Permalänk
Medlem

Dator kraschar

Hej. Sen några dagar tillbaka så har min dator börjat krascha. Det som händer är följande:

Jag startar datorn, kommer till skrivbordet där jag oftast direkt startar upp Chrome. Öppnar några flikar och efter cirka 1 minut så blir allt svart och datorn startar om. Ibland så fungerar omstarten men ibland så fastnar den i svart bild och jag får göra en hard reset. Det blir alltså ingen bluescreen innan utan bara svart och därefter omstart. Jag har kollat i loggboken och det visar ett kritiskt fel "Kernel-Power 41".

Efter att den startats om efter kraschen så fungerar den som vanligt, även när jag startar spel och tyngre applikationer. Jag installerade om Windows för lite mer än en månad sedan men det här felet har alltså bara varit de senaste dagarna och händer varje gång jag startar datorn efter att den varit av i några timmar.

De flesta komponenterna är cirka 4 år gamla, GPU är ny:
MB: Asus Z170 Pro Gaming
CPU: Intel Core i7-6700k
CPU-kylare: Cooler Master 212 Evo
Ram: Corsair 32GB 2133
PSU: Evga Supernova G2 750W
GPU (ny): Asus 3080 TUF non-OC

Inget är överklockat, har undervoltat gpu:n och kör ram på xmp1.

Vad tror ni felet kan vara? Mjukvaru eller hårdvarufel? Tänker just att eftersom det inte visar bluescreen att det kan vara något med nätagget men har ingen aning?

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem

Vet att det har hänt att 3080 crashar lite med nätagg som har svårt att leverera jämn ström över alla linor men borde ju inte hända.
https://forums.evga.com/Complete-Crashing-issue-m3169813.aspx

Hittade en tråd med samma nätagg samt 3080, ingen lösning dock.

"Kernel-Power 41" Var det från bluescreenviewer? Annars kan det vara värt att kolla med det. Chansen att en bluescreen-logg har skapats är rätt stor även om det känns som en direkt reboot.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kernel-Power 41 säger egentligen bara att datorn har stängts av felaktigt. Titta efter vilka fel som finns loggade vid samma tillfälle, då det är oftast dessa som kan säga nåt om varför datorn krashar.

Permalänk
Medlem

Event ID: 41
Description: The system has rebooted without cleanly shutting down first.

Där finns många skäl att en dator "bootar" om en av de är
Power consumption ett annat är Ram minnet som blir korrupt

3080 belastar PSU med 300W vid full load men jag har hört rykten om att den kan spika högre.
det BORDE inte vara ett problem med ett 750W Gold klassad PSU

PSU är min första gissning men det kan vara mjukvara också (Drivers)

men jag har sett den typen av fel när det gäller Audio drivrutiner för en äldre dator.
win7 drivers installerade på win10 med slumpvisa krasher som resultat. som försvann helt när den inte var installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vet att det har hänt att 3080 crashar lite med nätagg som har svårt att leverera jämn ström över alla linor men borde ju inte hända.
https://forums.evga.com/Complete-Crashing-issue-m3169813.aspx

Hittade en tråd med samma nätagg samt 3080, ingen lösning dock.

"Kernel-Power 41" Var det från bluescreenviewer? Annars kan det vara värt att kolla med det. Chansen att en bluescreen-logg har skapats är rätt stor även om det känns som en direkt reboot.

Ja, det som talar emot det är dock att jag haft 3080 i datorn i över en månad utan problem och nu senaste dagarna har den börjat krascha. Värt att nämna dock är att från början var det inget coil-whine alls, nu senaste veckan så har nätagget börjat coil-whinea så känns som det kanske hänt något där.

"Kernel-Power 41" hittade jag i Windows loggboken under kritiska händelser, men som de säger nedan så betyder det ju ungefär bara att datorn har startats om på felaktigt sätt, inte orsaken. Har tyvärr inte bluescreenview på datorn så kan inte kolla det, men antar att det inte skapats någon då den dör direkt, som att någon rycker strömmen.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Ja, det som talar emot det är dock att jag haft 3080 i datorn i över en månad utan problem och nu senaste dagarna har den börjat krascha. Värt att nämna dock är att från början var det inget coil-whine alls, nu senaste veckan så har nätagget börjat coil-whinea så känns som det kanske hänt något där.

"Kernel-Power 41" hittade jag i Windows loggboken under kritiska händelser, men som de säger nedan så betyder det ju ungefär bara att datorn har startats om på felaktigt sätt, inte orsaken. Har tyvärr inte bluescreenview på datorn så kan inte kolla det, men antar att det inte skapats någon då den dör direkt, som att någon rycker strömmen.

Titta under Fel i Loggboken för att se vilka fel som loggas vid samma tidpunkt som Kernel Power 41 loggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Kernel-Power 41 säger egentligen bara att datorn har stängts av felaktigt. Titta efter vilka fel som finns loggade vid samma tillfälle, då det är oftast dessa som kan säga nåt om varför datorn krashar.

Har jättesvårt att tyda vad felen betyder, men vid samma tillfälle som det kom upp och som datorn kraschat så har det skapats 4st olika fel.

- 7023 Service Control Manager (Tjänsten cplspcon avbröts med följande fel: Odefinierat fel)
- 7000 Service Control Manager (Tjänsten EABackgroundService kunde inte startas på grund av följande fel: Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.)
- 6008 Eventlog (Den senaste avstängningen av datorn vid 18:50:03 den ‎2021-‎03-‎03 skedde oväntat.)
- 161 volmgr (Ett fel uppstod som gjorde att det inte gick att skapa en dumpfil.) Antar att det här betyder att det inte blir bluescreen och ingen sådan fil skapas.

Det är dessa fel som visas i loggboken på sammanfattning av administrativa händelser. Vet inte om man kan tyda något av detta eller koppla till något specifikt.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cg_thi:

Event ID: 41
Description: The system has rebooted without cleanly shutting down first.

Där finns många skäl att en dator "bootar" om en av de är
Power consumption ett annat är Ram minnet som blir korrupt

3080 belastar PSU med 300W vid full load men jag har hört rykten om att den kan spika högre.
det BORDE inte vara ett problem med ett 750W Gold klassad PSU

PSU är min första gissning men det kan vara mjukvara också (Drivers)

men jag har sett den typen av fel när det gäller Audio drivrutiner för en äldre dator.
win7 drivers installerade på win10 med slumpvisa krasher som resultat. som försvann helt när den inte var installerad.

Nej precis, känns som att ett 3080 tillsammans med en stock i7-6700k inte bör överstiga 750W även när det peakar.

Har ju en Win 10 relativt nytt installerat i januari, så gamla drivers bör inte finnas. Känns som att det borde skapas någon bluescreen med tillhörande logg-fil om det är mjukvarurelaterat, så tror ju mer och mer att det är PSU:n som spökar.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem

Nu ikväll så har den kraschat två gånger på raken, andra gången så kom den inte in i Windows utan fastnade i BIOS där det står att överklockningen misslyckades (har aldrig överklockat). Så gick in i BIOS och gjorde Default på allting och startade igen så får väl se om det blir någon skillnad nu. Men om någon mer har tips eller råkat ut för liknande så får ni gärna fortsätta hjälpa mig Tack så hemskt mycket på förhand till alla hjälpsamma frivilliga!

Edit: Fortsätter krascha även efter att allt i BIOS är satt till default.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Har jättesvårt att tyda vad felen betyder, men vid samma tillfälle som det kom upp och som datorn kraschat så har det skapats 4st olika fel.

- 7023 Service Control Manager (Tjänsten cplspcon avbröts med följande fel: Odefinierat fel)
- 7000 Service Control Manager (Tjänsten EABackgroundService kunde inte startas på grund av följande fel: Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.)
- 6008 Eventlog (Den senaste avstängningen av datorn vid 18:50:03 den ‎2021-‎03-‎03 skedde oväntat.)
- 161 volmgr (Ett fel uppstod som gjorde att det inte gick att skapa en dumpfil.) Antar att det här betyder att det inte blir bluescreen och ingen sådan fil skapas.

Det är dessa fel som visas i loggboken på sammanfattning av administrativa händelser. Vet inte om man kan tyda något av detta eller koppla till något specifikt.

Från en snabb googling verkar 7023 "cplspcon" vara vara kopplat till drivrutiner till Intels integrerade grafikkort. Kanske kan testa att uppdatera dem?

7000 verkar inte ladda programmet EABackgroundService. Testa att avinstallera och ominstallera eventuella sådana program. Det kanske fixar det. Eventuellt se om det är nåt som ligger och blockerar att de startar upp, ex. antivirus eller brandvägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Från en snabb googling verkar 7023 "cplspcon" vara vara kopplat till drivrutiner till Intels integrerade grafikkort. Kanske kan testa att uppdatera dem?

7000 verkar inte ladda programmet EABackgroundService. Testa att avinstallera och ominstallera eventuella sådana program. Det kanske fixar det. Eventuellt se om det är nåt som ligger och blockerar att de startar upp, ex. antivirus eller brandvägg?

Tack för tipsen. Kollade och hade senaste drivrutinerna för processorn och dess integrerade gpu. Har även testat att ominstallera Origin (enda EA program jag har installerat på datorn) så vi får väl se vad som händer härnäst.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk

Bara för att säkerställa: Du har kopplat med två separata kablar från nätagget till gpun? Vet att många haft problem med 3080 korten om de kört med en kabel samt använt den splittade 8 pinnarskabeln också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Bara för att säkerställa: Du har kopplat med två separata kablar från nätagget till gpun? Vet att många haft problem med 3080 korten om de kört med en kabel samt använt den splittade 8 pinnarskabeln också.

Jajamän, två separata 8-pin sladdar från nätagg till gpu.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Tack för tipsen. Kollade och hade senaste drivrutinerna för processorn och dess integrerade gpu. Har även testat att ominstallera Origin (enda EA program jag har installerat på datorn) så vi får väl se vad som händer härnäst.

Dubbelkolla med windowsregistret och autostarten om programmet ligger installerat i bakgrunden, eller om antivirusprogram/brandvägg har blockerat det. Dock så läste jag också att fel 7000 sällan är av den digniteten att det skapar instabilitet, så det är sannolikt inte det som är problemet.

Permalänk
Medlem

Okej, efter att imorse när jag startade datorn inte fick någon bildsignal alls med DP kopplad till grafikkortet (fick bild genom att koppla via moderkortet, GPU:n verkade dock få ström då RGB och fläktarna gick) så började jag testa massa olika saker men inget fungerade. Till slut bytte jag PCIe-kablarna från PSU:n till grafikkortet till ett par helt nya som jag hade över, och då hoppade det igång. Den har heller inte kraschat sen dess, så jag hoppas att det helt enkelt bara var fel på någon av de gamla strömkablarna och att det var det som också gjorde att den krascha när det blev ett glapp. Vill inte ropa hej än men kan ju alltid hoppas att det var det som var felet. Får tacka alla som hjälpt till och gett tips tillsvidare, så får vi se vad som händer.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |