Första M.2 disk, vilket gränssnitt?

Permalänk
Medlem

Första M.2 disk, vilket gränssnitt?

Tjena!

Ska köpa min första M.2 disk men är lite förvirrad kring dom olika gränssnitten. På mitt moderkort står det SATA, PCIE under gränssnitt. Moderkortet är ett MSI B450 Tomahawk MAX.

Vad är skillnaden på SATA/PCIE/NVMe? Kan jag köpa vilken som och köra?

Hörde något rykte om att när man använder M.2 porten så försvinner en SATA port?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

NVMe är gränssnittet som PCIe SSDer använder för att kommunicera med, så NVMe = PCIe i det sammanhanget. Du kan som du säger använda både PCIe och SATA SSDer på det moderkortet, men PCIe är att föredra eftersom de generellt har mycket högre prestanda och ändå liknande priser som SATA-modellerna (t.ex. WD Black SN750).

Och på just det moderkortet så försvinner två av SATA-portarna (SATA 5 och 6) om du använder M.2-porten.

Permalänk
Medlem

M.2 diskar kan använda antingen SATA eller NVME protokollet.
Slottana på moderkort kan stöda SATA, NVME, eller bägge.
I det här sammanhanget så är PCIE och NVME i princip synonymer.

Skillnaden är att PCIE/NVME är potentiellt mycket snabbare än SATA, men i praktiken så märks inte så stor skillnad vid vanlig användning.

Beroende på moderkort så kan M.2 slottarna där dela bandbredd med SATA portar och/eller PCI-E kortplatser så att inte alla kan användas samtidigt.
Vad som delas med vad (om något) skall framgå av manualen för ditt moderkort.

För just MSI B450 Tomahawk MAX så stöder M.2 slotten på moderkortet både NVME och SATA, så du kan köpa vilken M.2 disk som helst och använda. Använder du M.2 platsen så kan du inte använda SATA portarna 5 och 6 samtidigt.