Permalänk

Uppgradera gammal dator

Hej!

Jag har en gammal Lenovo H50-55 och jag hade velat bygga om den till en dator som fungerar bättre för videoredigering och att streama spel. Jag tror att jag behöver uppgradera RAM-minnet, just nu har jag DDR3 1x8GB 1600MHz och maxkapaciteten för datorn är 16GB. Jag vill ha minst 32GB RAM därför funderar jag på om jag behöver uppgradera moderkortet så att jag kan ha plats för mer RAM samt DDR4 RAM då DDR3 inte säljs i butiker längre. Dessutom är processorn fyrkärnig och jag undrar ifall jag borde köpa en bättre processor med fler kärnor.

Vad har ni för tips om jag ska bygga om och uppgradera datorn?

Jag hade även tänkt köpa ett chassi som rymmer mer och även behålla vissa delar från min nuvarande dator som t.ex. hårddisken som jag tycker fungerar bra.

Permalänk
Inaktiv

Du ska bygga en helt ny dator alltså? Bortsett från hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen inga uppgraderingsvägar för den datorn tyvärr. En begagnad sticka 8GB DDR3 skulle hjälpa en del i vissa scenarion där du får slut på RAM, men processorn är alldeles för långsam för videoredigering / streaming. Det är bygga / köpa helt nytt system som gäller om du vill någon större förbättring, förutom lagring som du kan flytta över om du vill.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Nåt sånt här kanske.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/15024818/namnlos

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Du ska bygga en helt ny dator alltså? Bortsett från hårddiskarna.

Skrivet av fragande:

Det finns egentligen inga uppgraderingsvägar för den datorn tyvärr. En begagnad sticka 8GB DDR3 skulle hjälpa en del i vissa scenarion där du får slut på RAM, men processorn är alldeles för långsam för videoredigering / streaming. Det är bygga / köpa helt nytt system som gäller om du vill någon större förbättring, förutom lagring som du kan flytta över om du vill.

Stort tack för era svar Då ska jag kolla hur jag bygger en ny, känns bra att jag kanske kan behålla hårddisken!