Tips på ny CPU-kylare till 5800x och installation av den
Har under en veckas tid njutit av nya konfigurationen med min 5800x. Blev dock ganska påtagligt att den är en varm propp då tempmätaren nästan bröt nacken då processorn slog i 90C-gränsen inom sekundrar efter start av cinebench. Genom att undervolta med hjälp av PBO negative 30 så maxar processorn på 83C istället för 90C under cinebench-session och den boostar till 4647MHz istället för 4491MHz. Under spelande så ligger den straxt över 70C, det här med en be quiet dark rock 2. Fin kylare men jag kanske var lite övermodig i vad dess 150TDP klassnings kulle klara av med den här processorn.
Jag har sneglat på Arctic Liquid Freezer II men det verkar som att det inte är den lämpligaste till ett AM4 kort då det kan bli problem med installationen beroende på kort. Jag har pga detta istället tittat på be quiet! Pure Loop vilken verkar ha en bra pumplösning där pumpen sitter på slangarna och ska därmed underlätta valet av vart/hur man monterar den.
I mitt fall kan jag antingen placera en AIO kylare på 240mm i toppen av chassit med utblås, eller 240 alt 280mm i fronten som suger in luft. Chassit jag kör är ett Phanteks p360A med meshad front och dubbla fläktar som drar in luft och en fläkt i bak som ska suga ut. Valet av chassi var för att skapa god luftgenomströmning till följd av processorvalet.
Mitt grafikkort är ett GTX1060 som jag misstänker inte kommer bry sig vart jag sätter radiatorn. Min tanke är att sedan försöka få tag i ett AMD 6600 eller 6700 när(om?) de någonsin släpps. Då mitt chassi kan få in mycket luft så skulle den kunna köra utblås i toppen men samtidigt så verkar frontmonterad ge bättre resultat och att jag samtidigt kan köra 280mm istället för 240mm. Dock är jag fast i att ha den i fronten om jag kör 280mm.
Vilken väg och vilken kylare skulle ni gå för om ni satt i samma situation?
be quiet! pure loop 280mm
be quiet! dark rock 2
Phanteks Eclipse p360a