Nybörjade vill lära sig underhåll och skötsel av en bil (för att undvika onödiga utgifter)

Permalänk
Medlem

Nybörjade vill lära sig underhåll och skötsel av en bil (för att undvika onödiga utgifter)

Hejsan

Det jag kan är att köra bil men om någon skulle be mig byta spolarvätska så skulle jag bli osäker. Det är ungefär på den nivån det ligger.

Har ingen super hög lön och vill hitta sätt att spara pengar. Många tänker nog direkt att om du kan cykla till jobbet varför lägga ner pengar på en bil? Jo eftersom jag är intresserad av att lära mig underhålla en bilen och det bästa är väl då att äga bilen? Jag föredrar att lära mig praktiskt. Har börjat lära känna en tjej som tar mig 1 timme att åka till.

Jag var inne på www.garaget.org fast får en känsla av att det är för stort fokus på hästkrafter och sportbilar. Jag har absolut noll intresse av snabba, stylade bling bling bilar. Den ska vara ekonomisk, säker och tystgående och gärna hålla 5 år.

Min fråga: Var lär jag mig om dom tips som gör att jag undviker onödiga utgifter? Undviker misstag som gör att bilen behöver lagas. Dom knep jag kan använda för att laga bilen själv.

Vilka youtubekanaler, forum, böcker och lektioner online rekommenderar ni?

Vill inte leasa.

Hört lite bra om denna (länk) kanal (638 videklipp känns dom som lite överflöd med info).

Mvh Lars

Permalänk
Medlem

Kolla lite på Chrisfix kanalen på Youtube

Permalänk

Man köper helt enkelt ett märke med bra rykte, dvs mestadels japanska Googla tillverkare, modellnamn, known issues. Det är faktiskt trevligt att ha en äldre begagnad bil som inte är full av nymodigheter som touch-paneler osv. Oftast så har dessa äldre modeller inte ett plastskal under huven som täcker allt för att tillverkaren inte vill att man ska göra något själv (lite som en Apple produkt).

Skulle rekommenderar att du kikar på bilar i prisklassen 30,000kr däromkring. Kolla att det följer med en komplett ifylld servicebok och fortsätt underhålla den enligt serviceboken. Enklare jobb som du kan klara själv är t.ex. byta luftfilter, kupéfilter, tändstift, olja (om du kan få upp bilen på något sätt).

Att lära sig de olika delarna under motorhuven är ofta lättare på äldre, enklare bilar. På nyare bilar brukar ytan vara maximalt använd och det är svårt att komma åt saker.

Har inte sett så mycket av youtube-kanalen du länkade men får uppfattningen av att han pratar för mycket. Det här är en yngre kille som har lite "HEY GUYS" attityd men annars går snabbt till ämnet och utför jobbet https://www.youtube.com/c/chrisfix/videos

En annan grej innan du köper bilen är så klart att kolla vad den kostar att försäkra. Det finns en del attraktiva ovanliga bilar men dessa vill du undvika pga just dyra försäkrings- och reservdelskostnader.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga: Börja enkelt och ta det därifrån. Istället för att du går "all in" på en gång och drunknar i den mängd information som finns, så börja utifrån din nuvarande position. Ungefär en exempelresa enligt nedan:

Innan bil köpts:
1) Vad för typ av bil är du intresserad av / har behov av? Sedan? Kombi? Dragkrok ett krav?
2) Givet ovan - vilka märken och modeller dyker då upp? Hur presterar dessa i begagnattest?
3) Märke(n) och modell(er) utvalda -> hur ser begagnatutbudet ut?
4) Vettigt objekt hittat på exempelvis Blocket -> Vad ska man titta efter när man kollar på begagnad bil? Vad gäller specifikt för den modell som skall granskas?

Bil inköpt
* Hur vårdar jag min bil på bästa sätt?
- Vad ska jag tänka på när jag tvättar den?
- Hur ofta skall den tvättas?
- Mycket salt på vägarna = oftare tvätt?
- Vilket däcktryck ska jag köra runt med?
* Dags för service -> Kan jag göra något själv?
- Olja och filter skall tydligen bytas - vad exakt innebär detta? Ska jag hyra en GDS-hall och testa byta själv kanske?
- Bromsar vad det tydligen dags för också - vågar jag byta det själv?

osv. osv. osv.

Och sen självklart under resans gång -> se till att utnyttja den kunskap som finns på forum såsom dessa för att ställa frågor (precis som du gör nu).

Lycka till med din bil-resa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Hejsan

Det jag kan är att köra bil men om någon skulle be mig byta spolarvätska så skulle jag bli osäker. Det är ungefär på den nivån det ligger.

Har ingen super hög lön och vill hitta sätt att spara pengar. Många tänker nog direkt att om du kan cykla till jobbet varför lägga ner pengar på en bil? Jo eftersom jag är intresserad av att lära mig underhålla en bilen och det bästa är väl då att äga bilen? Jag föredrar att lära mig praktiskt. Har börjat lära känna en tjej som tar mig 1 timme att åka till.

Min fråga: Var lär jag mig om dom tips som gör att jag undviker onödiga utgifter? Undviker misstag som gör att bilen behöver lagas. Dom knep jag kan använda för att laga bilen själv.

Bilekonomin börjar ju redan med köpet.
Skulle tro att sweetspot för ekonomi ligger på en 7-10 år gammal japan eller korean utan garantier kvar.
Varför utan garantier? jo många får lite panik när just garantierna inte gäller längre och det medför att priserna går ner.
Japsar och koreaner håller sig även oftast till enkla och rubusta lösningar på saker.
Vilket ju gör att det blir enklare att underhålla och fixa för hemmapularen.

En liten fälla som gäller för många bilar är ju dyr service vid vissa punkter i bilens livslängd.
Inte helt ovanligt att sälja en bil när en "storservice" närmar sig
T.ex. Audi var ju ökända för detta ett tag på sina lite snabbare modeller, där en viss service kunde kosta nästan lika mycket som bilen var värd....

Du säger att du vill fixa och underhålla själv, och inget fel i det.
Men jag tycker ändå att man bör låta en bra verkstad göra en koll lite då och då.
Framförallt märkesverkstäder kan ju få instruktioner från tillverkarna om småfixar som kan minimera problem i framtiden.

Skrivet av SweatyLlama:

En annan grej innan du köper bilen är så klart att kolla vad den kostar att försäkra. Det finns en del attraktiva ovanliga bilar men dessa vill du undvika pga just dyra försäkrings- och reservdelskostnader.

Försäkringskostnaden kan ju även vara ett bra mått på hur bra kvalitet en bilmodell har.
Bilar som råkar ut för dyra reparationer, eller kostar mycket att reparera efter skador, får ju en högre premie.
Plus att "leksaker" som gasglada personer gillar att ha direkt får en dyrare försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bilekonomin börjar ju redan med köpet.
Skulle tro att sweetspot för ekonomi ligger på en 7-10 år gammal japan eller korean utan garantier kvar.
Varför utan garantier? jo många får lite panik när just garantierna inte gäller längre och det medför att priserna går ner.
Japsar och koreaner håller sig även oftast till enkla och rubusta lösningar på saker.
Vilket ju gör att det blir enklare att underhålla och fixa för hemmapularen.

Jo det viktigaste är väl att köpa en bra bil från början så man inte behöver spendera lika mycket på att laga bilen.

Flera ägare av bilen är ju aldrig bra. Att AC fungerar är viktigt eftersom det kan va dyrt att fixa har jag hört. Det ska vara ljust när man tittar på bilen ute så man kan se bucklor, repor och rost. Kolla under bilen så inget droppar. Köra bilen på motorväg.

Brukar bilmekaniker gå med på att göra en koll på en bil man funderat på att köpa så kan dom kolla om det är något fel med den?

Skrivet av Ompax:

Jag skulle säga: Börja enkelt och ta det därifrån. Istället för att du går "all in" på en gång och drunknar i den mängd information som finns, så börja utifrån din nuvarande position. Ungefär en exempelresa enligt nedan:

Innan bil köpts:
1) Vad för typ av bil är du intresserad av / har behov av? Sedan? Kombi? Dragkrok ett krav?
2) Givet ovan - vilka märken och modeller dyker då upp? Hur presterar dessa i begagnattest?
3) Märke(n) och modell(er) utvalda -> hur ser begagnatutbudet ut?
4) Vettigt objekt hittat på exempelvis Blocket -> Vad ska man titta efter när man kollar på begagnad bil? Vad gäller specifikt för den modell som skall granskas?

Bil inköpt
* Hur vårdar jag min bil på bästa sätt?
- Vad ska jag tänka på när jag tvättar den?
- Hur ofta skall den tvättas?
- Mycket salt på vägarna = oftare tvätt?
- Vilket däcktryck ska jag köra runt med?
* Dags för service -> Kan jag göra något själv?
- Olja och filter skall tydligen bytas - vad exakt innebär detta? Ska jag hyra en GDS-hall och testa byta själv kanske?
- Bromsar vad det tydligen dags för också - vågar jag byta det själv?

osv. osv. osv.

Och sen självklart under resans gång -> se till att utnyttja den kunskap som finns på forum såsom dessa för att ställa frågor (precis som du gör nu).

Lycka till med din bil-resa!

Spelar ingen roll om det är Sedan eller Kombi. Spelar ingen roll om det är dragkrok eller inte.

Grejen är bara att när jag lär mig vill jag ha all information från samma ställe eller max från typ 3 ställen. Jag blir less och trött när jag sitter och googlar upp saker på flertal olika forum. Man kan inte känna sig 100% säker att det folk skriver i forum är 100 % trovärdigt. Då känns det bättre att gå efter sidor som blocket, Mekonomen och försäkringsbolag som if t.ex. Youtubeklipp med lite dislikes och många visningar är också gott tecken.

Om något har mer förslag på youtubekanaler eller sidor så kan ni gärna skriva.

Jag betalar gärna en månadskostnad eller engångskostnad på någon sida/video lektioner om läraren kunnig och pedagogisk.

Permalänk
Moderator

@Laars Jag sitter lite i samma situation som du fast kanske lite längre fram i processen då jag köpte min första bil för 1,5 år sen. Har du någon släkting/vän du kan lära dig av? Jag har turen att kunna gå den vägen men hade precis som du gärna gått mer via typ Youtube även om jag har lärt mig att man Youtube kan klippa bort mycket av krånglet man råkar ut för i verkligheten.
Som någon annan ovan rekommenderar jag att du budgeterar några tiotusingar för bilen, då får du en som ändå är i någorlunda skick men inte så pass ny att du inte vågar börja göra jobben själv på den.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill lära dig mer precist?

Att fylla på spolarvätska? Byta olja själv? Skifta däck?

Det är inte så svårt att hålla på med en bil egentligen. Köp en Haynes till bilen, de är väldigt pedagogiska om man har dålig koll.

När det kommer till gamla bilar så spelar modell och märke mindre roll. Utan det är hur bilen blivit skött som är a och o. Räkna alltid med att något behöver lagas, så blir man inte besviken 😅.

Permalänk
Medlem

God tanke och kudos att du vill lära dig sköta om din bil!
Men, om du nu lär dig serva din bil själv, var går gränsen? Som andra nämnt; vill du kunna byta bromsar?(vilket händer förr eller senare) byta igenrostade vajers, trasiga stag? Osv osv. Och framför allt, hur mycket värderar du din tid? Även verktyg, lyft och reservdelar kostar massor med pengar även om du gör jobbet själv.
Köper du en begagnad bil kommer du snart till en punkt där reparationskostnaderna kan överstiga värdet och du hamnar i en sits där du investerat mycket tid och pengar. Så istället för att skrota fortsätter man försöka rädda den iom att man investerat hårt i den.

Man kan vara lite krasst beräknande istället om man vill vara ekonomisk;
Säg att du vill att bilen ska kosta dig 1000kr/mån att äga (exkl bensin/försäk)
Köp en nybesiktad bil för 12.000, sköt den lätta servicen; häll på spolarvätska, kylarvatten och olja vid behov.
Går den igenom besiktningen efter ett år så kör ett år till, annars sälj/skrota om service kostar mer än 6000, och köp en ny bil. Rinse, repeat.

I bilens manual står skötselråd du kan utföra själv, köper du en Heynes bok kan du lära dig de mer avancerade sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

God tanke och kudos att du vill lära dig sköta om din bil!
Men, om du nu lär dig serva din bil själv, var går gränsen? Som andra nämnt; vill du kunna byta bromsar?(vilket händer förr eller senare) byta igenrostade vajers, trasiga stag? Osv osv. Och framför allt, hur mycket värderar du din tid? Även verktyg, lyft och reservdelar kostar massor med pengar även om du gör jobbet själv.
Köper du en begagnad bil kommer du snart till en punkt där reparationskostnaderna kan överstiga värdet och du hamnar i en sits där du investerat mycket tid och pengar. Så istället för att skrota fortsätter man försöka rädda den iom att man investerat hårt i den.

Man kan vara lite krasst beräknande istället om man vill vara ekonomisk;
Säg att du vill att bilen ska kosta dig 1000kr/mån att äga (exkl bensin/försäk)
Köp en nybesiktad bil för 12.000, sköt den lätta servicen; häll på spolarvätska, kylarvatten och olja vid behov.
Går den igenom besiktningen efter ett år så kör ett år till, annars sälj/skrota om service kostar mer än 6000, och köp en ny bil. Rinse, repeat.

I bilens manual står skötselråd du kan utföra själv, köper du en Heynes bok kan du lära dig de mer avancerade sakerna.

Jag har typ 2x2 m utrymme i ett källarrum där jag kan ha t.ex domkraft, verktyg, olja, spolarvätska, maskiner osv där. Så ja.. det är inte så stort utrymme men det viktigaste får nog plats där, så den går nog in på service ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Brukar bilmekaniker gå med på att göra en koll på en bil man funderat på att köpa så kan dom kolla om det är något fel med den?

Du kan boka en "begagnat besiktning" hos valfi besiktning, det brukar kosta runt 700kr men det är väl värt det om man hittat en bil som man känner är den rätta. Det tar ca. 1 timme då går de igenom bilen och gör diagnostik sen får du ett papper med all information du kan tänka dig behöva veta.

Detta är något jag alltid gjort när jag köpt bil, speciellt från bilförsäljare då de brukar vara duktiga på att dölja fel. Bestämmer man sig för att ändå inte köpa bilen kan man ju vara snäll mot säljaren och ge besiktningsprotokollet så får nästa som kikar på bilen koll på hur bra eller dålig den är

Permalänk
Medlem

Som redan sagt i tråden så är det bästa att minimera riskerna när du köper bil. Välj en bil med bra kvalitet, det finns statistik från bilprovning och liknande som guidning. Välj gärna en bil med så lite utrustning som möjligt för det brukar vara det som går sönder först, alltså inte en massa onödig elektronik som elstolar, elbagagelucka, luftfjädring och så, men att ha en bättre stereo jämfört med standard borde ju inte göra någon direkt skillnad liksom. Sen är det ju fint om man lyckas hitta en bil som är väl omhändertagen, men det är ju lättare sagt än gjort. Köper man från en privatperson så kan man försöka känna av personen förstås, men är man osäker så kanske man hellre köper av en handlare och får lite garanti och så. Det är dock ingen garanti mot att bli lurad, begbilhandlares rykte är som det är av en anledning liksom.

Till att sköta underhåll själv så är det inte så enkelt och det blir ju allt svårare ju mer komplexa bilarna blir. Att lära sig att fylla på spolarvätska och liknande är inte svårt dock, och det står hur man gör i instruktionsboken. Men utöver det så råder jag dig att hitta en bra mekaniker som du försöker bli lite kompis med istället. Jag hade en bra mek ett tag som ibland gav mig rådet att inte komma dit utan lösa vissa saker själv och så, med tips om hur jag skulle göra, vad jag skulle söka på och så.

En sak som man borde ha om man har en modern men inte ny bil är en möjlighet att kolla och nolla felkoder. Jag köpte en ODB-BT adapter och tog ner någon gratisapp vilket gjorde att jag kunde lösa en hel del problem på egen hand, och dessutom programmera om en del saker så de passade mig bättre. Typ hur länge lamporna skulle lysa efter låsning, att höger backspegel skulle dippa när man la i backen och liknande. Men möjligheten att få ut felkoder, googla på dem, och nolla dem sparade mig rätt mycket pengar. Exempelvis fick jag en felkod på grund av en feltändning när jag körde ganska snabbt med släp som upptäcktes på besiktningen, mekanikern sa att jag kunde ta in bilen också kunde han nolla koden för 750 kr, eller så kunde jag använda min adapter som kostade 299 tror jag och nolla koden själv. Så det gjorde jag.

Permalänk
Frilansskribent

Och som alltid, var beredd på att saker kan hända oavsett hur väl du sköter bilen eller hur gott rykte den har. Budgetera för att underhålla bilen, så slipper man otrevliga överraskningar.

Senast bara för ett par-tre år sedan på vårkanten så fick en sten världens lyckträff på vår AC-kondensor och vips var vi utan AC då systemet blev trycklöst.. Pris hos verkstad närmare 11 lök och bara tider framåt hösten. Den våren lärde jag mig själv hur man bytte kondensor, några timmar av mek och 1200kr fattigare var det fixat... Man lär sig lite allt eftersom. Och ibland får man även krypa till korset och lämna över pinnen till en duktig mekaniker.

Men annars, sunt förnuft.. håll koll serviceintervaller, nivåerna av olja och kylarvätska och låt det inte gå för långt mellan oljebyten. Skadar inte att ta en titt på bussningar, damasker och annat lite nu och då, även om besiktningen gör det årligen.

Permalänk
Medlem

Försök å hitta en så gammal och fräsch bil som möjligt dom är enklast att underhålla. Rost är helvete.
En billig OBD2 läsare, en bra domkraft, pallbockar, en bra verktygslåda och Google räcker långt sedan får man fylla på med specialverktyg vartefter.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att ha med någon när man kollar på bil, lätt att bli omdömeslös utan att ha någon att bolla med.
Helst någon som kan lite om bilar, eller någon obotlig skeptiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Den våren lärde jag mig själv hur man bytte kondensor, några timmar av mek och 1200kr fattigare var det fixat...

Hur fick du in vakuumpump/fukttömning och påfyllning/trycktest i 1200kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Försök å hitta en så gammal och fräsch bil som möjligt dom är enklast att underhålla. Rost är helvete.
En billig OBD2 läsare, en bra domkraft, pallbockar, en bra verktygslåda och Google räcker långt sedan får man fylla på med specialverktyg vartefter.

Jo hört att det är oftast bättre och lägga 30.000 istället för 25.000. Den brukar ofta vara i bättre skick i slutändan och man sparar pengarna i längden eftersom bilen håller fler år. Tittat på Toyota Yaris och Toyota Corolla. Jo det går att minska så det rostar långsammare men går alldrig att få bort om man inte klipper med en bultsax typ hehe.

Skrivet av orginallinus:

Det är alltid bra att ha med någon när man kollar på bil, lätt att bli omdömeslös utan att ha någon att bolla med.
Helst någon som kan lite om bilar, eller någon obotlig skeptiker.

Tyvärr bor min farsa 40 mil bort och han är typ den enda som har ganska bra koll. Han har köpt typ 15-20 beg bilar så han vet vad man ska undvika, men han ger iallfall tips på bra bilar på blocket.

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av granis:

Hur fick du in vakuumpump/fukttömning och påfyllning/trycktest i 1200kr?

Du har så rätt! Den biten kostade ytterligare 900 spänn hos den lokala verkstan. Tänkte mer på skadan i sig. 👍

Du kunde titta rakt genom hålet i kondensorn för övrigt.. 😅

Permalänk
Medlem

Min bil som jag har räddat och lagat.

Jag byte slangen till automatlådan till kylare.

Och jag kan typ inget om bilar men lär mig fort.

Mitt råd är att vilja en bil som finns många grupper på tex fb, då många ge råd och även försöker hur man ska felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jo hört att det är oftast bättre och lägga 30.000 istället för 25.000. Den brukar ofta vara i bättre skick i slutändan och man sparar pengarna i längden eftersom bilen håller fler år..

Så kan det vara. Fast jag har själv aldrig betalat mer än 6000 för en bil, så om den håller 2 eller 5 år spelar ingen större roll.
Nuvarande bil gav jag 4500 för. Har haft den drygt ett år bytt ett hjullager och två par bromsbelägg.

Permalänk
Medlem

Sen vidare tips på på bilköp över japanskt är ju volvo eller saab. Alla deras modeller är inte lika pålitliga, men reservdelar finns det i överflöd, och du kan gå till närmsta skrot och plocka på dig saker billigt. Tips gen 1 s80 alt gen 2 v70, den tråkiga 140hp 2.5an med manuell låda. Skottsäkra.

Permalänk
Medlem

Hej!

Lånar tråden lite.
Jag är väldigt okunnig på bilar. Kan skifta däck, kolla olja, spolarvätska etc. Men nu vill verkstad byta mitt bilbatteri som är dåligt tydligen. De vill ha strax över 4000:- för detta. Tänkte om det är skäligt eller om jag kan köpa ett hyffsat bra batteri själv och byta ut det?
Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera Haynes servicemanualer om de har en sådan för den specifika bilmodellen - de är iofs oftast på engelska, men där kan man få detaljerade steg-för-steg instruktioner för många olika underhållsåtgärder. Åtgärderna är graderade efter svårighetsnivå, och då kan man enkelt välja vilka man känner sig bekväm med att ge sig i kast med.

https://haynes.com/en-gb/

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Jag är väldigt okunnig på bilar. Kan skifta däck, kolla olja, spolarvätska etc. Men nu vill verkstad byta mitt bilbatteri som är dåligt tydligen. De vill ha strax över 4000:- för detta. Tänkte om det är skäligt eller om jag kan köpa ett hyffsat bra batteri själv och byta ut det?
Tacksam för hjälp.

Vad är det för bil till att börja med?

Ett nytt AGM-batteri på ca 95Ah kostar mellan 2000-3000 kr.

Sedan om verkstaden tar en tusenlapp för jobbet, så ja, det är ett rimligt pris. Även om det är dyrt såklart.

Nyare bilar kräver programmering vid batteribyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Lånar tråden lite.
Jag är väldigt okunnig på bilar. Kan skifta däck, kolla olja, spolarvätska etc. Men nu vill verkstad byta mitt bilbatteri som är dåligt tydligen. De vill ha strax över 4000:- för detta. Tänkte om det är skäligt eller om jag kan köpa ett hyffsat bra batteri själv och byta ut det?
Tacksam för hjälp.

Det beror på - själva batteriet kan kosta över 2000 kronor beroende på vilken typ av batteri bilen kräver. Sedan tillkommer jobbet, ev. några system som skall nollställas etc.

Vad är det för bil du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Det beror på - själva batteriet kan kosta över 2000 kronor beroende på vilken typ av batteri bilen kräver. Sedan tillkommer jobbet, ev. några system som skall nollställas etc.

Vad är det för bil du har?

passat 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad är det för bil till att börja med?

Ett nytt AGM-batteri på ca 95Ah kostar mellan 2000-3000 kr.

Sedan om verkstaden tar en tusenlapp för jobbet, så ja, det är ett rimligt pris. Även om det är dyrt såklart.

Nyare bilar kräver programmering vid batteribyte.

Skrivet av Llhweiir:

Det beror på - själva batteriet kan kosta över 2000 kronor beroende på vilken typ av batteri bilen kräver. Sedan tillkommer jobbet, ev. några system som skall nollställas etc.

Vad är det för bil du har?

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Till TS, det finns oftast köp-besiktning att göra hos din lokala bilprovare, men även oberoende verkstäder brukar gå med på att göra detta.
Angående service att göra själv så avråder jag nästan det. Man kan se ganska mycket potentiella kommande fel på en service så i längden kan man spara pengar. Är det lite nyare bil så ryker ju garanti om det finns kvar. Även möjligheter till att få bilen lagad vid större fel så att det återkallas kan nekas. Speciellt om bilen är köpt från VAG-koncernen (dom har riktigt ful historia).

Spolarvätska, fylla på olja osv är dock inga problem att lära sig och de flesta av dessa saker står bra i bilens instruktionsbok.
Läsa på om däcktryck kan göra att man sparar däck, miljö, bensinförbrukning och däckkontakt med vägen.
Att lära sig helt beroende på bilens beteende och ljud tar sig en liten tid dock. Man hör ganska tydligt när det behövs lite mer olja långt innan lampan tänds.

Nya bilar har tpms i hjulen som är lag på att det ska funka (kommer inte ihåg från vilket år, men runt 2016 hela eu), det är däcktrycksövervakning, på de flesta bilar måste man "programmera" om bilen mellan vinterdäck och sommardäck. Detta behöver man inte göra egentligen i sverige (programmera om mellan sommar och vinter), men man får oftast ett felmeddelande i bilen när man gjort detta.

Men rent generellt, ju nyare bilar desto bökigare är det att göra saker själv om man inte har intresse. Byta bromsbelägg är inte svårt, men många nyare lägen hamnar i limp-home mode om man inte kopplar in och programmerar att det är gjort, vilket kräver lite kunskap och en adapter till bilens system (dock oftast standard-kontakt och finns att köpa billig med bluetooth, där kan man dessutom se felkoder som bilen ger som inte märks på något annat sätt).

Många märkesverkstäder är dyrare, men kedjor som autoexperten, mekonomen, ad bildelar har riktigt bra utbildning och använder samma märken på delar, eller dom är iaf godkända av biltillverkaren och uppfyller deras standard (
De flesta bilmärken varierar vilka märken på delar som sitter i bilarna beroende på vart dom får bäst priser för stunden). Dom har dessutom rätt att stämpla i service-boken, även i de flesta fall tillverkarnas egen digitala service-bok (några märken är/har varit kinkigare).
Biltemas saker är mer ojämna i kvaliten. Vissa saker köper dom i parti från olika märken och sätter i sina egna lådor (eller var så för några år sedan när jag konsultade lite).
Är det en lite nyare bil så kan det också vara värt vid försäljning med en full service-bok.
Se gärna till att bilen har en ifylld service-bok när du köper den, för du har ingen aning om om ägaren har kunskap eller kört på samma olja i 7000 mil.

Sedan är vissa märken dyrare att äga helt enkelt. T.ex. Subaru har väldigt få efter-marknads saker. T.ex. avgasrör och katalysator.

Har jobbat på huvudkontoret för en av våra större bildelskedjor/verkstads-kedjor så har lärt mig en del om dessa bitarna under åren. Dock har jag inte tid nu för tiden att skruva själv annat än entusiast-skruva på gammel-bilen när det mot förmodan finns tid.

Permalänk
Medlem

Med bilar finns det en hel del; både att hitta rätt modell, lära sig och att ha utrustningen för det. Kan verka överväldigande och omfattande.
Sen även hur pass beroende du är av bilen för att t ex ta dig till jobbet/liknande.
Beroende på var i landet du bor är förutsättningarna olika.
Du vill ju t ex knappast stå ute i -25 och meka.

Med bil finns det ju alltid risk för att något händer, att något går sönder el att du t ex råkar ut för en olycka.
Även till synes små fel kan bli dyra att åtgärda. I vissa fall kan reparationer kosta mer än bilen är värd, el närapå.
Går inte att komma ifrån att bilägande inte är hemskt lätt eller billigt.

Det man kan/behöver göra kan delas upp i olika kategorier:
A. Hur man kör/använder bilen för att den ska hålla och inte slitas i onödan.
B. Grundläggande underhåll/service som behöver göras.
C. Felsökning och enklare åtgärder.
D. Mer avancerad felsökning och större åtgärder.

Är rimligt att sikta på att ha koll på A-C där. Men är ju en hel del bara det..

En sak som nämnts, men är rätt viktig är en OBD-läsare.
Gratisapparna fungerar dock rätt dåligt och oftast krävs det att man köper appen för att få bra funktion.
OBD-läsaren kan läsa av felkoder och ge ledtrådar vad det kan vara som felar, ska verkstan bara sätta i sin läsare och kolla tar de rejält betalt. Utan felkoderna fumlar man i blindo och har ingen aning om vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

Den där haynes boken lät ju fantastisk, så fanns den inte till min bil.... inte när jag sökte på reg nummer iaf