Yale Doorman L3 med tillhörande Connect

Permalänk
Medlem

Yale Doorman L3 med tillhörande Connect

Tja.

Installerade i helgen en Yale Doorman L3 med tillhörande Yale Connect. Inga problem att installera låset, och sedan Yale Connect. Men när jag sedan fabriksåterställde låset, och sedan skulle installera Connect så går det inte. Eller ja, det går. I appen så säger den att Connecten är tillagd och redo att användas. När man sedan går vidare till att testa bluetooth och wifisignalerna så får Connecten inte kontakt med varken låset eller wifi. Låset fungerar ypperligt att styra via appen.

Har en unifi ap-ac lite, och en edgerouter x. När jag kollar i routern så har connecten fått en ip-adress, 192.168.1.80. Dock lyser leddioden på connecten med konstant rött ljus. Enligt felsökningen på yales hemsida betyder det att den är permanent offline och en återställning krävs. Tror jag återställt den 20-30gånger, med samma resultat varje gång. Går genom installationen, får ipadress och sedan lyser den rött.

Har även gått in och gjort ett separat nätverk till connecten, som sänder ut 2,4ghz. Är uppkopplad på det nätverket med mobilen när jag ska installera Connect.

Har ni kloka sweclockers några tips?

Svaret på Yale supporten, är att jag kan testa att ansluta connecten till en "vanlig" wifi router och inte unifi. Men känns ruskigt bakvänt att behöva ytterliggare en router i nätverket för en enstaka enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlyck:

Tja.

Installerade i helgen en Yale Doorman L3 med tillhörande Yale Connect. Inga problem att installera låset, och sedan Yale Connect. Men när jag sedan fabriksåterställde låset, och sedan skulle installera Connect så går det inte. Eller ja, det går. I appen så säger den att Connecten är tillagd och redo att användas. När man sedan går vidare till att testa bluetooth och wifisignalerna så får Connecten inte kontakt med varken låset eller wifi. Låset fungerar ypperligt att styra via appen.

Har en unifi ap-ac lite, och en edgerouter x. När jag kollar i routern så har connecten fått en ip-adress, 192.168.1.80. Dock lyser leddioden på connecten med konstant rött ljus. Enligt felsökningen på yales hemsida betyder det att den är permanent offline och en återställning krävs. Tror jag återställt den 20-30gånger, med samma resultat varje gång. Går genom installationen, får ipadress och sedan lyser den rött.

Har även gått in och gjort ett separat nätverk till connecten, som sänder ut 2,4ghz. Är uppkopplad på det nätverket med mobilen när jag ska installera Connect.

Har ni kloka sweclockers några tips?

Svaret på Yale supporten, är att jag kan testa att ansluta connecten till en "vanlig" wifi router och inte unifi. Men känns ruskigt bakvänt att behöva ytterliggare en router i nätverket för en enstaka enhet.

Deras svar med att använda vanliga wifi router är ren bs, antagligen någon som bara gick igenom deras checklista. Deras support är tyvärr rätt kass.

Vi har precis satt in L3 på jobb, enligt deras sida så hade L3 tag samma art nummer som V2N så mailade dom och frågade efter rätt art nummer. Fick bara svar hur man aktiverade stöd för dom gamla tagarna... Så dom sket fullständigt i min fråga.

Anyhoo, vi kör även med unfi ap ac lite på jobb och fungerar fin fint.
Har dock inte återställt själva låset, men jag tog bort connect i appen och la till den igen för den bugga ur första gången.
Var dock rätt dåligt räckvidd på den till dörren, vi hade den först på ca 2m avstånd men den ville inte så fick sätta ett nytt uttag ca 1m från låset så nu går det. Fri sikt båda placeringarna...
Är vid lagerlokals dörr så inte hela världen, hade det varit i ett hem så hade det varit surt att behöva göra sån ful lösning.

Har du testat att flytta connect? Provat appen på annan mobil? VPN eller liknande på mobilen som kan störa?
Blokada störde t ex appen när jag först skulle installera allt så fick lägga till undantag. Fick anslutning till connect men när den sen skulle ansluta till dörren så blev det stop.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag har flyttat runt den förbannade connecten i hela huset snart. Nu sitter den en halvmeter från låset. Lösningen blev att skaffa en annan router, sätta den i AP läge och koppla connecten mot den istället. Nu har det fungerat klockrent sedan den 3/3. Testat 1 gång att ändra SSID på unifi, men då vägrar den. Funkar ca 30min, sedan ballar den ur och lyser rött. Så får väl leva med en extra router.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har haft problem med vissa smartahemmet prylar som inte gillar att det finns 2G och 5G wifi på samma. Min lösning var ett eget WIFI som enbart har 2G aktiverat.

Med unifi är det väldigt enkelt att skapa ett nytt SSID som du enbart enablar 2G på. Testa det och se om det fungerar.

Lycka till.

Visa signatur