Asus presenterar AM4-moderkortet Proart B550 Creator – med Thunderbolt 4

Permalänk
Melding Plague

Asus presenterar AM4-moderkortet Proart B550 Creator – med Thunderbolt 4

Produktserien Proart, bäst känd från bolagets bildskärmsutbud, blir med moderkort för AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Asus Proart serie är så jävla snygga!

Var nära på att köpa detta Z490 kort bara för hur designen är:

Mer av detta för oss som inte gillar allt bling bling

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Asus Proart serie är så jävla snygga!

Var nära på att köpa detta Z490 kort bara för hur designen är:

https://pbs.twimg.com/media/EXhebApWsAABqWg.jpg

Mer av detta för oss som inte gillar allt bling bling

Så vackert att man blir tårögd.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Praktiskt med PS/2, men var är VGA-kontakten?

Permalänk
Skrivet av pacc:

Praktiskt med PS/2, men var är VGA-kontakten?

bara ja som gillar att ha PS2 kontakten där?

om man vill köra ett IBM Model M eller liknande utan adaptrar(har varit med om adaptrar som strulat då det inte funkar med vilken som helst)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Praktiskt med PS/2, men var är VGA-kontakten?

Jag blev lite besviken att parallellporten DB25 saknas också

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Snyggare än ROG och Strix. Esteten bara skriker kvalité.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

bara ja som gillar att ha PS2 kontakten där?

Kör ett 25 år gamla SGI-tangentbord så PS/2-port är ju ett måste. Orka adaptrar

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Extremt lockande moderkort, synd att det inte är matx.
Om jag skulle köpa moderkort dagen det kommer, så skulle jag nog köpt det utan att tveka.
Får hoppas att thunderbolt implementationen är bra. Vet ju att vissa moderkort har haft lite problem med det.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Första gången i mitt liv ett moderkort ger mig "vill ha"-begär!

Permalänk
Medlem

$299 blir knappast 3000:- i Sverige, närmare 4000:- hamnar det nog på.
Men även för 3000:- är det ju dyrare än en hel drös bra x570 kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

$299 blir knappast 3000:- i Sverige, närmare 4000:- hamnar det nog på.
Men även för 3000:- är det ju dyrare än en hel drös bra x570 kort!

Mjo men det finns inte ett enda x570 med TB4 och det finns endast två kort x570 med TB3.
Samt är det inte helt lätt att få igång TB3 via instickskort på en Ryzenbräda.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

bara ja som gillar att ha PS2 kontakten där?

om man vill köra ett IBM Model M eller liknande utan adaptrar(har varit med om adaptrar som strulat då det inte funkar med vilken som helst)

PS/2 har även en hel del rent tekniska fördelar jämfört med USB - lägre CPU användning, kortare responstider, mycket mindre komplicerade drivrutiner.
Med USB3 så börjar USB komma ikapp på en del av de punkterna, men hur många tangentbord och möss använder USB3?

Permalänk
Rekordmedlem

Men funkar bildingången även om man vill ha det som videofångarkort eller är det en ren hårdvaruingång för att blanda in signalen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

PS/2 har även en hel del rent tekniska fördelar jämfört med USB - lägre CPU användning, kortare responstider, mycket mindre komplicerade drivrutiner.
Med USB3 så börjar USB komma ikapp på en del av de punkterna, men hur många tangentbord och möss använder USB3?

Kan bara hålla med, kör själv ett ps/2 tangentbord, dock ett nytt med mekaniska switchar och inte ett gammalt IBM model M eller model M derivat. Kommer fortsätta köra ps/2 så länge det går att få tag på. Har vid flera tillfällen varit med om drivrutinsproblem med USB tangentbord där drivrutinerna laddas först EFTER att operativsystemet laddats vilket lett till att en simpel del/f2 mash för att nå bios inte fungerat. Samma anslutningsproblematik med USB tangentbord kan uppstå vid hotswap vilket gjort att, iaf som jag förstår det korrekt , gjort att många serveradmins/tekniker föredrar ps/2 över USB.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med två nätverkskort, kan man koppla dom mot samma switch/nätverksdisk och få dubbla hastigheten när man drar ner nån köttig fil eller vad är poängen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FL3JM:

Hur funkar det med två nätverkskort, kan man koppla dom mot samma switch/nätverksdisk och få dubbla hastigheten när man drar ner nån köttig fil eller vad är poängen?

Kanske, beror på vad du kopplar in i andra änden för om "det" stödjer det kan man "parallellkoppla" för att öka bandbredd men ofta har du inte stöd för det.
Men det går att ansluta mot olika enheter eller nätverk, kanske en direktkopplad nas och en anslutning mot internet, det kan också vara enklare att använda datorn för nätverksfunktioner som brandvägg eller router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

PS/2 har även en hel del rent tekniska fördelar jämfört med USB - lägre CPU användning, kortare responstider, mycket mindre komplicerade drivrutiner.
Med USB3 så börjar USB komma ikapp på en del av de punkterna, men hur många tangentbord och möss använder USB3?

Samt att PS/2 alltid prioriteras avCPU vad jag förstår. Du får med andra ord aldrig input lag med PS/2-tangentbord.

Permalänk
Medlem

Finns även Thunderbolt instickskort att köpa till en del av ASUS moderkort

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies