Hur kopplar man in 2 saker med "1" ethernet kabel?

Permalänk

Hur kopplar man in 2 saker med "1" ethernet kabel?

Hej. Jag sitter i en liten hörna av mitt hus och spelar. Jag har en ethernet kabel dragen dit. Den går till mitt Xbox series X. Jag undrar om man kan införskaffa något som gör att jag kan koppla 2 kablar från den kabeln?
Så att jag kan stoppa 1 i Xboxen och 1 i en pc?
Har googlat men fattar ej.
Switch?
Splitter?
Något annat?
Ytterst tacksam för hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på, vart går den i andra änden?
Om den går till en router så är det en switch du vill ha för att kunna koppla in flera saker tillsammans där. Vilket jag också antar är hur du har det kopplat nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whopper666:

Hej. Jag sitter i en liten hörna av mitt hus och spelar. Jag har en ethernet kabel dragen dit. Den går till mitt Xbox series X. Jag undrar om man kan införskaffa något som gör att jag kan koppla 2 kablar från den kabeln?
Så att jag kan stoppa 1 i Xboxen och 1 i en pc?
Har googlat men fattar ej.
Switch?
Splitter?
Något annat?
Ytterst tacksam för hjälp.

Jag skulle nog skaffa en switch.

Dvs kabeln från en kanal på routern går till en kanal på switchen, sedan 1 kabel från switchen till PC:n och en till kabel som går till konsolen.

Finns switchar i olika storlekar.

Köper du en med fler portar kan du ansluta flera enheter via kabel på samma sätt.

Det är som en grendosa för nätverk, typ.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Avstängd

Riktiga män kör med hub.

Permalänk
Medlem

En switch är vad du behöver. Köp nån billig gigabit switch från typ DLINK.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket riktigt en Switch du vill ha. Hade kollat efter dessa filtreringarna för ditt behov. https://www.prisjakt.nu/c/switchar?881=884&b_10709=0
Du kan med gott samvete tag en av de billigare på prisjakt där, det skiljer inte så mycket mellan dem med den filtreringen. Största skillnaden är antal portar som erbjuds. Se bara till att det är en Gigabit Unmanaged Switch och det är bara att tuta och köra. En av uttagen går till din nuvarande router så baserat på din beskrivning vill du ha minst 3 portar iaf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Köp för guds skull inte en splitter bara för då står du där med lång näsa och inte i någon bättre sits än nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

En switch alltså. Tack så mycket för alla svar!
Ni är bäst.