Samsung säljstartar TV med Micro LED-paneler

Permalänk
Melding Plague

Samsung säljstartar TV med Micro LED-paneler

Tidigare presenterade 110- och 99-tumsmodeller får sällskap av 88- och 76-tummare vad det lider.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Samsung släpper Micro LED och LG släpper OLED Evo, det ska bli spännande att se förbättringarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Samsung släpper Micro LED och LG släpper OLED Evo, det ska bli spännande att se förbättringarna!

Du kan inte på allvar jämföra dessa. Kolla priset på Micro-LED. Står i slutet på artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du kan inte på allvar jämföra dessa. Kolla priset på Micro-LED. Står i slutet på artikeln.

Han skrev inte att det är spännande att se priset

men ja , jag tror inte vi kommer se microled inom 5 år, om ens 10, på nivåer under 30 000 för 75.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Med dessa priser får man väl nöja sig med 88-tummaren...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Med dessa priser får man väl nöja sig med 88-tummaren...

Den svenska momsen som tillkommer Micro-LED-priserna torde räcka till LG:s 88-tums OLED. Plus en 65:a att hänga i sovrummet.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du kan inte på allvar jämföra dessa. Kolla priset på Micro-LED. Står i slutet på artikeln.

Det gjorde jag inte, tycker det är intressant att se vilka förbättringar de nya generationerna medför. Om man nu ska jämföra paneltyper är det rimligare att välja OLED Evo och Mini-LED.

Permalänk
Medlem

Hur hög upplösning rör det sig om? Om produktionen drar igång på allvar så undrar jag vad priset landar på om låt säga 5 år? Gissar att en halvering av pris per år är för mycket att hoppas på. Har samtigt sett liknande prisreduktion över tid på "storbilds-TV" tidigare. Minns hur priserna för 50" och uppåt såg ut innan det började bli mainstream. En kompis köpte typ den billigaste 50" plasman som fanns på marknaden. Minns inte om den kostade 15000:- eller 25000:- men kommer ihåg att priserna nära på halvaerades för varje år som gick under typ 2-3 som gick innan han slog till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den svenska momsen som tillkommer Micro-LED-priserna torde räcka till LG:s 88-tums OLED. Plus en 65:a att hänga i sovrummet.

Micro-LED kanske inte är så prisvärt ändå?

Permalänk
Medlem

Jag minns när de första LG OLED började komma, och man kunde läsa lite intryck i diverse AVS forum, väldigt kul och man längtade till den dagen man kunde plocka upp sin egna till ett rimligt pris. Nu är vi här med en annan intressant teknik, och även om den kostar kopiösa mängder pengar just nu, så ska det bli kul att få höra intryck och jämförelser.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Även om ingen dödlig kommer att ha råd med dessa TV-apparater rör vi oss framåt mot en riktig konkurrent till OLED.
Hoppas min gamla plasma orkar med till Micro LED-priserna går ner till rimliga nivåer.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Känns som en produkt man inte ska leka beta-testare

Permalänk

Är det MicroLED som ersatt LCD-pixelmatrisen med rena små RGB-leds, eller är det fortfarande en LCD-teknik med en än mer fint utfördelad bakgrundsbelysning?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

110 tum bara. meh

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Är det MicroLED som ersatt LCD-pixelmatrisen med rena små RGB-leds, eller är det fortfarande en LCD-teknik med en än mer fint utfördelad bakgrundsbelysning?

Ja precis. Mini-Led är det som potentiellt kan öka antalet zoner i bakgrundsbelysningen för LCD. Förvirrande namngivningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den svenska momsen som tillkommer Micro-LED-priserna torde räcka till LG:s 88-tums OLED. Plus en 65:a att hänga i sovrummet.

Kanske borde döpa om produkterna till Maxi-LED istället

Permalänk
Medlem

Har läst att Samsung kommer också att uppdatera Odyssey G9 med Quantum Mini-LED

Roligt med uppgraderingar, kanske vi normala dödliga kan ha råd med det "gamla" nu.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Har jag drömt det men skrev inte sweclockers en artikel om att Samsung skulle gå över till OLED. Dom skulle spendera miljarder på en ny fabrik. har jag drömt det?

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Har jag drömt det men skrev inte sweclockers en artikel om att Samsung skulle gå över till OLED. Dom skulle spendera miljarder på en ny fabrik. har jag drömt det?

Det har funnits rykten om att Samsung har satsat R&D i OLED, dock ingenting officiellt såvitt jag vet

Permalänk
Bildexpert 📺

LGs första 55 tums OLED A980W kostade 90.000 kronor när jag testade den oktober 2013.
Tre år efter hade vi 55OLED B6V som kostade 22.000 kronor när jag testade den november 2016.
Idag 2021 kan du köpa en 55BX för runt 11–13.000 kronor.

Oklart exakt hur länge Micro-LED-produkter har sålts, men det är 3 år sedan Samsung "släppte" Micro-LED The Wall som en produkt mot konsumenter på CES 2018.
Några priser kom aldrig men det jag fick veta i efterhand var kring 3.000.000 kronor.

På tre år har priset (och storleken) krympt till ≈1.600.000 kronor för 110 tum. Vilket är... ...bättre?

Micro-LED måste nu gå från +1.000.000 kronor i pris där OLED startade på 100.000 kronor. Finns inget som garanterar att det kommer gå lika snabbt. Vi lär nog se 110 tum LCD för 100.000 kronor långt innan vi ser någon Micro-LED för samma pris. Någon med skarpare miniräknare kan säkert extrapolera bättre än mig här.

Micro-LED är redan en kommersiellt tillgänglig teknik du har kunnat köpa sedan flera år. Finns dussintals leverantörer som kan ge dig den här typen av lösningar. Det är egentligen inget nytt. Vare sig teknik eller prisnivåer.

Det som hände på CES 2018 var att Samsung var först med att vända sig aktivt mot konsumenter och starta hypen. Men det är nog inte riktigt samma som vad du tänker på med ordet konsument. Samsung vänder sig till köparen som tycker att 1,5-miljoner kronor för en stor TV är fullt rimligt på samma sätt som du kanske tycker att 15.000 kronor är fullt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Det har funnits rykten om att Samsung har satsat R&D i OLED, dock ingenting officiellt såvitt jag vet

Vad jag förstått erbjuder Samsung Display sin variant av OLED till försäljning nu. Så produkten finns.

Samsung Electronics däremot som oerhört länge kört en hård marknadsföring mot OLED som teknologi verkar inte vilja köpa av Samsung Display. Jag tror det var Vincent Teoh på HDTV-Test som hade en utläggning om det nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LGs första 55 tums OLED A980W kostade 90.000 kronor när jag testade den oktober 2013.
Tre år efter hade vi 55OLED B6V som kostade 22.000 kronor när jag testade den november 2016.
Idag 2021 kan du köpa en 55BX för runt 11–13.000 kronor.

Oklart exakt hur länge Micro-LED-produkter har sålts, men det är 3 år sedan Samsung "släppte" Micro-LED The Wall som en produkt mot konsumenter på CES 2018.
Några priser kom aldrig men det jag fick veta i efterhand var kring 3.000.000 kronor.

På tre år har priset (och storleken) krympt till ≈1.600.000 kronor för 110 tum. Vilket är... ...bättre?

Micro-LED måste nu gå från +1.000.000 kronor i pris där OLED startade på 100.000 kronor. Finns inget som garanterar att det kommer gå lika snabbt. Vi lär nog se 110 tum LCD för 100.000 kronor långt innan vi ser någon Micro-LED för samma pris. Någon med skarpare miniräknare kan säkert extrapolera bättre än mig här.

Micro-LED är redan en kommersiellt tillgänglig teknik du har kunnat köpa sedan flera år. Finns dussintals leverantörer som kan ge dig den här typen av lösningar. Det är egentligen inget nytt. Vare sig teknik eller prisnivåer.

Det som hände på CES 2018 var att Samsung var först med att vända sig aktivt mot konsumenter och starta hypen. Men det är nog inte riktigt samma som vad du tänker på med ordet konsument. Samsung vänder sig till köparen som tycker att 1,5-miljoner kronor för en stor TV är fullt rimligt på samma sätt som du kanske tycker att 15.000 kronor är fullt rimligt.

Det kommer ta längre tid om man skall sia från hur de har kunnat skala produktionen hittills. Om inget drastiskt tillverksningstekniskt sett sker kommer priserna förbli utan räckhåll från konsumenter.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Alltså OLED-svärta på riktigt utan inbränningsrisk? Hur är det med betraktningsvinklar?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Alltså OLED-svärta på riktigt utan inbränningsrisk? Hur är det med betraktningsvinklar?

Har du en Mille som bränner i fickan ?
Vinklarna bör vara goda!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Har du en Mille som bränner i fickan ?
Vinklarna bör vara goda!

Oj fan!!?! Såg inte prislappen....

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Ja men vad då? Nu när folk inte kan gå på krogen längre sparar man väl lätt ihop till åtminstonne minsta modellen på några månaders uteblivet festande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skönt med bara 76", så att den får plats i husvagnen och på toan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Alltså OLED-svärta på riktigt utan inbränningsrisk? Hur är det med betraktningsvinklar?

En vanlig LED tappar också ljusstyrka med tiden (vilket ju också är "OLED problemet").
Syns rätt tydligt på t.ex. gatubelysning där kommunen bytt till LED utan att ta hänsyn till detta.
Det var kanske OK med nya installationer, men 5 år senare får man stora mörka fält mellan stolparna.

Men det återstår ju att se om det är en bättre teknik framöver.
OLED's stora fördel just nu är dock att du kan göra pixlarna väldigt små.

Permalänk
Medlem

Micro

Kineserna kommer snart med egna Micro-LED och det kommer att pressa ner priserna direkt och jag tror att när fler och fler fabriker ställer om till Micro-LED produktion så kommer det bara att finnas det att köpa. Det är väl ytterst få idag som köper en TV med sämre upplösning än 4K och om 5 år så kommer majoriteten att köpa 8K då det är det som produceras. Som den optimist jag är så tror jag att detta kommer att bli bättre och bättre bild som är större och billigare framöver då det är volymerna som ger mest pengar till företagen.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

Något som jag finner väldigt intressant är just hur oehört lite ström dessa nya Micro-LED drar.

"The average power consumption of an 55-inch Micro LED display can be below 5W"

Inte lågt kvar innan vi har mobiler/bärbara/ipad med >48 timmars skärmtid när nästa Gen batterier+MicroLED lanseras.