Tips på ny CPU-kylare till 5800x och installation av den

Permalänk
Medlem

Tips på ny CPU-kylare till 5800x och installation av den

Har under en veckas tid njutit av nya konfigurationen med min 5800x. Blev dock ganska påtagligt att den är en varm propp då tempmätaren nästan bröt nacken då processorn slog i 90C-gränsen inom sekundrar efter start av cinebench. Genom att undervolta med hjälp av PBO negative 30 så maxar processorn på 83C istället för 90C under cinebench-session och den boostar till 4647MHz istället för 4491MHz. Under spelande så ligger den straxt över 70C, det här med en be quiet dark rock 2. Fin kylare men jag kanske var lite övermodig i vad dess 150TDP klassnings kulle klara av med den här processorn.

Jag har sneglat på Arctic Liquid Freezer II men det verkar som att det inte är den lämpligaste till ett AM4 kort då det kan bli problem med installationen beroende på kort. Jag har pga detta istället tittat på be quiet! Pure Loop vilken verkar ha en bra pumplösning där pumpen sitter på slangarna och ska därmed underlätta valet av vart/hur man monterar den.

I mitt fall kan jag antingen placera en AIO kylare på 240mm i toppen av chassit med utblås, eller 240 alt 280mm i fronten som suger in luft. Chassit jag kör är ett Phanteks p360A med meshad front och dubbla fläktar som drar in luft och en fläkt i bak som ska suga ut. Valet av chassi var för att skapa god luftgenomströmning till följd av processorvalet.

Mitt grafikkort är ett GTX1060 som jag misstänker inte kommer bry sig vart jag sätter radiatorn. Min tanke är att sedan försöka få tag i ett AMD 6600 eller 6700 när(om?) de någonsin släpps. Då mitt chassi kan få in mycket luft så skulle den kunna köra utblås i toppen men samtidigt så verkar frontmonterad ge bättre resultat och att jag samtidigt kan köra 280mm istället för 240mm. Dock är jag fast i att ha den i fronten om jag kör 280mm.

Vilken väg och vilken kylare skulle ni gå för om ni satt i samma situation?

be quiet! pure loop 280mm
be quiet! dark rock 2
Phanteks Eclipse p360a

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att 70C vid spelande och 83C i cinebench är några dåliga temperaturer. Det är en processor som är gjord för att höja strömtillförseln efter vad som är möjligt, och om inte kylaren blir högljudd så ser jag inte problem. 5800X kan ju enkelt gå över 80C vid syntetiska laster även med en 280mm AIO, och det orsakar ingen skada eller så.

Jag har själv haft en Arctic Liquid Freezer II 240 med 2700X och 3600. Den var förstås överdimensionerad för 3600, men det är en riktigt kompetent kylare. Funkade verkligen riktigt fint i ett Fractal Design Nano S (Mini-ITX).

Personligen så skulle jag köra på 240mm-versionen av Liquid Freezer, och jag skulle sätta den i toppen av chassit som utblås. Speciellt nu när ditt grafikkort inte ger av sig så mycket värme så borde det ge bäst temperaturer. Sen så förstås två fläktar fram som insug.

Permalänk
Medlem

280 mm i fronten alla gånger.

Permalänk
Medlem

Jag kör Arctic Liquid Freezer II 420 i toppen till 5900x. Kan säga att processorn går otroligt svalt. Max 50c vid spel

Permalänk
Medlem

Jag hade varit nöjd. Jag gissar att du skall arbeta mer på att byta ut luften i chassiet bättre. Jag kör PBO-20 nu på alla cores, limits avstängd och med SAM aktiverad (vet inte om det påverkar temps) och har runt 72c vid spel. Jag kör även ett överklockat rx 6800 som aldrig går över 77c i mitt mini itx chassie.
Det jag upptäckte var att luftflödet och effekten på chassiefläktarna gjorde enorm skillnad för hur kylarna på GPU och CPU klarade jobbet så att säga. Det är ju som bekant lika viktigt att snabbt få bort varm luft ur chassiet, som det är att få dit kall luft till CPU och GPU kylarna.
Jag bytte ut chassiefläktarna till mer effektiva på att flytta luft, men till samma varvtal. https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm
Det gjorde stor skillnad för min dator.

Permalänk
Medlem

Jag har också 5800x o har provat både luftkylning och AIO,. Har ett Phantek P400A RGB tillsammans med RTX 3070.

Först ut var Fractal Design S36 (frontmonterad). Denna kylare gör jobbet. Ligger med geekbench runt 75°, dock så stressas ju inte CPU på samma sätt med geekbench som med cinebench. Dock får jag vid spelande (bla warzone, settings på ultra med 1440p) en max-temp på 65°, o det oftast vid uppstarten. Dock så har denna AIO väldig ojämn o irriterande ljudvolym.

Lämnade tillbaka o köpte ist en luftkylare (Noctua nh-d15), och denna presterade ungefär detsamma med tempen. Dock upplevde jag en annan statistikt luftflöde som var än mer irriterande än FD S36. Dessutom ruskigt ful! Så denna åkte också tillbaka till affären!

Tredje kylaren blev just en Arctic liquid cooler 360 (frontmonterad). Denna presterar också likvärdigt med tidigare nämnda kylare. Ligger runt 75° med cinebench, max-temp 65° vid spelande(vid uppstart), snitt ligger runt 50-55°. Största skillnaden jag upplever är att Arctic har betydligt bättre inbyggd fläkt-kontroll. Denna kan man ha runt 50-70% RPM utan något störande ljud, bortsett ifrån att man hör vattnet "bubbla igång" när RPM höjs (vilket inte upplevdes på FD S36) , för att sen försvinna.

Installationen var något förvirrande till en början. Arctics egna manual är usel. Dock så var det inte speciellt krångligt när "polletten ramlade ned". Jag har MSI Tomahawk X570, o backplaten som medföljder hänger löst när man installerat distanserna o medföljande montering-sats. Men när man sen monterar kylaren o skruvar fast så fixeras allt, vilket Arctic också beskriver som "väntat och normalt" på sin blogg.

Jag har dock ett par funderingar som jag mailat Arctic om. Och kommer även göra en tråd här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Kör också på en Fractal S36, i fronten nu. Var detsamma för mig, standard inställningar me pbo och 1867 IF, 90 grader direkt i cinebench (dock fick jag fortfarande bra poäng, så den verkar effektiv i sin throttle eller va man ska kalla det). Pillade med curve optimizer, fick då max 83c i CB. Nu hard jag dock stängt av curve optimizer och kör på som vanligt, då cinebench inte är direkt den lasten jag någonsin kör. Spel ligger den runt 70 grader, mindre om jag kör nått mindre krävande.

Kanske går tillbaks och leker me CO när det har kommit lite stabilare agesa 1.2.0.0+ Bios^^

Permalänk
Medlem

Mycket spännande inlägg. Jag tvivlar lite mer på behovet efter att ha läst era inlägg men samtidigt är man ju lite sugen ändå. Jag sneglar allt mer mot be quiet! pure loop 240mm, dels för att den verkar smidig i konstruktionen, jag kan sätta den i toppen eller i fronten beroende på behov och den verkar ha förmågan att hålla nere temperaturerna bra.

Jag funderar på att printa ut några luftkanaler som kan rikta luften. Propra, svarta PETG printar. Leker med tanken på att nedre frontfläkten ska riktas till grafikkortet medan den övre och den bakre blåser in luft som blåses ut genom radiatorn i toppen. Alternativt att den bakre får en diskret print som för luften ner till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Idag lät jag beställningen flyga iväg av bara farten(innan jag ångrade mig)! Det blev ett be quiet! Pure Loop 240mm! Recensioner visar på god prestanda och radiatorn ser smal och fin ut tillsammans med pumplösningen de använder. Beställde lite kylpasta från Arctic också så de gifter sig fint.

Blir ett spännande helgbestyr att se vad det gör för temperaturer och prestanda kontra min Dark Rock 2.