspektiv, men det du svarade på handlade om att den som tjänar pengar på affären dessutom förespråkar att det ska sättas stopp för den egna verksamheten.

Något mer i stil med:
Tillverka godis med socker och förespråka skatt på socker

känns ju helt klart mer relevant men samtidigt också mindre vanligt (men det är såklart inte omöjligt, så jag säger inte att du har fel i att man KAN göra båda)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Du verkar ha skiftat perspektivet i liknelserna så att de bara verkar relatera till det du svarade på så länge man inte tänker efter, vet inte om det var avsiktligt men det ser lite sådär ut.

Alla dina liknelser är förflyttade till köparens perspektiv, men det du svarade på handlade om att den som tjänar pengar på affären dessutom förespråkar att det ska sättas stopp för den egna verksamheten.

Något mer i stil med:
Tillverka godis med socker och förespråka skatt på socker

känns ju helt klart mer relevant men samtidigt också mindre vanligt (men det är såklart inte omöjligt, så jag säger inte att du har fel i att man KAN göra båda)

Spelar det då alltså roll hur man nyttjas av det man köper? D.v.s spelar det roll om man säljer det eller använder det?

Med exempel att köra en bensindriven bil så är det ju svårt att se vad som är värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Spelar det då alltså roll hur man nyttjas av det man köper? D.v.s spelar det roll om man säljer det eller använder det?

Med exempel att köra en bensindriven bil så är det ju svårt att se vad som är värst.

Om nu inläggets avsikt är att påvisa att man visst kan bedriva affärsverksamhet och förespråka att samma verksamhet skall stoppas så tycker jag att det spelar roll om man som argument för detta lägger fram exempel på något helt annat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304