Permalänk
Medlem

Valheim

Hittar ingen tråd för Valheim så startar en helt ny tråd.
Finns det redan en så ber jag om ursäkt.

Själv så har jag spenderat över 200 timmar på detta spel och har inte tröttnat än. Tycker spelet är underbart.
Tycker det är skönt att spelet är fokuserat på pve och inte pvp. Finns redan väldigt mycket innehåll så finns många timmar att spendera i Valheim. Spelet innehåller väldigt mycket farming så gillar du det så ska du spela Valheim. Själv så bygger jag väldigt mycket så blir väldigt mycket farming av träd för att kunna bygga större byggnader.

Har precis börjat ta mig upp i bergen för att hitta nytt material mm..
Spelar med min bror och ibland andra kompisar på vår egna server.

Tror spelet är roligare att spela med någon men kanske har fel angående det.

Har kraschat en gång pga att det blev nån desync på servern.

Vill inte skriva för mkt då jag kanske spoilar något för andra. Jag själv kollar inte videos och försöker att inte hitta hjälp på nätet om jag undrar något för tycker det är roligare att lista ut vad allt kan användas till. På det sättet får jag även mer speltid.

Lite bilder:

Permalänk
Medlem

Lade ca 25 timmar på spelet solo.

5 timmar för att få upp första basen och döda boss 1-2.

20 timmar på att bygga en bro över en sjö. Som nu är useless.

Permalänk
Medlem

Har väl börjat tröttna en del men tycker fortfarande det är kul när jag spelar det.
Är uppe i bergen och kommer göra boss 4 inom kort. Har lite andra projekt innan 4e bossen.
Får hoppas dom släpper lite nytt inom kort så spelet får lite nytt liv.

Permalänk
Medlem

Ingen Valheim tråd utan mjöd!

Permalänk
Moderator

Har spelat någonstans 110h-trakten, på en server med 4 andra men spelat mestadels solo då jag hoppade på senare än dem jag spelar med så ville jag lära mig allt själv och bygga en egen bas osv, inte bara få allt serverat.
Lite mer tillsammans med 1 annan spelare efter ett tag då jag var ikapp rätt fort och har väl gjort allt som går att göra förutom att döda "sista bossen".

Det är riktigt kul i sig, lite som Skyrim på budget, och var värt pengarna men för min del blir det nog inte så mycket mer långlivat, roadmapen de presenterat för hela året innehåller inte sådär fantastiskt mycket och nu är jag lite less på att det inte skett några som helst uppdateringar på två och en halv vecka.
Finns mycket småsaker som kunde fixas, hade varit kul att se att det händer någonting.
Spelet fungerade tyvärr inte på min nyare dator utan kraschade konstant, en av sakerna jag hoppas att de fixar, byggde ihop en gammal och slängde i ett 3070 bara för spelets skull.

Riktigt kul - men i nuläget och enligt den släppta roadmapen - för kort.

Permalänk
Medlem

Sonen fick just reklam från Epic. De har slängt ihop en Valheim mod till Fortnite så de känner av hotet antar jag
https://www.youtube.com/watch?v=xNWaHd8tj2E&ab_channel=Fortni...

Permalänk
Avstängd

Gillar verkligen spelet, nästan småkär i.. Stackars brudarna som inte längre får uppmärksamhet.

Ni som skapat spelet, jävla bra jobbat! Ser framemot när den är komplett.

Permalänk
Medlem

Tog ned Mother och skaffa nåra vargar ihop med brorsan igår.

men åkte på å modda spelet nu för att palla med att ha 15+ vargar i basen...

fruktansvärt irriterande att höra deras ylande konstant...

lutar åt att bli en resa till plains idag eller i veckan preppat floden nu på morron för att kunna ta mitt långskäpp genom floden ut till havet med resurser man kan behöva för att sätta upp en ny bas i plains.

~130h spelat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det är riktigt kul i sig, lite som Skyrim på budget, och var värt pengarna men för min del blir det nog inte så mycket mer långlivat, roadmapen de presenterat för hela året innehåller inte sådär fantastiskt mycket och nu är jag lite less på att det inte skett några som helst uppdateringar på två och en halv vecka.
Finns mycket småsaker som kunde fixas, hade varit kul att se att det händer någonting.
Spelet fungerade tyvärr inte på min nyare dator utan kraschade konstant, en av sakerna jag hoppas att de fixar, byggde ihop en gammal och slängde i ett 3070 bara för spelets skull.

Riktigt kul - men i nuläget och enligt den släppta roadmapen - för kort.

Du var inte lite krävande du, själv tycker jag deras roadmap är fullsmockad, vad mer vill du ha egentligen?
Att det inte kommit någon uppdatering på några veckor beror på att dom väntar på en uppdatering i Steam plus att dom behöver anställa mer folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har spelat någonstans 110h-trakten, på en server med 4 andra men spelat mestadels solo då jag hoppade på senare än dem jag spelar med så ville jag lära mig allt själv och bygga en egen bas osv, inte bara få allt serverat.
Lite mer tillsammans med 1 annan spelare efter ett tag då jag var ikapp rätt fort och har väl gjort allt som går att göra förutom att döda "sista bossen".

Det är riktigt kul i sig, lite som Skyrim på budget, och var värt pengarna men för min del blir det nog inte så mycket mer långlivat, roadmapen de presenterat för hela året innehåller inte sådär fantastiskt mycket och nu är jag lite less på att det inte skett några som helst uppdateringar på två och en halv vecka.
Finns mycket småsaker som kunde fixas, hade varit kul att se att det händer någonting.
Spelet fungerade tyvärr inte på min nyare dator utan kraschade konstant, en av sakerna jag hoppas att de fixar, byggde ihop en gammal och slängde i ett 3070 bara för spelets skull.

Riktigt kul - men i nuläget och enligt den släppta roadmapen - för kort.

Så 110h+ på ett spel för 17€ som är i Early access. Och det som är problemet är buggar och att det är för kort?

Permalänk
Medlem

Nästa update är väl Mistlands läste jag nånstans.

Misstänker starkt efter bilderna på området jag sett att de lär lägga till Spindlar ev även en spindelboss?. (inget av dessa är väl verifierat men bilder på träd med spindelnät i sig låter ju som att det ev kan vara aktuellt)

har för mig att det talas om i någon version om Loke som en spindel så skulle ev inte vara helt osannolikt och relativt nära den nordiska mylologin och vikingar heller.

Permalänk
Medlem

137 timmar och 3 bossar in på en server jag hyr av G-portal, lirar med 4 andra på den.
Oftast är vi kanske 2-3 i taget online.

Ett av de mest fängslande spelen hittills i min åsikt, ett klockrent exempel är varför jag är lite sleten idag:
Igår vid 22:00 tänkte jag logga in lite snabbt för att flytta ore mellan 2 kuster, vi har en långsmal kontinent med "hamnar" på väst och östkust, så det är bara en liten promenad emellan. Insåg under min färd att det är sämst att min cart fastnar i saker på marken, och började mejsla ut en paved road genom the black forest.
03:00 var mitt mästerverk färdigt och jag trodde att jag hade lirat i kanske 1, 1.5 timme för att jag var så koncentrerad på hantverket

Har lika kul solo som ihop med polarna, solo fokuserar jag mest på att bygga och utforska den enorma mappen, men i grupp så jagar vi och gearar varandra så att vi kan ge oss på fjärde bossen framöver.

Jag är strax 30 och känner mig som 14 igen, sitter på voice och spelar, skrattar, och gapar halva nätterna igen. Sambon är tokig på mig men det får hon ta.
17 väl spenderade euros!

Min viking på min skogsväg

Permalänk
Moderator
Skrivet av Chibariku:

Så 110h+ på ett spel för 17€ som är i Early access. Och det som är problemet är buggar och att det är för kort?

Nej, problemet är en luftig framtida roadmap och brist på minsta lilla uppdateringar över en tämligen lång tid sett till early access, även med så allvarliga fel att det är ospelart för vissa, som nedan så har de som tur är till slut gått ut med någon info efter posten skrevs.
För att sätta det i lite perspektiv - bara 1 månad efter att det satts i early access så sker inga uppdateringar eller announcements förutom säljsiffror på närapå tre veckor. Vi kanske har väldigt olika erfarenheter av early access men det är lite unheard of i min bok.
Jag lägger kanske relativt lite vikt på vad priset är i sammanhanget men tror inte någon early access jag hoppat på varit särskilt mycket högre prissatt utan varit i spannet 5-25 €.

Tid och mängden innehåll i ett öppet spel är inte riktigt bundna på samma sätt som i ett "traditionellt" spel som är mer on rails/storydrivet.
Om du t.ex. hugger ved i 10 timmar, letar järn i 20 timmar, skeppar/springer med malm i 10 timmar eftersom det inte går att ta med i portaler eller väljer att lägga 20 timmar på att bygga en bro som Shadowfiend ovan, är det samma sak som att det finns mycket intressant innehåll?

Skrivet av Mikazu:

Du var inte lite krävande du, själv tycker jag deras roadmap är fullsmockad, vad mer vill du ha egentligen?
Att det inte kommit någon uppdatering på några veckor beror på att dom väntar på en uppdatering i Steam plus att dom behöver anställa mer folk.

Ja de gick väl ut med det rörande steamuppdateringen precis här om dagen efter att det varit knäpptyst i närmare 2.5-3 veckor.
Att de vill expandera i sig (med två pers vad jag förstått) betyder inte direkt att resten behöver sitta på sina händer.

Men hoppas på att de nu >6 miljoner sålda kopiorna (och då förmodligen 700-800 miljoner i intäkter) betyder att de expanderar framtidsplanerna och att de kommer igång rejält med uppdateringar så fort steam är i fas, när nu det kan tänkas hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Men hoppas på att de nu >6 miljoner sålda kopiorna (och då förmodligen 700-800 miljoner i intäkter) betyder att de expanderar framtidsplanerna och att de kommer igång rejält med uppdateringar så fort steam är i fas, när nu det kan tänkas hända.

https://i.imgur.com/LqiwOgD.jpg

Blir dock långt ifrån dem summan som irongate får i "fickan" tror steam tar runt 30%, Coffee stain som publisher tar säkerligen också en %. Sen har du alla länder som betalar mindre än vad väst EU / US gör (t.ex. ryssland som betalar ~55kr)

Dem har fortfarande dragit in en rejäl summa men väldigt långt ifrån dem summorna folk tror.

Så säg att folk i snitt betalar kanske 120kr per såld enhet, steam tar 30% så runt 40kr. Sen tar coffestain sin % där dem vill tjäna tillbaka sin investering först och sedan tar en mindre % men säg 50% som snitt vilket lämnar runt 40kr per kopia såld.

40kr x 6 miljoner kopior ~240M kr, sen är det väll skatt och skit på dem pengarna också kan dock för lite om detta för att räkna med det.

Men kanske 1/3-1/4 av vad folk tror att dem har fått är nog närmare den egentliga summan, det är fortfarande grymt mycket dock.

Sen vill jag minnas att dem började rekryteringen för mer folk redan vid 1-2 miljoner sålda är dock inte helt säker på detta, men tar tid att hitta rätt person.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Resania:

Blir dock långt ifrån dem summan som irongate får i "fickan" tror steam tar runt 30%, Coffee stain som publisher tar säkerligen också en %. Sen har du alla länder som betalar mindre än vad väst EU / US gör (t.ex. ryssland som betalar ~55kr)

Dem har fortfarande dragit in en rejäl summa men väldigt långt ifrån dem summorna folk tror.

Så säg att folk i snitt betalar kanske 120kr per såld enhet, steam tar 30% så runt 40kr. Sen tar coffestain sin % där dem vill tjäna tillbaka sin investering först och sedan tar en mindre % men säg 50% som snitt vilket lämnar runt 40kr per kopia såld.

40kr x 6 miljoner kopior ~240M kr, sen är det väll skatt och skit på dem pengarna också kan dock för lite om detta för att räkna med det.

Men kanske 1/3-1/4 av vad folk tror att dem har fått är nog närmare den egentliga summan, det är fortfarande grymt mycket dock.

Sen vill jag minnas att dem började rekryteringen för mer folk redan vid 1-2 miljoner sålda är dock inte helt säker på detta, men tar tid att hitta rätt person.

Ja har ingen aning om det kostar mindre för vissa och hur mycket som sålts där i så fall, men 30% rakt av hade jag redan dragit av, även om Steams del minskar till 25%/20% vid mycket försäljning.

Rätt bra mycket deg in med tanke på att de är 5 pers hur man än vrider och vänder på det. Kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Blir dock långt ifrån dem summan som irongate får i "fickan" tror steam tar runt 30%, Coffee stain som publisher tar säkerligen också en %. Sen har du alla länder som betalar mindre än vad väst EU / US gör (t.ex. ryssland som betalar ~55kr)

Dem har fortfarande dragit in en rejäl summa men väldigt långt ifrån dem summorna folk tror.

Så säg att folk i snitt betalar kanske 120kr per såld enhet, steam tar 30% så runt 40kr. Sen tar coffestain sin % där dem vill tjäna tillbaka sin investering först och sedan tar en mindre % men säg 50% som snitt vilket lämnar runt 40kr per kopia såld.

40kr x 6 miljoner kopior ~240M kr, sen är det väll skatt och skit på dem pengarna också kan dock för lite om detta för att räkna med det.

Men kanske 1/3-1/4 av vad folk tror att dem har fått är nog närmare den egentliga summan, det är fortfarande grymt mycket dock.

Sen vill jag minnas att dem började rekryteringen för mer folk redan vid 1-2 miljoner sålda är dock inte helt säker på detta, men tar tid att hitta rätt person.

Kan lova att dom redan förhandlar om en försäljning med en massa olika teknikjättar.
Och det verkar ju finnas en närmast obegränsad mängd pengar när nya och fräscha spelstudios skall handlas.

Permalänk
Medlem

Tog, tillsammans med några vänner, den femte, och för närvarande sista, bossen nu i helgen. Finns väl inte så mycket mer att förbereda sig på nu, antar jag. Går ju bygga bas och utforska vidare och hämta hem metall av diverse slag förvisso, men nu lär det bli lite paus tills nästa biom släpps misstänker jag. Men 113 roliga timmar hann det ju bli i alla fall, så inte fy skam.

Permalänk
Medlem

Köpte detta till grabben men får inte igång det Så fort man ska starta en värld så laddar den en stund sedan startar spelet :/ Verkade inte vara själv om det heller iaf. Har uppdaterat OS samt alla drivers, men gissar på att man får vänta på en update för spelet.

Eller har vi någon här inne som kanske kan ha något bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Köpte detta till grabben men får inte igång det Så fort man ska starta en värld så laddar den en stund sedan startar spelet :/ Verkade inte vara själv om det heller iaf. Har uppdaterat OS samt alla drivers, men gissar på att man får vänta på en update för spelet.

Eller har vi någon här inne som kanske kan ha något bra tips?

Testat starta det i window läge?

Testat köra det med vulkan istället för directx?
Lägg till -force -vulkan i launch options

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Testat starta det i window läge?

Testat köra det med vulkan istället för directx?
Lägg till -force -vulkan i launch options

Jag provar att köra Windows under morgondagen och återkommer, när det kommer till Vulkan och DirectX så är båda testade :/

Permalänk
Moderator

Så kom det en update till slut efter ~3v.

Lite blandat, mest smått som fixats, de två fixarna jag ser som mest intressant är
* Fixed issue causing server to send more data the longer a client was connected
* Better network bandwidth handling (should work better on low bandwidth connections & also use higher data rate if possible)

Komplett changelog "Small update / Patch notes 0.148.6":

Waahaa! This was a long one. Sorry for the delay, but we were waiting for a specific patch to the steam socket API, and it just went live today! (the fix in question is not listed in the steam changelog). I recommend you to make sure steam has updated to the "Mar 22 2021" version (Steam->Menu->Help->About Steam). Steam will of course automatically update itself to this version. Lots of big and small changes in this patch, some gameplay tweaks and some bug fixes.

NOTE: Don't forget to update your server as well.

* Campfire,Bonfire & hearth take damage when dealing damage
* Reinforced chest inventory space increased to 6x4
* All boss drops can now float on water
* Sunken crypt entrance tweaked (to stop tombstones from getting stuck)
* Fixed rotation of Wood tower shield on item stands
* Deathsquito & Drake trophy drop rate increased
* 1 & 2 Star creature HP fix
* Night-spawning wolves should be easier to tame now (should stop trying to run away & despawn after starting to tame)
* Harpoon does not work on bosses anymore
* Ingame console disabled by default (add launch argument "-console" to enable)
* The console command for enabling developer/debug commands has been changed to “devcommands” from “imacheater” and a warning message has been added.
* Improved enemy projectile reaction system
* Battle axe tweaks (hits multiple enemies easier)
* Player knockback force is affected by equipment speed modifiers (IE heavy gear will reduce the knockback from enemies)
* Blackforest stone tower tweaks
* Ward system fixes (You can no longer place a new ward where an enemy ward overlaps)
* Comfort calculation fixed
* "Failed to connect" error message fixed
* Serpent trophy stack fix
* Missing Moder spawn location in some worlds fixed (NOTE: For existing worlds "genloc" command needs to be run manually in a local game with dev commands enabled to generate new locations, this is only needed if your specific world has this issue, this is not very common)
* Megingjord item-collider fix
* Added a slight use-delay on Hammer, Hoe & Cultivator
* Hammer remove auto-repeat added
* Better network bandwidth handling (should work better on low bandwidth connections & also use higher data rate if possible)
* Dolmen location fixes (Stop top stone from falling for no reason)
* Fixed removing item from item-stand not always syncing item stats
* Server list refresh button can be pressed before the entire list has been downloaded
* Better bad connection detection
* Fixed issue causing server to send more data the longer a client was connected
* Localization updates

Dold text

Edit: Råkade tydligen få med gamla changelogs också, fixat.

Permalänk
Medlem

Nej nu har jag tröttnat helt. Fick ändå in en massa timmar på detta spel.
Kommer med stor chans spela igen när dom lägger in ny content.

Kan skriva att jag inte ens dödat alla bossar än. Tycker det blir lite väl mkt farming just nu.
Försöker bygga en stor hamn med tak men går åt så väldigt mkt trä och har börjat tröttna på att farma trä hela tiden.

Tycker Valheim är det bästa spelet på väldigt många år. Längesen jag spenderade så mkt tid i ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Nej nu har jag tröttnat helt. Fick ändå in en massa timmar på detta spel.
Kommer med stor chans spela igen när dom lägger in ny content.

Kan skriva att jag inte ens dödat alla bossar än. Tycker det blir lite väl mkt farming just nu.
Försöker bygga en stor hamn med tak men går åt så väldigt mkt trä och har börjat tröttna på att farma trä hela tiden.

Tycker Valheim är det bästa spelet på väldigt många år. Längesen jag spenderade så mkt tid i ett spel.

kan rekommendera att spela det med några polare.

att köra det själv är inge vidare betydligt roligare att va typ 3-4st å gärna köra moddat med lite högre svårighetsgrad än vad vanilla är.

Permalänk
Moderator

Ny patch idag...

Changelog

Citat:

* Localization updates
* Added separate walk-sneak snow footstep sfx
* Music update ( fixed some sound glitches )
* Credits updated ( Changed the look of the credits screen & added missing names )
* Hammer,Hoe & Cultivator timing & input tweaks ( Slightly lower use delay & queued button presses for a smoother experience...just for you )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har spelat någonstans 110h-trakten, på en server med 4 andra men spelat mestadels solo då jag hoppade på senare än dem jag spelar med så ville jag lära mig allt själv och bygga en egen bas osv, inte bara få allt serverat.
Lite mer tillsammans med 1 annan spelare efter ett tag då jag var ikapp rätt fort och har väl gjort allt som går att göra förutom att döda "sista bossen".

Det är riktigt kul i sig, lite som Skyrim på budget, och var värt pengarna men för min del blir det nog inte så mycket mer långlivat, roadmapen de presenterat för hela året innehåller inte sådär fantastiskt mycket och nu är jag lite less på att det inte skett några som helst uppdateringar på två och en halv vecka.
Finns mycket småsaker som kunde fixas, hade varit kul att se att det händer någonting.
Spelet fungerade tyvärr inte på min nyare dator utan kraschade konstant, en av sakerna jag hoppas att de fixar, byggde ihop en gammal och slängde i ett 3070 bara för spelets skull.

Riktigt kul - men i nuläget och enligt den släppta roadmapen - för kort.

Jag hade problem med krascher med min ryzen 2700 och 3070, kunde köra furmark och 3d mark utan problem.
Snubblade över en som hade problem med liknande kombo och som löst det med att klocka ner RAM, det löste problemet för mig också. Kändes som en Longshot men har spelat 25h utan en krash efter det.

Permalänk
Moderator
Skrivet av HenkeTheMan:

Jag hade problem med krascher med min ryzen 2700 och 3070, kunde köra furmark och 3d mark utan problem.
Snubblade över en som hade problem med liknande kombo och som löst det med att klocka ner RAM, det löste problemet för mig också. Kändes som en Longshot men har spelat 25h utan en krash efter det.

Tack för infon, tror inte mina stickor ens rullade i stockhastighet efter att jag nollade den nyligen men ska kontrollera.

Permalänk
Moderator

Ny patch efter ~3v.

Citat:

0.150.3
This was a long one! This patch has been taking extra long time to develop due to the new terrain-modification system. The new terrain modification system is made to reduce the number of network instances and make loading faster and smoother. Technically it’s a pretty big change but hopefully you should not notice that much of a difference except some minor behaviour changes to the hoe and pickaxe and of course much smoother loading of areas with a lot of terrain modifications. All terrain modifications after this patch (using the hoe, pickaxe or cultivator) will automatically use the new modification system. For existing areas where heavy terrain modifications have been made before this patch we have added a special console command “optterrain” that basically converts all the old terrain modifications in the nearby area to the new system. To use the “optterrain” console command, you first need to enable the ingame console by adding “-console” as a launch argument for the game.

0.150.3
* Swamp draugr spawner location fix to prevent draugrs from spawning inside stones
* Lox pet-sfx fix
* Torches in locations should no longer support constructions
* Dolmen location stone size fix
* New terrain modification system
* Terrain-modification priority changed (Terrain modifications in an area should load before buildings, only applies to the new terrain modification system)
* World loading tweaks (to fix issues with ships and buildings getting damaged while loading)
* Stop server list download when leaving the start menu (to decrease network bandwidth usage)
* Lowered the amount of stone required to Raise ground using the hoe

Permalänk
Medlem

Närmar mig 100 timmar och ska på fjärde bossen när vi hittar den och hämtat lite mer silver.

Permalänk
Avstängd

Jag själv är kvar vid bronze och dryga 100h speltid.

Lagt mest tid på att bygga hemmabas, ha båt(hamn) intill så ingen förstör.

Så fort man skaffat tillräckligt med broze skall man segla ut, ska bli ett nöje!

Edit:

Jag har klarat av första bossen, hur hittar man den andra och resten?
Har ej tänkt på det alls, det blev bortglömt.

(tog en evighet att hitta tradern, och vilket jävla väg.. Troll överallt så det enda man kunde göra var att springa så fort man kunde, hoppa runt så länge staminan fanns)

(spelar själv, ensam, inga mina vänner har intressen kvar, vi är 40+)

Permalänk
Avstängd

Funderar på att börja om, och med kartan här:

https://imgur.com/csvRQWy

Då bygga hus korrekt, och gör allt rätt från grunden..
Jag bara kan ej ge upp, heh.. spelet är skön.