Problem med att dela ut filer som är under en filmapp

Permalänk
Medlem

Problem med att dela ut filer som är under en filmapp

Jag har tre konton på mitt AD Per, Niklas och Nils. Jag har Marknadsavdelning på Niklas och Ekonomiavdelning på Nils och Per. Jag har gjort en "Testmapp" och Marknad och Ekonomi avdelningarna har Allow-Modify. Sen har jag gjort två mappar i testmappen som heter marknadsfiler och ekonomifiler. ekonomifiler har Allow-Modify på ekonomiavdelningen och bara Allow-Read på Marknadsavdelningen och vice versa.

Men när jag går och delar ut testmappen på shares på server manager och går in på tex Niklas så ser jag bara testmappen och inte marknadsfiler eller ekonomifiler.

Vet ni om jag har gjort något fel?

BTW har APL så detta är bara en liten labb jag gör med Windows server 2019 och AD

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt delat mappen "testmapp" och ser bara testmappen i klient, men jag kan dela ekonomifiler och marknadsfiler men då kommer dom inte hamna i testmappen och jag vill att dom filerna i testmappen ska kunna vissas utan att behöva dela dom manuellt. För det är inte så praktiskt om man är på ett företag.

Jag har hyper-v på servern och har då klient datorn på hyper-v. Men när jag går in på server manager så ser jag inte den datorn utan jag ser bara min windows server på "all servers" och "Hyper-v" servers. För när jag ska göra en ny share så ska jag ju välja datorn och då kan jag bara välja windows server datorn och inte den datorn som jag ska få alla delade filer. Jag vet inte om detta är problemet för jag får fortfarande upp filer jag delar på klientdatorn så det är inga problem där, men det är ju att jag inte kan få andra filer i mappen att bli delade. Och jag kan skriva i både ekonomi och marknad om jag bara är med i markandsavdelningen om jag loggar in med ett konto som bara är med i marknad eller ekonomi.