AMD släpper Ryzen Threadripper Pro för allmänheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ryzen är just konsumentplattformen, även Threadripper (utan PRO) i originalutförande även om prisklassen hör till high-end/Pro.
Nej inte alla, Ryzen med inbyggd grafik, med "G" i slutet av produktnamnen har jag ännu inte hittat någon där det ens finns uttalat support för ECC i CPU:n (APU:n).

Skulle bli mycket förvånad om det inte är ett krav för CPU:er i serversegmentet.

Kan ju förklara lite hur jag resonerar här:
Någon skrev att Threadripper PRO troligtvis är i princip att betrakta som en konsument EPYC vilket kanske inte är så fel trots allt, men det skall ändå bli intressant att se om valideringen blir ett krav för PRO eller om det inte tillför så mycket. Skulle själv tro att det handlar om Workstation-klass och då bör ECC vara med på menyn.

Ytterligare saker som talar för att det är mera åt konsument EPYC är att den har stöd för 8 minnekanaler (EPYC) samt lägre frekvenser än konsument Threadripper (EPYC).
Till sist återstår då att se om även det normalt sett (för EPYC) stödet (valideringen) som saknas för nästan alla andra konsumentbrädor följer med i samma paket och då är ett krav eller om vi får se andra varianter också/istället.

Så indirekt samma taktik som Intel kört på i försök till att "mota Olle i grind" när det kommer till deras entusiast segment. En serverprolle omgjord för konsument marknaden, men här kanske ECC är ett krav för märkningen då det skiljer sig en del mellan Pro och icke-Pro Threadripper, även på andra områden.

Tror vi pratar runt varandra, alla processorer (utom möjligen G) har fungerande ECC möjligheter, men testas/valideras/garanteras inte av AMD. Threadripper (inklusive PRO) kan vad jag vet köras utan ECC om man vill. Något som kanske skiljer är om AMD validerat PRO-serien extra i detta avseende eller inte, men inte helt glasklart att det är så för mig. Skulle förvånad mig mycket om man inte kan köra non-ECC med PRO, men kanske inte är helt omöjligt att det kan vara så

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror vi pratar runt varandra, alla processorer (utom möjligen G) har fungerande ECC möjligheter, men testas/valideras/garanteras inte av AMD. Threadripper (inklusive PRO) kan vad jag vet köras utan ECC om man vill. Något som kanske skiljer är om AMD validerat PRO-serien extra i detta avseende eller inte, men inte helt glasklart att det är så för mig. Skulle förvånad mig mycket om man inte kan köra non-ECC med PRO, men kanske inte är helt omöjligt att det kan vara så

Ja troligtvis för frågan handlar egentligen inte alls om huruvida support/stöd finns för ECC som teknik (det förutsätter jag att det gör då det är typ en single-socket EPYC fast med annat namn och som du säger har Ryzen (utom G troligtvis) och vanliga Threadripper ECC-support aktiverat i CPU), och jag förutsätter även att man bör kunna köra med icke ECC-minnen med om man så behagar.

Tror inte att AMD är dem som validerar ECC, funktionen är nog antingen påslagen eller ej i CPU:n. (vilket den bör vara enl. vad AMD tidigare påstått)
De som validerar ECC-support i det här fallet är väl moderkortstillverkarna, de validerar ju en mängd icke-ECC minnen i vanliga fall.
Om moderkortet inte har eller saknar support eller tillverkaren ej validerat ECC funktionalitet så faller det oavsett om CPU:n och RAM-minnet har stöd för det eller inte.

Så det jag undrar gäller snarare:

Threadripper PRO moderkort = Krav på validering av ECC från moderkortstillverkare?

För det luktar nämligen lite seriös workstation om produkten nu.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.