Någon som vet ett bra verktyg för att få bort denna 6-pin GPU kabeln (fläktarna)?

Permalänk
Medlem

Någon som vet ett bra verktyg för att få bort denna 6-pin GPU kabeln (fläktarna)?

Tjena, någon som vet ett lämpligt verktyg för denna kabel:
https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/816...

Har suttit i flera timmar och försökt pilla ut den, men det känns helt omöjligt. Den sitter som bara den! Provade en flacktång och drog nästan sönder den röda kabeln, därför är det eltejp o skit runt området

Extremt tacksam för tips!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Kolla att det inte sitter en sekundärlåsning, typ som en lucka över bakre del av k-donet.
Rätt många kontakter består av en primärlåsning som sitter på stiftet, och en sekundärlåsning som sitter på k-donet.
Själva pillandet kommer du långt med ett slipad gem eller liknande.

Edit: eller menade du för att få loss den från kortet? Inte stifta ur terminalerna från k-donet?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Om du tar en matkniv och sätter i "rektangeln" och ruckar lite med kniven, lossar den inte då?
Är väl inte kabeln du ska dra i utan kontakten?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du skall trycka de vita flärparna allra längst upp mot varandra. Du borde kunna se i den tomma kontakten bredvid hur den låser fast.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag brukar sätta en platt mejsel i mitten upptill mellan det svara och vita, sen vrida på den lite, då brukan man få ut dom rätt smärtfritt.

Du sätter alltså mejseln så att den går vågrätt längs med den svarta kontakten som sitter i gpu, sen vrider du skruvmejseln så att den är lodrät mot den svarta kontakten på GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Kolla att det inte sitter en sekundärlåsning, typ som en lucka över bakre del av k-donet.
Rätt många kontakter består av en primärlåsning som sitter på stiftet, och en sekundärlåsning som sitter på k-donet.
Själva pillandet kommer du långt med ett slipad gem eller liknande.

Edit: eller menade du för att få loss den från kortet? Inte stifta ur terminalerna från k-donet?

Verkar inte som någon primärlåsning.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Om du tar en matkniv och sätter i "rektangeln" och ruckar lite med kniven, lossar den inte då?
Är väl inte kabeln du ska dra i utan kontakten?

Jag försöker att få loss själva kontakten från grafikkortet.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ser ut som att du skall trycka de vita flärparna allra längst upp mot varandra. Du borde kunna se i den tomma kontakten bredvid hur den låser fast.

Den bredvid (Som jag drog ut för själva kopan över fläktarna) har en likadan, men den drog jag bara ut.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag brukar sätta en platt mejsel i mitten upptill mellan det svara och vita, sen vrida på den lite, då brukan man få ut dom rätt smärtfritt.

Du sätter alltså mejseln så att den går vågrätt längs med den svarta kontakten som sitter i gpu, sen vrider du skruvmejseln så att den är lodrät mot den svarta kontakten på GPU.

Ditt tips funkade jävligt bra. Tack!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kallissimo:

Ditt tips funkade jävligt bra. Tack!

Kul att man var till hjälp och skönt att det löste sig!

Permalänk
Medlem

Förresten! En sak till nu när vi ändå är igång. Tänkte köra ghetto-modding på grafikkortet. Kolla bild nedan:
https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/816...

Ser ni de 4 pin som är inringade i grönt? Jag tänkte från början koppla in fläktarna till moderkortet, men går det att sätta in 4 pin hona kabeln in till hanen i grafikkortet (alltså så att grafikkortet sköter fläktarna som om det vore original)?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Ser ni de 4 pin som är inringade i grönt? Jag tänkte från början koppla in fläktarna till moderkortet, men går det att sätta in 4 pin hona kabeln in till hanen i grafikkortet (alltså så att grafikkortet sköter fläktarna som om det vore original)?

Vad är det för grafikkort? Omöjligt att svara annars. Men det var några grafikkort under en period som hade anslutningar för just externa fläktar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vad är det för grafikkort? Omöjligt att svara annars. Men det var några grafikkort under en period som hade anslutningar för just externa fläktar.

det är en RX 580 8GB STRIX

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

det är en RX 580 8GB STRIX

De är för chassi fläktar som grafikkortet får styra RPM på. Så antagligen så ändras RPM beroende på hur varmt grafikkortet är, vilket är exakt vad du vill åstadkomma. Dessväre så lär du inte ha stöd för sem-passiv drift, men det ser ut som noctua fläktar vilket inte är särskilt högljutt i låg RPM i vilket fall. Så egentligen ser jag inget större problem med att koppla in fläktarna där och testa hur det blir? Ingen blekaste aning om det går att justera fläktkurvan med någon, antagligen Asus, mjukvara. (Går går nog alltid, men hur praktiskt alltså.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

De är för chassi fläktar som grafikkortet får styra RPM på. Så antagligen så ändras RPM beroende på hur varmt grafikkortet är, vilket är exakt vad du vill åstadkomma. Dessväre så lär du inte ha stöd för sem-passiv drift, men det ser ut som noctua fläktar vilket inte är särskilt högljutt i låg RPM i vilket fall. Så egentligen ser jag inget större problem med att koppla in fläktarna där och testa hur det blir? Ingen blekaste aning om det går att justera fläktkurvan med någon, antagligen Asus, mjukvara. (Går går nog alltid, men hur praktiskt alltså.)

Låter bra. Kommer att testa det så återkommer jag. MSI afterburner kanske funkar även fast det är chassifläktar på...Och ja, det är noctua fläktar!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Tjena, någon som vet ett lämpligt verktyg för denna kabel:
https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/816...

Har suttit i flera timmar och försökt pilla ut den, men det känns helt omöjligt. Den sitter som bara den! Provade en flacktång och drog nästan sönder den röda kabeln, därför är det eltejp o skit runt området

Extremt tacksam för tips!

https://i2.wp.com/robotnyheter.se/wp-content/uploads/2012/02/...

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^