AMD presenterar Radeon RX 6700 XT klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vilka två spel är det då? Jag som köpte ett RTX3060, det kanske var ett dåligt beslut? Kan tänka mig att DLSS mest är till för "Shot em up" spel och liknande pang pang. Jag är mer för simulatorer.

DLSS funkar ju för fler än två spel. Men det ska vara DLSS 2.0 eller 2.1 för att det ska vara bra. Och enligt Hardware Unboxed ska man då även helst spela i 4K, för det ger inte lika bra kvalitet i lägre upplösningar. Enligt dem iaf. Och de säger även att de flesta kvalitetsjämförelser görs just i 4K, där det fungerar bäst, så det finns ju en risk att det är en aning överskattat för alla de som inte spelar i 4K, utan t ex i 1080p om det inte når samma kvalitet där, men så att säga bär guldhatten från 4K.

Jag kan dock inte bedöma det, men får ta HU på deras ord. Ett par spel ur hatten är Control, Cyberpunk 2077, Watch Dogs Legion, Minecraft.

Själv hade jag hoppats på en presentation av FidelityFX Super Resolution, men det kanske presenteras separat senare.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av the squonk:

Jag pratade om Intels kommande grafikkort, du får läsa hela inlägget

6800 är jättebra, det är i genomsnitt 6% snabbare än RTX3070, fast det brukar var mer än 10% dyrare när båda korten ibland finns att köpa

Ok. Helt ute och cyklade. Ska nog fokusera lite mer i fortsättningen...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

DLSS Nackdel är väl att det bara funka på 2 spel

Spel med DLSS stöd just nu, 26st:
Amid Evil
Anthem
Battlefield V
Bright Memory
Call Of Duty: Black Ops Cold War
Control
Cyberpunk 2077
Death Stranding
Deliver Us The Moon
F1 2020
Final Fantasy XV
Fortnite
Ghostrunner
Iron Conflict
Justice
Marvel's Avengers
Mechwarrior V: Mercenaries
Metro Exodus
Minecraft
Monster Hunter: World
Mount & Blade II Bannerlord
Nioh 2: The Complete Edition
Shadow of the Tomb Raider
The Medium
Watch Dogs Legion
Wolfenstein Youngblood

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Avstängd

Hade velat se test som jämför Anti-lag, Boost, Smart Access Memory på eller avstängt. Vad blir skillnaden? Prestandan? Hackar det mer? Hur ser belastningskillnaden ut på processor och grafikkort? Ändras mängden av ramminnet som används?

Men hmm... Lagg har med nätverket att göra och inte prestandan på datorn så hur kan lagg på nätverket motverkas av grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Får väl försöka få tag på ett 6700XT kort.
Lagt best på både 3060Ti/3070 båda två av Gigabyte Aorus. Och hoppas att jag ska få tag på ett av det.

Kanske har mer tur med AMD..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ännu en redovisning av diverse grafer med procent hit och dit, hoppas att det en dag finns ett grafikkort som är så bra att AMD/Nvidia vågar visa faktiska siffror istället.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

DLSS funkar ju för fler än två spel. Men det ska vara DLSS 2.0 eller 2.1 för att det ska vara bra. Och enligt Hardware Unboxed ska man då även helst spela i 4K, för det är inte lika bra i lägre upplösningar. Enligt dem iaf. Och de säger även att de flesta kvalitetsjämförelser görs just i 4K, där det fungerar bäst, så det kan ju vara en aning överskattat för alla de som inte spelar i 4K, utan t ex i 1080p om det inte når samma kvalitet där. Jag kan dock inte bedöma det, men får ta HU på deras ord. Ett par spel ur hatten är Control, Cyberpunk 2077, Watch Dogs Legion, Minecraft.

Själv hade jag hoppats på en presentation av FidelityFX Super Resolution, men det kanske presenteras separat senare.

Jag kör MSFS i 4K med RTX3060 vilket är något segt i high-end inställningar men det funkar. Inga simulatorspel med andra ord. Jag väntar på Kerbal Space Program 2. Inga av de spel du radade upp har jag något intresse utav egentligen tyvärr. Då borde jag egentligen uppgradera till ett 6700 XT?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Hade velat se test som jämför Anti-lag, Boost, Smart Access Memory på eller avstängt. Vad blir skillnaden? Prestandan? Hackar det mer? Hur ser belastningskillnaden ut på processor och grafikkort? Ändras mängden av ramminnet som används?

Men hmm... Lagg har med nätverket att göra och inte prestandan på datorn så hur kan lagg på nätverket motverkas av grafikkortet?

Här är en test som visar effekten av Smart Access Memory. Min kommentar på de sammanfattande graferna är att medelvärdet är missvisande, för det är klart att man inte slår på SAM om man spelar spel där det ger sämre prestanda, så de negativa värdena tar man ju bort i praktiken. Efter testet har det även kommit en nyare drivrutin som har förbättrat SAM i Wolfenstein Youngblood, tydligen någon bugg som gjorde att prestandan blev lägre än förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Spel med DLSS stöd just nu, 26st:
Amid Evil
Anthem
Battlefield V
Bright Memory
Call Of Duty: Black Ops Cold War
Control
Cyberpunk 2077
Death Stranding
Deliver Us The Moon
F1 2020
Final Fantasy XV
Fortnite
Ghostrunner
Iron Conflict
Justice
Marvel's Avengers
Mechwarrior V: Mercenaries
Metro Exodus
Minecraft
Monster Hunter: World
Mount & Blade II Bannerlord
Nioh 2: The Complete Edition
Shadow of the Tomb Raider
The Medium
Watch Dogs Legion
Wolfenstein Youngblood

Enligt Wikipedia missade du CRSED: F.O.A.D. som kör 2.1 sedan 3 December 2020. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DLSS_support Värt också att notera är att 8 spel kör DLSS 1.0 vilket är ganska dåligt. De med 2.0/2.1 har ju bra mycket bättre.

Sedan ska man ju inte stirra sig blind på "bara 27 spel". Utan hur många av dessa som är nya AAA-titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Spel med DLSS stöd just nu, 26st:
Amid Evil
Anthem
Battlefield V
Bright Memory
Call Of Duty: Black Ops Cold War
Control
Cyberpunk 2077
Death Stranding
Deliver Us The Moon
F1 2020
Final Fantasy XV
Fortnite
Ghostrunner
Iron Conflict
Justice
Marvel's Avengers
Mechwarrior V: Mercenaries
Metro Exodus
Minecraft
Monster Hunter: World
Mount & Blade II Bannerlord
Nioh 2: The Complete Edition
Shadow of the Tomb Raider
The Medium
Watch Dogs Legion
Wolfenstein Youngblood

och inte ett ända spel jag spelar men bra att du tar mig seriöst o googla fram det.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Resizable BAR för Ryzen 3000 var en trevlig överraskning! (min 2:55)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag kör MSFS i 4K med RTX3060 vilket är något segt i high-end inställningar men det funkar. Inga simulatorspel med andra ord. Jag väntar på Kerbal Space Program 2. Inga av de spel du radade upp har jag något intresse utav egentligen tyvärr. Då borde jag egentligen uppgradera till ett 6700 XT?

Det är oerhört svårt att avgöra, först måste man såklart vänta och se hur 6700 XT presterar i oberoende tester. MSFS är väl otroligt tungrott? Men om 6700 XT presterar bättre än 3060, vilket det bör göra, så är det ju en möjlighet.

Grejen med DLSS/FFXSR uppfattar jag mera som att jag själv skulle använda för att få upp prestandan i kombination med raytracing. Om man behöver använda uppskalning ändå för att få spelbar framerate känns det mer som en kompromiss för att man har en för hög upplösning på skärmen. Lite missmatchat om inte grafikkortet klarar av skärmens naturliga upplösning utan uppskalningshjälp. Då kanske man ska köpa ett kraftfullare grafikkort? Lite så. Även Fortnite har ju raytracing och DLSS 2.0, men det känns felplacerat med raytracing i det spelet eftersom jag antar att de som spelar Fortnite inte spelar det på det sättet.

Permalänk
Medlem

Ja MSFS är mycket krävande, helt klart.

Detta test, är det tillräckligt att lita på?
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-6700-xt.c3695
Enda testet jag hittade med 6700XT som gick att jämföra med andra GPUer.

RTX3060 presterar likvärdigt med 5700XT enligt det.

Ja jag behöver ett kraftfullare grafikkort, hade inte tänkt på att jag skulle spela överhuvudtaget. Jag tyckte GTX660 fungerade helt okej för det jag gjorde innan MSFS var aktuellt. Som sagt, endast simulatorspel här är aktuellt, det kan jag dessutom spela med mina små barn sittandes i knäet dessutom.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Detta test, är det tillräckligt att lita på?

Med tanke på att kortet presenterades för ett par timmar sedan, och inte finns ute i handeln förrän om två veckor, så nej. Enligt AMD själva, och de verkar vara ganska ärliga tycker jag, kommer det att hamna över 2080 Super och snarare kring 3070 i prestanda. Det ligger också mer i linje med deras prissättning på 479$. Techpowerup verkar bara ha förberett den där sidan i väntan på att få kort att testa, men det finns inget egentligt test än.

Sweclockers och andra kommer säkert att lägga upp en recension när det blir tillåtet.

Permalänk
Medlem

Det låter troligt, undrar vad det svenska priset kommer bli.

Undrar även hur länge det kommer vara brist på komponenter? Finns det någon prognos för det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det låter troligt, undrar vad det svenska priset kommer bli.

Undrar även hur länge det kommer vara brist på komponenter? Finns det någon prognos för det?

Ja, så länge det finns mining, nya fabriker går inte att bygga i en handvändning. Och mining ser ut att gå starkt inom överskådlig framtid så detta kan vara det nya normala där bulkförtjänsten för OEM är mining och gamers är en mindre bonus.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Förmodligen inte, men nästa generation kommer åtminstone inte släppas samtidigt som nya konsoler som krigar om samma wafers. Brukar ju vara längre cykler på konsoler.

Det borde ge problem för AMD som använder TSMC men Nvidia använder Samsung vad jag förstått och därför borde Nvidia inte ha påverkats av konsolerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det borde ge problem för AMD som använder TSMC men Nvidia använder Samsung vad jag förstått och därför borde Nvidia inte ha påverkats av konsolerna!

Nej, dom hade rekordvinst förra kvartalet och räknar med samma detta kvartal, så dom har inte påverkats alls. Det är mining som tar alla kort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, dom hade rekordvinst förra kvartalet och räknar med samma detta kvartal, så dom har inte påverkats alls. Det är mining som tar alla kort.

Då måste de använda sig av samma metoder som Scalpers för och säkra kort så pass mycket snabbare än en människa kan för att Miners kan egentligen inte köpa kort snabbare än spelare ifall de inte använder sig utav robotar eller andra metoder som kan göra köpet extremt snabbt och egentligen borde det förhindras. Jag har inte något emot att Miners köper så många kort som de behöver men alla ska ha en lika stor chans och faktiskt köpa korten och där borde man börja tänker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Då måste de använda sig av samma metoder som Scalpers för och säkra kort så pass mycket snabbare än en människa kan för att Miners kan egentligen inte köpa kort snabbare än spelare ifall de inte använder sig utav robotar eller andra metoder som kan göra köpet extremt snabbt och egentligen borde det förhindras. Jag har inte något emot att Miners köper så många kort som de behöver men alla ska ha en lika stor chans och faktiskt köpa korten och där borde man börja tänker jag!

Förutom att vi är chanslösa mot botar så har miners en stor fördel även över scalpers, dom köper ofta direkt från fabriken, korten hinner inte ens hamna i säljkanalen innan dom är borta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||