Fläkt går till 100% tills man knackar på den (Noctua NF-A14 PWM styrd av Corsair Commander Pro)

Permalänk
Hedersmedlem

Fläkt går till 100% tills man knackar på den (Noctua NF-A14 PWM styrd av Corsair Commander Pro)

I avdelningen skumma fel presenterar jag följande:

Jag har en Corsair Commander Pro som fläktstyrning för mina fläktar, bl.a. fläkt #2 och fläkt #3 som är 2 st likadana Noctua NF-A14 140mm PWM monterade högst upp i chassit.

Problemet jag har är på fläkt #3. Båda fläktarna är konfigurerade som 4-pins-fläktar i Corsair Link, och är konfigurerade med fläktkurvan "Quiet" baserade på temperatursensor som sitter längst upp bak i chassit (se bilder nedan).

Det kan hända att fläkt #3 ibland får spel, och varvar upp till 100% fläkthastighet med cirka 1400-1500 rpm i hastighet och stannar där. Detta verkar kunna gå att provocera ganska repeterbart genom att spela PC Building Simulator.

När den väl hamnat i 1400-1500 rpm, så stannar den där i den hastigheten, även när man spelat klart, men om man knackar på chassit där fläkten sitter så kan man få den att gå tillbaka till normala hastigheter (~700 rpm) igen.

Följande har jag gjort för att felsöka:

- Hårdställt fläktarna i 4-pins-läge (Corsair Commander Pro försöker autodetecta detta, men detta misslyckas ibland på denna fläkt, eller det var det jag trodde först...)
- Bytt plats på fläktkontakterna #2 och #3. Felet stannar då på samma fläkt, vilket tyder på att felet är knuten till den specifika fläkten, inte till porten på fläktkontrollern.

Min bästa gissning är att det är något glapp i PWM-signalen på själva fläkten, så jag har nu reklamerat fläkten på Inet, så får vi se om det löser problemet. Fläkten är ~4 år gammal men fortfarande på garanti (6 år hos Noctua!), medan Corsair Commander Pro var en fyndvara jag köpte för 6 månader sedan.

Här nedan följer lite skärmdumpar i Corsair Link som visar hur detta är konfigurerat hos mig. OBS: Skärmdumparna visar hur det ser ut i "normala" fall, d.v.s. när felet inte uppstår.

Anyway, jag tänkte jag postar här och ser om det är någon som haft något liknande, eller har något annat inspel på vad det kan vara som är fel?

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra felsökning, snyggt! Precis som du säger så ligger problemet troligen i fläktens PWM signal.

Lösning: Reklamera / byt ut fläkten

Permalänk
Hedersmedlem

Lite återkoppling tänkte jag. Jag reklamerade fläkten till Inet, som skickade ut en ny till mig. (Den trasiga fick jag behålla.) Efter att ha kört med denna fläkt i datorn några dagar har detta problem inte kommit tillbaka.

En grej jag dock upptäckte när jag bytte fläkt är att det fanns en förlängningskabel mellan fläkten och Corsair Commander Pro:n, så det kan ju rent teoretiskt ha varit dålig kontakt där, men kontakterna satt väl ihop när jag skulle byta fläkten så jag tror inte det. En grej jag kunde ha provat var alltså att koppla isär ihop ihop denna förlängningskabel, men det tänkte jag som sagt inte på.

Oavsett så är mitt problem borta efter ett fläktbyte!