Hjälp med tillvägagångsätt, frontend, JavaScript?, bildexempel.

Permalänk
Medlem

Hjälp med tillvägagångsätt, frontend, JavaScript?, bildexempel.

Hej,
Jag programmerar en hel del, Mest C och Python. Jag håller på med ett litet projekt där jag behöver ett webinterface.
Då jag inte hållit på med något webbrelaterat dom senaste 15 åren så är jag inte alls uppdaterad, sökt runt och hittat en del exempel, men just nu 2021, så verkar det finnas typ 100 olika sätt att göra detta på. Av alla dessa olika sätt och undrar vilken väg ni skulle rekommendera, backend verkar Flask vara ett alternativ då jag är kompis med Python, men frontend delen är jag inte alls säker på.

Här är idén.

Tillvägagångssättet.
Man trycker på Add new Box i (F)
properties rutan blir då en "Create new box" ruta, där man kan sätta lite parametrar, och sen lägga till den nya boxen.
Den nya boxen dyker upp i rutan (D), men kan dra boxen vart man vill i (D), markerar man boxen så kan man ändra properties på den.
Varje box har också en output som man kan koppla till input i en annan box. (en input och output per box)

Frågan är då.
Vilket framework passar till denna typen av applikation, skall man köra nån form av databas för att spara information, eller skall man köra json eller liknande.
Kollar man på nätet så listar dom ju hur många olika som helst.
React
Angular
Vuejs
jQuery.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebb:

skall man köra nån form av databas för att spara information, eller skall man köra json eller liknande

Ingen form av databas. Använd JSON, samt andra inbyggda datatyper om du vill.

Citat:

Vilket framework passar till denna typen av applikation
React
Angular
Vuejs
jQuery.

React, Angular och Vuejs passar.

jQuery ger dig kanske inte jättemycket till det här projektet, om du inte hittar en jQuery-plugin som redan gör det mesta av det du behöver. Om du inte redan kan jQuery skulle jag inte lagt tid på det.

Använd det som du känner för att lära dig!

Du kan också skriva ren JavaScript. Om du märker att något är svårt att få till eller kräver mycket jobbig kod så kan du kika på att ta in ett framework då.

Oavsett vad du väljer kommer du lägga mest tid på att rita ut boxarna med streck emellan samt drag-and-drop. Antingen hittar du något färdigt för det, eller så lär du dig om positionering och mouse events.

Permalänk
Medlem

Av dessa alternativ är Vuejs enklast att komma igång med och min personliga favorit. Börja med och göra en enkel webbsida med två sidor och en meny och känn efter om det känns rätt för dig.
https://vuejs.org/v2/guide/