Permalänk
Medlem

Windowsfiler har hamnat på HDD?

Hej,

Jag har min Windowsinstallation på en SSD, men ett märkligt problem har dykt upp. När jag öppnar startmenyn fryser explorer.exe och jag hör att min sekundära HDD snurrar igång. Det är inte förrän den vaknar till som startmenyn öppnas.

Jag tycker också att HDDn låter mer än den ska då jag uppenbarligen inte alltid använder filer därifrån, men jag min hypotes har varit att det är Malwarebytes som skannar, vilket också visas i resursövervakaren.

Vad har hänt här? Har jag rätt om min andra punkt?

Mvh

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hej,

Jag har min Windowsinstallation på en SSD, men ett märkligt problem har dykt upp. När jag öppnar startmenyn fryser explorer.exe och jag hör att min sekundära HDD snurrar igång. Det är inte förrän den vaknar till som startmenyn öppnas.

Jag tycker också att HDDn låter mer än den ska då jag uppenbarligen inte alltid använder filer därifrån, men jag min hypotes har varit att det är Malwarebytes som skannar, vilket också visas i resursövervakaren.

Vad har hänt här? Har jag rätt om min andra punkt?

Mvh

Utforskaren (explorer.exe) vet inte att du bara skall titta på filer på din SSD, den har tillgång att visa alla filer på datorn.
Så om någon HDD är i viloläge så måste den starta upp innan filerna kan visas, en HDD låter även mer när den startar upp.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Intressant, eftersom jag fått för mig att detta är ett nytt fenomen. Jag har haft SSD+HDD i min dator i ett decennium, men jag har aldrig reagerat på "problemet" förrän nu.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Hej,

Jag har min Windowsinstallation på en SSD, men ett märkligt problem har dykt upp. När jag öppnar startmenyn fryser explorer.exe och jag hör att min sekundära HDD snurrar igång. Det är inte förrän den vaknar till som startmenyn öppnas.

Jag tycker också att HDDn låter mer än den ska då jag uppenbarligen inte alltid använder filer därifrån, men jag min hypotes har varit att det är Malwarebytes som skannar, vilket också visas i resursövervakaren.

Vad har hänt här? Har jag rätt om min andra punkt?

Mvh

Det är så windows jobbar! När du installerar Windows och har flera lagringsenheter så läggs det filer på din sekundära med av någon jävla anledning. Hatar detta. Brukar installera utan sekundära lagringenheter nu för tiden...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är samma disk du har använt i 10 år eller om du menade att du haft en sån disk-config i 10 år. Du kanske skulle kolla så det inte är nått fel med HDD'n? Kolla med CrystalDiskInfo. Just to be safe...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hej,

Jag har min Windowsinstallation på en SSD, men ett märkligt problem har dykt upp. När jag öppnar startmenyn fryser explorer.exe och jag hör att min sekundära HDD snurrar igång. Det är inte förrän den vaknar till som startmenyn öppnas.

Jag tycker också att HDDn låter mer än den ska då jag uppenbarligen inte alltid använder filer därifrån, men jag min hypotes har varit att det är Malwarebytes som skannar, vilket också visas i resursövervakaren.

Vad har hänt här? Har jag rätt om min andra punkt?

Mvh

Hade du din vanliga roterande hårddisk installerad när du installerade Windows på SSD? I så fall kan det vara så att BIOS/UEFI/Windows har litet data liggande på den som gör att din dator beter sig på det viset.

Permalänk
Medlem

@Cypress_86 @ehsnils: De sekundära diskarna var urkopplade under installationen.

@Eazy: Jag syftar på just configen. CrystalDiskInfo säger att alla mina diskars hälsa är bra.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

@Cypress_86 @ehsnils: De sekundära diskarna var urkopplade under installationen.

@Eazy: Jag syftar på just configen. CrystalDiskInfo säger att alla mina diskars hälsa är bra.

Lita inte på Crystal Diskinfo till 100%
Jag har precis haft samma sak och det slutade med att min ena HDD gav upp och inte förrän i slutet visade Crystal en varning på disken.
Jag märkte samma som dig att Explorer vara långsam vid uppstart och fick vänta på att disken spann upp (går betydligt fortare nu när jag tagit bort den trasiga disken, även om det är en kort väntan på att HDD'n jag har kvar skall spinna upp).
Dock hade jag även missljud (ett tickande ljud) innan disken la av helt och när jag skulle kopiera saker från disken fick jag läsfel på många filer.
Som tur var hade jag redan en kopia av allt viktigt på en NAS.