Google lovar att dra ned på spårning av individer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Lika troligt som att volvo slutar göra bilar.

Det gjorde dem också, kvar blev volvo lastvagnar då volvos bil sektor såldes till amerikanerna och sedan kineserna.

Skrivet av scara:

Ännu är man tillräckligt lat för att migrera från gmail till proton men det kommer. Google är ett av sanningsministeriets främsta verktyg.

Genomgick detta själv för 2 år sedan, kan varmt rekommendera deras Mail och VPN tjänst... Lägg till en adblocker så är man trygg när man surfar P*****b.com

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Tja, PG Gyllenhammar ville diversifiera och gå ifrån bilar för han trodde inte på dem. Så SÅ otroligt är det ändå inte

(Tur att styrelsen röstade ner hans förslag)

Ja, man kanske inte ska lyssna för mycket på någon som låter sig charmas av Reefat El Sayed lol

Permalänk
Medlem

Fast kakor används väl knappast längre av siter som vill spåra användare?
Tror dom använder bilder med namn som skapas just för dig.
Sen kan dom se om bilden är cachad på tiden det tar att ladda den.
Och en cachad bild som man vet var den kommer från och när den skapades gör ju i princip samma jobb som en kaka, men är svårare att blockera.
Det är inte för inte som siter numera väger in på 50MB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Alla sidor på internet bör sluta med detta.

Sluta med Internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tja, PG Gyllenhammar ville diversifiera och gå ifrån bilar för han trodde inte på dem. Så SÅ otroligt är det ändå inte

(Tur att styrelsen röstade ner hans förslag)

Han ville väl byta till sig halva Norges olja mot halva Volvo vilket nog inte hade varit en så dålig affär...

Permalänk
Medlem

Är det inte bara Kineserna som håller på med sånt? I många trådar på detta forum så låter det ju så

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Ännu är man tillräckligt lat för att migrera från gmail till proton men det kommer. Google är ett av sanningsministeriets främsta verktyg.

Tutamail är ett trevligt alternativ till Proton, inte "gratis" som Google dock men du betalar inte med info om skostorlek och hur ofta du söker på vad senaste nytt är om familjen Kardashian.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Tja, PG Gyllenhammar ville diversifiera och gå ifrån bilar för han trodde inte på dem. Så SÅ otroligt är det ändå inte

(Tur att styrelsen röstade ner hans förslag)

Skrivet av improwise:

Han ville väl byta till sig halva Norges olja mot halva Volvo vilket nog inte hade varit en så dålig affär...

Just, att inte Norgeaffären gick igenom är troligen en av världens sämsta affärer, ungefär som när Ronald Wayne sålde sina 10% av Apple för $800.

Jag litar inte det minsta på att Google har nått gott i tankarna utan de vill bara försvåra för sina konkurrenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta måste väl handla om att google uppfunnit ett sätt att kringå cookielagen som tvingar användarna att godkänna cookies?

Vips så har de monopol på en övervakningslösning som kommer gå hem hos kreti å pleti som inte fattar bättre ("hurra inga jobbiga cookiepopups!"), hos storföretagen därefter, och slutligen effektivt rundar "jättejobbig integritetslagstiftning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Lika troligt som att volvo slutar göra bilar.

De har ju iafall slutat göra hållbara bilar ;=)

Permalänk
Medlem

Det är större chans att en Ko börjar tala Tyska än att jag ska tro på det här

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

De har ju iafall slutat göra hållbara bilar ;=)

Har de ju inte? Är inte lastbil en "Bil" ? Men jag förstår din poäng Dagens Personbilar är tragedi inom volvo

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag kör med VPN och Firefox med max blockering på.

Exakt vad menas med max blockering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Exakt vad menas med max blockering?

Bara sitta på en hamburgerrestaurang och surfa genom deras gratis wifi. *s*

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Bara sitta på en hamburgerrestaurang och surfa genom deras gratis wifi. *s*

Jag förstår

Du känner säkert till nåt som heter fingerprint. Spelar liksom ingen roll på vilket nätverk du sitter på, men annars så är ju hamburgare väldans smaskigt. Du skrev en (1) hamburgerrestaurang men antar det är MAX det gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sluta med Internet?

Ja det var ju en JÄTTEBRA lösning.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

Kommer aldrig lita på Google och detta förslag är inget undantag. Dom vill att vi ska välja mellan det gamla eller nya sättet att spåras...tror jag väljer att inte spåras alls (så långt det går).

Läs vad Electronic Frontier Foundation tycker om förslaget.

https://www.eff.org/deeplinks/2021/03/googles-floc-terrible-i...

Precis, min tolkning om FloC från den länken är att de helt enkelt vill flytta spårningen från tredjeparter till att din browser tjallar på dig. Kan ju säga att jag personligen aldrig tänker installera en sådan browser.

"A browser with FLoC enabled would collect information about its user’s browsing habits, then use that information to assign its user to a “cohort” or group."

Permalänk
Avstängd

Google gör detta för att ett bättre system att spåra användare kommer från Microsoft?

https://www.breitbart.com/tech/2021/02/25/bokhari-microsoft-a...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Gäsp.. så det har inget att göra med att BRAVE annonserade ett köp av en sökmotor för att ta sig an Google? Nice try, håller mig till DuckduckGo och Brave.

Har väl inte heller något att göra med det integritetsarbete Apple gör.
Den där som enligt Facebook kommer att vara förödande för småföretag.

Är väl bra att Google gör något åt saken, men det är definitivt inte på eget initiativ.

Om de inte håller på med något sneaky, låter ganska troligt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur kan Google placera in användare i intressegrupper utan att samla in data om användarna?

Så som jag tolkar det:
Genom att distribuera processen!
1. Du besöker en webbsida som använder någon av Googles tjänster. Samtidigt som sidan laddas hämtas en programsnutt ner och installeras på din dator.
2. Programsnutten sätter igång att spåra dina aktiviteter på i princip samma sätt som Google tidigare gjort centralt, men nu är det inga spårningsdata som lämnar din dator.
3. Efter ett tag har programmet så mycket information om dig att det kan sortera in dig i en fördefinierad grupp. Vilken grupp du tillhör skickas till Google och/eller kan utläsas av kod från webbsidor du besöker.
4. Spårningen och anpassning av grupptillhörighet fortsätter och justeras hela tiden.

Detta blir en stor win för Google genom att de inte alls behöver lika mycket serverkraft själva när allt jobb görs hos dem som står för data.
För oss vanliga dödliga blir vinsten att integriteten gentemot Google ökar, i alla fall inledningsvis. Nackdelarna är att vi själva får stå för datakraften och att det installeras programvara som vi inte har kontroll över och som kan bli en ingångsvektor för malware.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Exakt vad menas med max blockering?

Jag har stängt av globala kakor samt alla kakor från sociala medier.
Stängt av spårningskoll.

Kryptogrävare, Fingeravtrycksspårare.

Skicka webbplatser en “Spåra inte”-signal att du inte vill bli spårad på alla sidor.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag har stängt av globala kakor samt alla kakor från sociala medier.
Stängt av spårningskoll.

Kryptogrävare, Fingeravtrycksspårare.

Skicka webbplatser en “Spåra inte”-signal att du inte vill bli spårad på alla sidor.

Då är du en bit på väg iaf men måste få fråga om nätet funkar bra när du stängt av all dess fingerprint?

Permalänk
Medlem

I samma uttalande nämner dom dock att i sina egna plattformar, dom namnger tex Youtube, så kommer dom att nyttja 1:a parts kakor och login data.

Jag tror Google har två huvudsakliga mål här.
1. Få tillbaka lite trust från konsumenter.
2. Bygga en tät mur runt sin egna tjänst.

Idag kan man köpa annonsutrymmen som Google tillhandahåller genom sina partners från en hel hög med olika system, man är inte begränsad till Googles egna. På lång sikt tror jag att om man som annonsköpare vill nyttja utrymmena till fullo måste man vända sig till Google, mer pengar i deras egna kassa och sämre tillgång utanför deras egna system.

Sen är hela cookiedöden en intressant fråga, det finns någon sorts missuppfattning att internet och informationen som finns där skulle vara gratis. Det är den inte, att läsa på aftonbladet är inte gratis, det kostar data. Hur mycket du än skyddar dig från spårning så kostar det fortfarande data. När dom nu försämrar möjligheterna till spårning och "bra data" (tredjepartskakor är inte bra data i någon perspektiv, det har bara varit bekvämt) så kommer andra alternativ behövas för om webben som annonsplattform försämrar kommer det skapa oerhörda problem. En lösning jag tror är på g är att betalväggarna kommer utvecklas ännu mer. Vill man läsa nyheter på Aftonbladet kommer det krävas att man betalar genom att erbjuda sin data via en inloggning.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Då är du en bit på väg iaf men måste få fråga om nätet funkar bra när du stängt av all dess fingerprint?

Funkar helt ok, märker inte någon större skillnad, annat en att all reklam är puts väck överallt.
Dom sidor jag loggar in på är jag tvungen att tillåta kakor för att de ska funka.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Funkar helt ok, märker inte någon större skillnad, annat en att all reklam är puts väck överallt.
Dom sidor jag loggar in på är jag tvungen att tillåta kakor för att de ska funka.

Bra att du inte påverkas så du har haft tur att välja rätt sidor. Finns sidor där man inte kan blocka vissa saker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon301768:

Funkar helt ok, märker inte någon större skillnad, annat en att all reklam är puts väck överallt.
Dom sidor jag loggar in på är jag tvungen att tillåta kakor för att de ska funka.

Skrivet av JonkenPonken:

Bra att du inte påverkas så du har haft tur att välja rätt sidor. Finns sidor där man inte kan blocka vissa saker.

Det finns tillägg som raderar kakor när man stänger en flik eller startar om webbläsaren, hindrar ju inte kakor när sidan används men rensar bort skräp snabbare direkt det inte "måste" finnas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns tillägg som raderar kakor när man stänger en flik eller startar om webbläsaren, hindrar ju inte kakor när sidan används men rensar bort skräp snabbare direkt det inte "måste" finnas.

Ja visst, men kakor är ju långt ifrån allt när det gäller tracking. Ska du skydda dig så måste du få din webbläsare att dölja din hårdvara tex.

Permalänk
Medlem

Kakor är det minsta problemet idag när spyware är inbyggt direkt i operativsystemet Windows 10.

Program som Blackbird kan inaktivera i princip all spyware i w10 än så länge som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Google : vi tänker vara snällare med kakor. Så vi har därför skapat en ny standard som vi kontrollerar som ger ett mer skräddarsydd spårning av individer.

Men dom vill ju bara väl...

https://www.eff.org/deeplinks/2021/03/googles-floc-terrible-i...