2 M.2 SSD. Prestanda och behov av ominstallation

Permalänk
Medlem

2 M.2 SSD. Prestanda och behov av ominstallation

Morsning
Har en WD Black SN750 M2 drive i burken. Ger runt 3100-3200 i läshastighet. Känns fantastiskt! Men man vill ju alltid ha mer..
Nu "råkade" jag beställa en till och tänker då.. raid eller inte raid?

Så.. Någon som testat RAID 0 konfig och vet hur mycket prestandan ökar?
Och om jag bestämmer mig för en raid konfig, måste OS ominstalleras?

Förutsättningarna är Asus B550-F Gaming mobo.
Lagrar alla viktiga filer på onedrive så är inte orolig för förlorad data

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Morsning
Har en WD Black SN750 M2 drive i burken. Ger runt 3100-3200 i läshastighet. Känns fantastiskt! Men man vill ju alltid ha mer..
Nu "råkade" jag beställa en till och tänker då.. raid eller inte raid?

Så.. Någon som testat RAID 0 konfig och vet hur mycket prestandan ökar?
Och om jag bestämmer mig för en raid konfig, måste OS ominstalleras?

Förutsättningarna är Asus B550-F Gaming mobo.
Lagrar alla viktiga filer på onedrive så är inte orolig för förlorad data

Raid kommer inte att ge bättre prestanda i annat än benchmarks.
Om du inte sitter och kopierar enorma filer fram och tillbaka på samma disk såklart.

Permalänk
Medlem

Låter inte alls smart. den nedre m2-slotten (pciev3) kommer ta en sata-port och bara skeva hela raiden och dra ner totalprestandan.

Permalänk
Medlem

Tackar

Tack för svar! Finns sådan otrolig kompetens i det här forumet.
Men.. måste ställa följdfrågan. Visst blockerar en andra M2 en SATA men jag har inga SATA enheter anslutna..
ergo.. då är det väl inget problem?

Permalänk
Medlem

Har du inget behov av SATA så är det ju lugnt. Men som tidigare skrivet kommer du inte märka av någon praktisk eller mätbar skillnad i annat än rena disk-benchmarks.

Det är knappt någon praktisk skillnad i t.ex. laddtider för spel mellan en vanlig SATA-disk och en snabb nvme-disk, så att raida två är mest onödigt.

Permalänk
Medlem

Det är "inget problem", men indikerar ju på att den går i SATA-hastigheter ala PCIEv3 och varför vill du ha en fin m2-port och en FUL m2-port och blanda dem? Då blir ju inte raiden snabbare än den "fula" nedre m2-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FRAAnstalld:

Det är "inget problem", men indikerar ju på att den går i SATA-hastigheter ala PCIEv3 och varför vill du ha en fin m2-port och en FUL m2-port och blanda dem? Då blir ju inte raiden snabbare än den "fula" nedre m2-porten.

Att M.2-porten delar bandbredd med SATA har ingen betydelse för hastigheten på M.2-porten, men i just det här fallet så är den andra M.2-porten mycket riktigt PCIe 3.0. Men det spelar ju ingen roll eftersom SSDn i fråga också använder PCIe 3.0, så båda M.2-portarna är lika snabba med den SSDn.

Sen är det för övrigt två SATA-portar som ryker om man använder den nedre M.2-porten på det moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tack alla för uttömmande svar! Uppskattas!