Hjälp önskas: Netgear readynas visar Volume is inactive or dead

Permalänk
Medlem

Hjälp önskas: Netgear readynas visar Volume is inactive or dead

Har en Netgear Readynas som står och snurrar.
Har 3 diskar i den.
Hur som helst, igår när jag skulle in i den via en windows maskin så nådde jag den inte.
Så jag loggade in via admin sidan i nasen och kikade.
Där ser jag att alla 3 diskar är röda, och så står det: "Volume is dead or inactive."
Och så står det remove inactive volumes to use disk. Disk #1,2,3.

På bilden så ser man 2 rektanglar, en med en grön cirkel och en med en blå cirkel.

Nu är jag nästan helt 100% säker på att den övre av dom med grön cirkel som heter "data-0" är något helt nytt som jag inte har sett förut.

Och jag är nästan helt 100% säker på att mina saker hette "data" alltså den undre blåa cirkeln.
Och på den så står det Data: 0, Free: 0, Type: raid unknown

Vad tusan har hänt? Och hur löser jag detta och går vidare?

Tackar som tusan på förhand till er som vill hjälpa mig rädda upp denna katastrof

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Woow. Den läsningen var inte jätte rolig :/ Hoppas TS kan lösa problemet eller iaf kan komma på rätt spår med den länken.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:
Skrivet av BM-Mods:

Woow. Den läsningen var inte jätte rolig :/ Hoppas TS kan lösa problemet eller iaf kan komma på rätt spår med den länken.

Tackar.
Tyvärr så verkade inte killen eller tjejen få i ordning på det då han till slut valde att radera sina diskar och börja om på nytt.
Jag är inte lika villig på att göra det, utan vill gärna få det att fungera igen.
Och jag har tyvärr inte 8 TB plats på min dator, så någon recovery kommer jag inte kunna göra i nuläget iaf.
Utan är mera intresserad av att rätta till problemet som är via SSH eller något annat sätt.

Jag har inte kunskap till sånt, så ropar på all hjälp som finns nu

Permalänk
Medlem

har du inte backup på din NAS så vet du nu varför man har det - det gäller alla system med lagring - även de som kostar hundratusentals kronor. - och att inte ha plats för sin data är ingen ursäkt, det är bara ut och handla då en extern USB disk på 10 TB kostar typ 2150:- hos netonnet.

SSH måste aktiveras i någon meny i NAS innan du kan komma åt något utifrån.

vad är det för diskar, hur ser deras SMART ut - har det skett i samband med en omstart ???

och vad är det för typ/modell av NAS mer exakt (för att veta om det kör med ext4 eller BTRFS som filsystem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Tackar.
Tyvärr så verkade inte killen eller tjejen få i ordning på det då han till slut valde att radera sina diskar och börja om på nytt.
Jag är inte lika villig på att göra det, utan vill gärna få det att fungera igen.
Och jag har tyvärr inte 8 TB plats på min dator, så någon recovery kommer jag inte kunna göra i nuläget iaf.
Utan är mera intresserad av att rätta till problemet som är via SSH eller något annat sätt.

Jag har inte kunskap till sånt, så ropar på all hjälp som finns nu

Jag hoppas du kan få igång det, i den användarens loggar då verkar dom ju hitta en del fel så som BTRS (Har jag för mig) Samt att smart datan såg dålig ut för iaf någon disk.

Detta blir en hård läxa om Backup (Även om jag själv faktiskt är dålig på det i privatlivet, kör bara frugans viktiga saker samt bilder och filmer på barnen) Men en extra USB-disk på typ 10TB, kan kanske vara en idé för att kunna göra iaf enkla backuper på det viktigaste. Jag vet att många ser sin NAS som en typ av backup, men problemet blir om man bara har den.

Jag hoppas iaf verkligen att du kan få igång det igen och att du postar lösningen här om du får igång det, så att det kanske kan hjälpa någon annan i framtiden. Jag vet iaf att jag inte kommer titta på Netgear när jag skall köpa en NAS.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

har du inte backup på din NAS så vet du nu varför man har det - det gäller alla system med lagring - även de som kostar hundratusentals kronor. - och att inte ha plats för sin data är ingen ursäkt, det är bara ut och handla då en extern USB disk på 10 TB kostar typ 2150:- hos netonnet.

SSH måste aktiveras i någon meny i NAS innan du kan komma åt något utifrån.

vad är det för diskar, hur ser deras SMART ut - har det skett i samband med en omstart ???

och vad är det för typ/modell av NAS mer exakt (för att veta om det kör med ext4 eller BTRFS som filsystem)

SSH kan vara aktiverad, jag vet att jag testade något för lääääääänge sedan. (Men ska inte hugga in det i sten att det fortfarande är aktiverat.)
Och diskarna är 3st WD 4.0TB Blue (WD40EZRZ)
Hur kollar jag deras smart? Och vad ska jag kolla efter?
Någon omstart har jag inte gjort iaf. (Dock tror jag att strömmen kan ha gått någon gång i den vevan)
Är högst osäker på det, och kan blanda ihop veckorna där, men den kan ha gått någon gång där.
Det är en Netgear ReadyNAS 104 som har många år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag hoppas du kan få igång det, i den användarens loggar då verkar dom ju hitta en del fel så som BTRS (Har jag för mig) Samt att smart datan såg dålig ut för iaf någon disk.

Detta blir en hård läxa om Backup (Även om jag själv faktiskt är dålig på det i privatlivet, kör bara frugans viktiga saker samt bilder och filmer på barnen) Men en extra USB-disk på typ 10TB, kan kanske vara en idé för att kunna göra iaf enkla backuper på det viktigaste. Jag vet att många ser sin NAS som en typ av backup, men problemet blir om man bara har den.

Jag hoppas iaf verkligen att du kan få igång det igen och att du postar lösningen här om du får igång det, så att det kanske kan hjälpa någon annan i framtiden. Jag vet iaf att jag inte kommer titta på Netgear när jag skall köpa en NAS.

Ja, dom hittade ju lite fel, men personen i fråga var ju inte villig att prova fixa felet och rädda sin data, jag kan med formatera mina diskar och få igång min nas igen, men det räddar ju inte min data, och det är det jag är ute efter, för att se om jag kan trixa till något, få nasen att fatta att jag har min raid där med 3 diskar och all data kvar

I sista han så får jag köpa på min en fet hårdisk och kolla med ReclaiMe och hämta hem datan.
Men innan jag gör det så vill jag som sagt kolla om det finns personer med kunskaper och vilja att lära mig hur jag kan testa och rädda datan och få igång på det som det är nu

Permalänk
Medlem

Tittar du runt i NAS:ens webgränssnittet så finns SMART under 'Performance' och du får hovra över färgpunkten med musen för respektive disk så kommer listan fram.

Du anger 3 diskar - är dessa i RAID5, fungerar alla diskar eller är någon eller fler borta ?? - är det jbod och en disk borta så är filsystemet ej räddningsbar om en disk saknas.

Har du hållit firmware konstant uppdaterad ??

Tidigt så fanns det problem med 32-bitars OS och filsystem som är större än 8 eller 16 TB storlek vilket har varit ett klassiskt problem med 32-bitars OS av oavsett sort och tillverkare

---

Kutymen när man hanterar havererade filsystem är att man först gör diskimage-kopior av samtliga inblandade diskar innan man gör något annat alls - och då i RAW-format - detta gör man helst i linux och med ddrescue ifall det är läsproblem på diskarna - och eftersom du har 3 st 4TB diskar så behövs minst 12TB + lite marginal på annan lagring för att husera dessa diskimages - dessa är din försäkring och kunna återställa innehållet på diskarna till status som de var innan ifall du gör 'screw up' på dina 3 diskar senare - och du kommer troligen att göra 'screw up' om du inte är van med sådana saker.

Det finns 'btrfs restore' om du skall försöka mjölka ut data ur disk-setet till en annan lagringsplats, det reparerar inte filsystemet - bara hämtar ut filerna. Glöm inte flaggor om du skall behålla filernas datumstämplar mm.

Men detta gör du helst inte i själva nasen utan på en dator med diskarna anslutna via SATA eller USB-dockor av erkänt fungerade modell[1]

Det beror på att modern linux med BTRFS stöd (vilket är default idag) har betydligt modernare hjälpprogram att tillgå än de som finns i NAS:en.

ReadyNAS använder som alla andra nastillverkare (som synology/Qsnap) en mdadm-RAID i botten och på denna finns BTRFS-filsystemet.

Först måste man få mdadm-raiden sätta ihop diskarna och det gör tex en ubuntu-live på en USB-sticka automagiskt om det inte är någon disk som är fel eller saknas. och finns det efter detta en läsbar BTRFS så kommer den också att monteras automatiskt under /media/användare/volymnamn. eftersom det är en automatisk process så innebär det också att diskarna modifieras om allt går bra (kom ihåg varför man först gjorde diskimage-backup innan!!) - och har du tur kan du nu tanka ut dina filer och hela 'filräddningsprocessen' avklarad.

Ibland vill man inte att allt skall gå automatisk utan styra alla momenten själv och då är det bättre att jobba via tex. https://www.system-rescue.org/Download/ som bränns på USB-sticka och startas ifrån - men i gengäld får man själv läsa på hur alla kommandon som behövs fungerar som i det här fallet för mdadm-RAID för att sätta ihop diskarna och sedan läsa på om BTRFS hur den fungerar på detaljnivå och sedan montera BTRFS-filsystemet (om den inte är för skadad) alternativt extrahera data ur filsystemet med 'btrfs restore' - gör absolut inga försök att reparera filsystemet med 'btrfs check' innan du har gjort diskimage-kopia av samtliga diskar innan - Detta med att skapa diskimage-kopior gäller alla filsystem man försöker rädda data ur eller provar att reparera på - då reparationer med skador över en viss nivå oftast istället förvärrar det ordentligt och efter 2-3 gånger bli helt oräddningsbart - som Microsofts chkdisk är mycket välkänd för att göra när skadorna når över en viss nivå eller av mer ovanliga slaget.

[1] tex. deltacos dubbel-diskdockor är tyvärr jmicron och de är kroniska på att hänga sig och kräver bus-reset över USB innan de startar igen - vilket Linux gör automagisk men tar upp till 30 sekunder innan den gör det och får man hängning typiskt 1 ggr i minuten vid stora filöverföringar så blir det väldigt irriterande... de med 'asmedia' upplever jag fungerar bättre men det det är inte lätt innan köp att finna ut vilken chipset de har i sig när man tittar ut diskdockor och den vägen kan undvika alla de med jmicron i sig då det ofta inte står något alls om det.

Permalänk
Medlem

Jag testade med att köra in NAS diskarna i min dator och starta ubuntu (Detta har jag gjort förut och då monterades raid diskarna ihop automatiskt till att heta md127)

Denna gång så blev det inte så, utan en md0 monterades ihop som var ca 4gb stor.
En kompis hade ReclaiMe. Och jag hittade även en 3tb disk liggandes.
Jag räddade det absolut nödvändigaste och allt utöver 3tb lade jag in på mina diskar jag har i windows datorn.
Jag fick kasta lite data, eller städa upp bland mina filer i nasen, jag fick iaf det absolut nödvändigaste.

Jag har kvar mina loggfiler från nasen ifall någon kunnig vill läsa och tala om vad som orsakade krachen.
Och då kan säga hur man hade kunnat rädda detta på något annat sätt än som jag gjorde.

Permalänk
Medlem

Om du inte fick 'md127' automatiskt så är det någon knöl med mdadm-RAID ihopsättning av volymer - titta med 'dmesg' vad det klagar på - om det är i RAID5 så kanske det är en disk som krånglar och då måste man hantera det manuellt för att montera RAID5 med en disk saknad i disk-setet (dvs läsa om hur man använder mdadm-RAID på kommandoradsnivå)

en sak skall sägas - jag har också haft problem med den 'pålitliga' mdadm-RAID som alla envisas att använda inom Linux-världen (även av NAS-tillverkare) och den är tyst som en mussla när det gäller att kvida ut vad som är problemet....

Om man ser till felutfall så har jag haft mer fel med mdadm-RAID med jättekonstiga beteenden, silent corruption som inte mdadm själv såg (men ovanpåliggande BTRFS reagerade direkt för) och förlorade filer än jag någonsin råkat på BTRFS egna 'osäkra' RAID5/RAID6 - och då har jag provat i servrar med 7 diskar var i snart 3 år, med inträffade diskhaverier (två kort efter varandra, hade precis fått in ny disk och kört 'balance' när nästa disk lämnade in) - utan att förlora någon data hittills i BTRFS-filsystemet - så för min del är det 1:0 när det gäller RAID-datasäkerhet mellan BTRFS vs. mdadm-RAID.

Problemet med mdadm-RAID är att alla tror att den är 'write-hole' säker (hantering av data vid plötslig strömavbrott och förvärras av att diskarna körs idag med write-cache aktiv (för prestandan!) och data som är skrivet och kvitterad av diskdriven faktiskt inte nått ända ut på skivan och glöms vid strömavbrottet) - det är den inte då den delen av koden är experiment, måste planeras med extra diskutrymme om den skall användas innan man skapar volymerna samt gör diskhanteringen långsam när det är aktivt - inte så lockande och alla blundar för det och kör på ändå då haverierna trots allt inte sker så ofta att det sätter press på utvecklarna då det är mer eller mindre på bara underhållsnivå av koden utan någon drivkraft för utveckling.

De som jobbat hårt på detta att eliminera write-hole helt är i ZFS med tex. separat skrivcachedisk och kan göras snabbare, men det är helt på annan nivå.

---

Har du provat i Linux 'btrfs restore' på diskarna ?? (under förutsättningarna att du fick till en 'md127-volym av mdadm-RAID men ändå inte kan (auto)montera den direkt med btrfs ) - om den fungerar och hittar BTRFS-filsystemet så kan det ge lika bra och kanske bättre kvalitet på filerna med bibehållna filträd som räddas ut än att försöka med 3'-parts filräddningsprogram - och som sagt glöm inte flaggorna i kommandoraden om du önskar metadatat för var fil bibehållet (tidsstämplar på filerna, rättigheter etc.)