Permalänk

Min senaste start ö har meadows, black forest, swamp och en liten bit plains på startön

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har Meadows och Black forest. Har bar vågat mig in några meter i BF för jag är fortfarande i stenåldern med min gubbe. Han blir hårt straffad i skogen

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av chksix:

Jag har Meadows och Black forest. Har bar vågat mig in några meter i BF för jag är fortfarande i stenåldern med min gubbe. Han blir hårt straffad i skogen

Ingen minns en fegis...

ä bara göra de bästa käk du kan och gå berserk på allt som rör sig försök stunnlocka så mycket du kan.
och lär dig hur du blockar de e guld med stunen man får vid en korrekt utförd block/parry.
och undvik troll i början om du inte gillar att kitea runt ett troll i skogen med en pilbåge i 5 min

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Nja det kan vara en bit att åka. Sen finns det ålar och lite annat smått och gott i vattnet som kommer döda dig väldigt snabbt. Tänk dig för vart du landsätter båten, är det i ett "farligt" område och du drar dit gubbar är din båt rökt sen när du kommer tillbaka från äventyret.

Skrivet av FLAXMANNEN:

På de världar jag har kört har det inte gått att simma mellan dessa öar. I några fall kan det vara en flod eller å som delar upp en ö, men för att komma till andra "riktiga" öar behövs det byggas en flotte eller båt.

Och för att svara på din tidigare fråga om biomer, så har 4 av mina 5 olika startöar bestått av meadows och black forest, men den senaste har ett mountain i ett hörn.

Ok, tack för info. Då konstaterar jag att jag är kvar på startön helt enkelt.

En annan fråga, om logistik: Man kan ju inte teleportera ore, är tanken att man ska bygga en ny bas när man kommit till nästa ö? Känns orimligt att man ska springa över halva världen för att mine:a.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Halogen:

Ok, tack för info. Då konstaterar jag att jag är kvar på startön helt enkelt.

En annan fråga, om logistik: Man kan ju inte teleportera ore, är tanken att man ska bygga en ny bas när man kommit till nästa ö? Känns orimligt att man ska springa över halva världen för att mine:a.

Jag tror tanken är att bygga en ny bas närmare där du utvinner malmen.
Själv har jag alltid fraktat det med båt till en slags "huvudbas". Mest för att jag tycker det är avslappnande att segla i Valheim.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

I mina genomspelningar har vi mestadels kört en huvudbas som vi fraktar ore till medelst skepp. Några mindre utposter för saker som trader eller odlingsmarker.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

Ja, tanken är att man ska sprida ut sig och bygga baser runtom i världen. Eller så fyller man sitt långskepp med malm och transporterar hem skiten... Eller så bygger man furnace och skit i alla baser så man kan crafta alla items man behöver och sen ta portalen hem.

Om man vill "fuska" finns det en mod som gör att man kan åka genom portaler med malm. Jag använder inte det själv men visst är det trist att pausa sitt byggande i huvudbasen för att lägga några timmar på att bryta järn och sen frakta hem det.

Permalänk
Medlem

Man kan ju bryta isär i sitt skepp och transportera delarna genom portalen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Ja, tanken är att man ska sprida ut sig och bygga baser runtom i världen. Eller så fyller man sitt långskepp med malm och transporterar hem skiten... Eller så bygger man furnace och skit i alla baser så man kan crafta alla items man behöver och sen ta portalen hem.

Om man vill "fuska" finns det en mod som gör att man kan åka genom portaler med malm. Jag använder inte det själv men visst är det trist att pausa sitt byggande i huvudbasen för att lägga några timmar på att bryta järn och sen frakta hem det.

Behöver inte ens en mod. Bara logga ut med all ore på sig sen logga in med samma gubbe i ny värld. och lägga allt på marken. Logga tillbaks till andra gubben och ta portal till bas. Logga in på andra gubben och plocka på sig all ore sen logga in på andra gubben. Inget fusk alls och man använder bara spelet lite hmm "kreativt"

Permalänk
Medlem

Ur moralisk synpunkt skulle jag nog säga att det är att fuska att göra på det sättet, även om det är något som är görbart i spelet i och med att ens spelarkaraktärer och världarna är separerade ifrån varandra. Man kan ju även helt enkelt mine:a i en värld och konsumera det i en annan. Men oavsett är det som att modda bort ore-hindret i portalerna men med en liten omväg.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

En anhörig till mig har ”gått vilse” i Valheim, och hittar inte tillbaka till sin uppbyggda värld, under pågående spel. Jag är själv inte insatt i spelet, men går det att åtgärda/rädda? Tacksam för svar och synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

En anhörig till mig har ”gått vilse” i Valheim, och hittar inte tillbaka till sin uppbyggda värld, under pågående spel. Jag är själv inte insatt i spelet, men går det att åtgärda/rädda? Tacksam för svar och synpunkter.

Har han glömt bort var han byggde sitt hus i sin värld? I så fall skulle jag först rekommendera att han börjar använda markörer, sen hade jag nog bara använt "devcommands" för att slå på debug mode där man kan trycka på "Z" för att aktivera flyg-läge och bara letat överallt där det redan är utforskat. Kanske komplimera med "god mode" för att slippa bry sig om att dö på vägen

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Har han glömt bort var han byggde sitt hus i sin värld? I så fall skulle jag först rekommendera att han börjar använda markörer, sen hade jag nog bara använt "devcommands" för att slå på debug mode där man kan trycka på "Z" för att aktivera flyg-läge och bara letat överallt där det redan är utforskat. Kanske komplimera med "god mode" för att slippa bry sig om att dö på vägen

Tack för svar, jag ska tipsa honom om det. Jag pratade med honom igen nyss och han sade att han har lite äldre databaser som inte vill laddas in, vilket väl tyder på att det nuvarande spelet inte finns kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Tack för svar, jag ska tipsa honom om det. Jag pratade med honom igen nyss och han sade att han har lite äldre databaser som inte vill laddas in, vilket väl tyder på att det nuvarande spelet inte finns kvar?

Aha. Har inte stött på så mycket problem med att inte kunna starta upp gamla "värld-filer". Kolla om det här fungerar:
https://stealthygaming.com/fix-select-world-loading-error-in-...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Aha. Har inte stött på så mycket problem med att inte kunna starta upp gamla "värld-filer". Kolla om det här fungerar:
https://stealthygaming.com/fix-select-world-loading-error-in-...

Det verkar som att han kunde återställa spelet tack vare äldre databas ändå, det var två filer som skulle ändras. Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

bump någon som har en public test mistland server?

Permalänk
Skrivet av alexman:

bump någon som har en public test mistland server?

försökte sätta upp en idag men det crashade bara under världsgenereringen så la ned det projektet.

samma om jag körde med spelclienten som serverhost kunde inte äns generera världen.

så verkar något ostabil och tog även bort allt bepinex relaterat iom att det ändå inte ska vara kompatibelt men ändå ingen lycka.

så får se frammåt nästa år eller nått om det är stabilt med den riktiga versionen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dragit igång en Valheim mistlandserver nu när det är släppt 'skarpt' med Valheim plus, Jotunn och lite andra moddar, spelat en timme ca och verkar funka bra so far.

Permalänk
Skrivet av Linus:

Dragit igång en Valheim mistlandserver nu när det är släppt 'skarpt' med Valheim plus, Jotunn och lite andra moddar, spelat en timme ca och verkar funka bra so far.

haft min server upp sen releasen av mistlands kom live och hittills så har det funkat bra kör dock min server utan mods bepinex funkar inte i box64 till Rasbian OS.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Spelat 550 timmar nu. Startade server och började om. Strulade till det och råkade radera servern så fick starta om igen.

Fixade Valheim + denna gång och ändrade så jag får mer pickables och trä. Fixade även så jag inte förlorar något när jag dör. Kan även transportera metal via portal. Tycker just ocean har väldigt lite content så tröttnar ganska snabbt på det. Använder dock båt när vi ska ta oss till nya öar.

Vi är 3st som spelar tillsammans. Har kommit till Mistland och har nyligen hittat vart sista bossen håller till.
Hoppas verkligen det kommer en ny uppdatering inom kort. Tycker dom borde lägga till mer djur så världen inte känns så tom. När man lagt ner ganska mkt tid så tröttnar man på att inget nytt dyker upp.

Jag saknar björnar och andra djur som finns i Norden. Hade gärna sett harar redan i Meadows. Kor för mjölk och hästar för transport skulle passa spelet bra tycker jag.
Sedan att just mat blev bättre av ingredienser man hittar i biomerna som finns. Tycker vargar passar bra till Mountains och lox till Plains pga klimaten. Men hade gärna sett mer djur på dessa platser.

Spelet är fortfarande en av dom roligare spelen jag spelat men tycker att man skulle släppa uppdateringar oftare.

Försöker hitta något nytt spel som påminner om just Valheim! Något förslag? Kanske Sons of the Forest kan vara något?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills det är färdigt men det blir aldrig färdigt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Jag väntar tills det är färdigt men det blir aldrig färdigt?

förr eller senare blir det väl det.

det är ju early access av en anledning men till skillnad mot div andra spel känner jag att de iaf verkar lägga energi på att försöka få det färdigt.

ta bara 7 days to die som exempel har väl varit early access i typ 10 år snart minst och känns fortfarande bara halvfärdigt och typ i exakt samma stadie som när det släpptes.

Valheim har ju typ bara 2 stora uppdateringar kvar tills de fyllt ut alla biomerna Deep North och Ashlands.

och ser hällre att de tar lite tid på sig och implementerar ett genomtänkt innehåll än att de bara slänger dit något helt random å kallar det färdigt.

och tycker de haft rätt lagom takt hittills.

det jag hälst hade sett är väl ett mer genomtänkt system när det kommer till nya vapentyper de lägger till.

hade gärna sett att de implementerat lägre varianter på magi när de introducerade det ihop med mistlands kändes lite halvdant att bara slänga in något helt nytt efter man spenderat typ några dagar/veckor speltid att rensa alla andra biomer för att sen börja på 0 igen för man vill testa magisystemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows