RTX3060 - är det scalpers eller de som fått tag i för många?

Permalänk
Medlem

RTX3060 - är det scalpers eller de som fått tag i för många?

Började smyga lite på ett RTX3060, förväntade mig inte att det fanns några i lager och det stämde såklart. Döm däremot om min förvåning när jag tar mig en titt på blocket, jösses vad många 3060-kort! De som tom har flera stycken och jag kände, kan jag ha varit såhär naiv?!

Man tänker att scalping, det händer inte i min närhet men när jag såg det här blev jag fundersam på om det är scalping jag ser? För en del av korten förefaller dyrare än vad de säljs för hos etablerade återförsäljare.

I dessa dagar har jag väldigt lågt förtroende för någon som säljer ett grafikkort på blocket av de mer attraktiva modellerna. Som tur är sitter jag inte på pottkanten så jag kan ju avvakta.

Hur illa är det egentligen i Sverige och hur ställer ni er till frestelserna, ni som är i behov av nytt kort?

Permalänk
Medlem

Känns inte speciellt sannolikt att alla "råkar" köpa för många kort nej.

Är ju svårt att tacka nej till gratispengar, den enda lösningen på problemet är ju att alla slutar köpa nya produkter på blocket. Tyvärr blir ju butikerna lidande i de fallen då de förlorar pengar på att sitta och ta emot produkter på öppet köp.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt tråkigt. Det är tydligt att många köper bara för att sälja vidare och tjäna pengar. Det förvärrar bara den situation vi har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är ju svårt att tacka nej till gratispengar, den enda lösningen på problemet är ju att alla slutar köpa nya produkter på blocket. Tyvärr blir ju butikerna lidande i de fallen då de förlorar pengar på att sitta och ta emot produkter på öppet köp.

Öppet köp och framför allt fria returer är ett stort problem i många e-handlar. Tror att det kommer försvinna succesivt. I klädbranschen ligger normala returnivåer på 40-60% av alla produkter som går ut. Särskilt gött för miljön är det inte heller. Kan visserligen tänka mig att det är betydligt lägre på elektronik (kläder: folk köper två storlekar och skickar tillbaka den som inte passar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Lösningen är att butikerna sätter ett högre pris när tillgången är liten. Endast då slipper du parasiter, öhm scalpers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Lösningen är att butikerna sätter ett högre pris när tillgången är liten. Endast då slipper du parasiter, öhm scalpers...

Känns som folk skulle rikta sin ilska på butikerna istället då, har sett många klaga över att priset höjdes och de kallade butikerna för scalpers istället

Permalänk
Medlem

När man ser på priserna så ser det ju inte ut som scalpers när priserna de begär är mer eller mindre de som de säljs för nya. Kan det handla om miners som blivit besvikna på prestandan? Människor som beställt på flera ställen samtidigt, fått för många kort och försöker tjäna sig en femhundring på bristen? Sedan finns ju alltid risken för att det handla om rena bedrägerier. Kan ju även handla om människor som beställde korten för att spela på men insåg genom att titta på tester på nätet att prestandan var sämre än förväntat och därför vill byta till en kraftigare modell.