Osäker på hur många nvme-enheter jag kan koppla in på mitt moderkort

Permalänk
Medlem

Osäker på hur många nvme-enheter jag kan koppla in på mitt moderkort

Hej! Jag håller på att planera lite utökning av ssd:er på min server, men jag känner mig osäker på hur mycket pci-e-banor jag har tillgänglig för och kan använda mig av...

Jag har en Intel 7700k och ett Gigabyte Z270P-D3. Inkopplat idag har jag ett LSI 9207-8i samt en pci-e till m.2 adapter för en av mina två 970 Evo (det andra sitter direkt på moderkortet).

Helst skulle jag vilja koppla på två nvme:er till, men känns som jag börjar närma mig gränsen? 7700k har väl 16 banor om jag fattar rätt? Kan det funka överhuvudtaget, eller funka med begränsad prestanda?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

7700K har som du säger 16 st. PCIe 3.0-banor, men Z270 har ytterligare 24 st. PCIe 3.0-banor. På ditt moderkort är det bara den första PCIe x16-porten som är kopplad direkt till processorn, allt annat går via styrkretsen. Och allt som går via styrkretsen delar på de 4 GB/s i bandbredd som finns mellan processorn och styrkretsen.

Så du kan i alla fall koppla in en SSD till via en PCIe till M.2-adapter, men alla SSDer kopplade till styrkretsen kommer som sagt dela på 4 GB/s. Det finns adaptrar för flera M.2 SSDer som Asus Hyper M.2 x16, men jag vet inte om ett sånt faktiskt fungerar med ett Z270-moderkort. Men skulle det göra det så får du istället problem med LSI-kortet, eftersom du bara har en PCIe-port som är kopplad som x8 eller mer (d.v.s. den som är kopplad till processorn, de andra är bara kopplade som x4-portar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

7700K har som du säger 16 st. PCIe 3.0-banor, men Z270 har ytterligare 24 st. PCIe 3.0-banor. På ditt moderkort är det bara den första PCIe x16-porten som är kopplad direkt till processorn, allt annat går via styrkretsen. Och allt som går via styrkretsen delar på de 4 GB/s i bandbredd som finns mellan processorn och styrkretsen.

Så du kan i alla fall koppla in en SSD till via en PCIe till M.2-adapter, men alla SSDer kopplade till styrkretsen kommer som sagt dela på 4 GB/s. Det finns adaptrar för flera M.2 SSDer som Asus Hyper M.2 x16, men jag vet inte om ett sånt faktiskt fungerar med ett Z270-moderkort. Men skulle det göra det så får du istället problem med LSI-kortet, eftersom du bara har en PCIe-port som är kopplad som x8 eller mer (d.v.s. den som är kopplad till processorn, de andra är bara kopplade som x4-portar).

Tack för ett uttömmande svar! Känns inte som jag meka med adaptrar a la Asus hyper m.2. Kör nog bara på nån mer enkel adapter då..

Visa signatur

Bleak