Konditionsträning i VR
Konditionsträning är en så stor del av vad som är tilltalande med VR för mig (inte helt olikt smartklockor) att jag tänkte att det kunde vara värdigt en egen tråd. Till exempel för att tipsa om olika spel eller tillbehör.
Den stora fördelen med att köra träningen i VR är att man (i alla fall med rätt spel) inte tänker så mycket på att man får träning under tiden man spelar. I de mer intensiva spelen kan min puls vara uppe i över 170 och svettpölar bildas på golvet, så jag tvivlar inte på själva träningseffekten.
Generella tips:
- Skaffa ett överdrag, silikon eller PU-läder. Då går det att torka bort svetten efteråt. Kika på till exempel Amazon eller VRCover.
- Vill man kunna dricka under tiden är det vettigt att ha en vattenflaska med pip.
- En stol eller pall som man vet var den finns i sin spelyta kan vara trevligt, likaså en handduk.
- Rumstemperatur på max 20 grader om man har lyxen att välja, eller kanske en rejäl fläkt som blåser på en. Luftiga kläder eller inga alls (inom anständighetens gränser).
- Pulsklocka är trevligt. Jag kör med Apple Watch och en tillhörande app som heter Zones, den ger statistik enligt den grova indelningen Peak/Cardio/Fat burn/Warmup, där det går att se hur mycket tid som lades på respektive intensitet.
- I spel med mycket hukande, stå bredbent och pressa knäna utåt för att skona ryggen.
- I spel med mycket slag, värm upp och undvik handledsvikter och dylikt för att skona axlarna.
Speltips:
Högintensiva (enkelt att komma upp i >150 i puls):
- Thrill of the Fight (https://store.steampowered.com/app/494150/The_Thrill_of_the_F...). Billigt och simpelt boxningsspel, men antagligen det bästa på att få upp pulsen. Vill man simulera hur det är, så testa att mata slag i luften i flera minuter och se vad som händer med din puls. Har sett flera professionella kampsportare nämna att dom använder detta spelet också, så det är väl någon slags kvalitetsstämpel.
- Blaston (https://store.steampowered.com/app/1427890/Blaston/). Svenskutvecklat (och billigt) spel där man står på varsin plattform och skjuter på varandra med olika vapen som man låser upp, vilket innebär en hel del kutande och hukande, vilket drar upp pulsen. Den stora fördelen är att man möter riktiga människor i duellerna. Jag är inget fan av AI:n så personligen har jag inaktiverat funktionen med botmatcher under tiden som matchmaking pågår, istället brukar jag gå runt på plattformen eller göra lite utfall. Kan även lägga till att själva spelet är betydligt roligare än vad klippen ger sken av.
- Pistol Whip (https://store.steampowered.com/app/1079800/Pistol_Whip/). Inget favoritspel för egen del, men speciellt på de svårare svårighetsgraderna får man huka sig konstant vilket drar upp pulsen (och känns i benen). Kampanjen har en bana (andra i ordningen, har jag för mig) där skjutvapen är inaktiverat så att man enbart hukar.
Medelintensiva eller lågintensiva:
- Beat Saber (https://store.steampowered.com/app/620980/Beat_Saber/). Beror väldigt mycket på svårighetsgraden och vilka låtar man kör. Sweet spot verkar vara någonstans runt Hard/Expert, Expert+ förlitar sig mer på handledsrörelser. För träningseffekt får man gärna överdriva slagen en del och dansa lite med musiken. Har man svårt för att ta sig i genom banorna på den svårighetsgraden går det att slå på No Fail-modifiern. Att sideloada custom-låtar kan vara trevligt för att slippa den inkluderade musiken.
- Eleven Table Tennis (https://store.steampowered.com/app/488310/Eleven_Table_Tennis...). Beror rätt mycket på ens egen skicklighet och vem man möter. Ibland, med bollar hitom och ditom, så kan jag svettas en del. Andra gånger inget alls. Kul spel dock eftersom man möter andra människor och får pingisträning på köpet.
- Racket: NX (https://store.steampowered.com/app/428080/Racket_Nx/). Squashliknande, fast 360 grader och med extrafinesser. Värm upp innan, jag lyckades få ont i axeln nån gång.
Övriga nämnvärda (men inte nödvändigtvis spelvärda):
- BoxVR/FitXR (https://store.steampowered.com/app/641960/BOXVR/). PC-versionen heter BoxVR, Questversionen FitXR. Skiljer sig en del åt men är i grunden samma spel. Det funkar som träning och det går att få upp pulsen ganska mycket med rätt låtar, men personligen gillar jag det inte just för att det känns som träning. Grundmekaniken är inte rolig eller distraherande så det är inget jag ser fram emot att köra utan känns mer som ett måste. Sen tycker jag hitboxarna är kass vilket skapar en del frustration.
- Knockout League (https://store.steampowered.com/app/488920/Knockout_League__Ar...). Grundspelet är som Punch-Out i VR, men jag har enbart använt det för träningsläget. Reflex Alley och Heavy Bag kan båda användas för att få upp pulsen. Nackdelen är att det blir ganska monotont jämfört med alternativen. Vill man köra det kan det hjälpa att lyssna på musik under tiden.
- Creed: Rise to Glory (https://store.steampowered.com/app/804490/Creed_Rise_to_Glory...). Har inte kört det själv, men har hört att det har en in-game stamina som gör att du inte kan slå när din karaktär blir trött (snarare än när du själv blir trött), vilket inte är så lysande ur träningssynpunkt. Spelet har också ett träningsläge, vet inte om det är något att ha men skulle tro att det är likt det för Knockout League ovan.
- Synth Riders (https://store.steampowered.com/app/885000/Synth_Riders/). Ser folk tipsa om detta ibland och jag har gett det flera försök, men jag tycker inte det är roligt eller ger någon träningseffekt. Har testat båda det vanliga läget och slagläget, men jag begriper inte vad andra ser i det.
Ordet är fritt.