G.Skill Trident Z Neo till intel bygge?

Permalänk

G.Skill Trident Z Neo till intel bygge?

Som rubriken lyder undrar jag om G.Skill Trident Z Neo funkar lika bra till intel som till amd?
För vill ha neo minnena då dom matchar bygget bättre men undrar om jag kommer få problem med dom då dom står till amd?
och läst att några haft problem och oc'a dom?

Permalänk
Medlem

Generellt sett så tror jag inte att det här med kit anpassade för Intel/AMD är speciellt relevant längre. Minneskontrollen i Zen 2 och framåt är kraftigt förbättrad gentemot första generationen och är inte alls lika kinkig gällande vilka kretsar minnena har. Det kommer säkerligen lira fint, men kolla upp vilka IC's som sitter på dina minnen för att få en uppfattning om vad du kan förvänta dig på ett ungefär.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Som rubriken lyder undrar jag om G.Skill Trident Z Neo funkar lika bra till intel som till amd?
För vill ha neo minnena då dom matchar bygget bättre men undrar om jag kommer få problem med dom då dom står till amd?
och läst att några haft problem och oc'a dom?

"Till AMD" betyder allmänt bara att minnena har slappare timings för bättre kompatibilitet med ostabila minneskontroller som Ryzen hade fram till och med Zen2. Numera är det bara PR om man inte köper äldre minnen från 2018-19. Eller om man sitter på eller köper Zen2, ger en indikation på att minnena fungerar till de flesta AMD byggena. Intel har inte direkt haft några problem med minneskompatibilitet sen Skylake först släpptes 2016. Så köp på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"Till AMD" betyder allmänt bara att minnena har slappare timings för bättre kompatibilitet med ostabila minneskontroller som Ryzen hade fram till och med Zen2. Numera är det bara PR om man inte köper äldre minnen från 2018-19. Eller om man sitter på eller köper Zen2, ger en indikation på att minnena fungerar till de flesta AMD byggena. Intel har inte direkt haft några problem med minneskompatibilitet sen Skylake först släpptes 2016. Så köp på!

Ja, när Zen 1 var aktuell så satt det ju nästan alltid Samsung B-die på "AMD-kit" eftersom det var i stort sett det enda som lirade ihop med de CPU:erna om man skulle ha en chans att nå 3200 MHz. Ofta satt man fast på 2666 och liknande med andra IC's vill jag minnas. Den tiden är förbi sedan länge, även om Sam B-die fortfarande är kung när det gäller låga latenser (gäller dock både Intel och AMD).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070