Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig!

Hej! har ett problem med min dator spec när jag spelar spel. kan spela skit länge ibland innan datorn bara fryser och man lär
trycka in norska knappen. ibland kan jag bara spela 15-20 min sen fryser datorn.

Det jag har kollat är annat grafikkort,kört 1 ram minne åt gången,blåst rent datorn från damm osv,har även haft datorn
inne på felsökning på en dator firma men dom hitta inge fel ,har installerat om windows 3-4 gånger, gjort minnestest stresstest ja allt.

kan det vara så att nätagget är dåligt? orkar inte leverera tillräcklligt med kräm?

Dator spec:

intel e6600k i5
asus 1070 8gb
ssd 250g
evga nåntiing nätagg 750watt
corsair 16gb ram ddr4
moderkort asus hero nånting

Permalänk
Medlem

intel core i5 6600k , Asus strix gaming 1070 8gb, Evga supernova g2 750w, samsung ssd 960 250gb, Maximus hero viii z170 . Spelar CSGO

Permalänk
Medlem

Stjäl denna tråd lite.
Min dator har börjat frysa sig också, speciellt vill den frysa sig om jag t.e.x. tittar på youtube. Provat både i Linux och Windows, tendensen att frysa sig är större i Linux känns det som. Om jag inte tittar på youtube t.e.x. håller sig datorn sig en liten längre tid.
Funderar på om mitt 1080Ti håller på att ge upp?
Har plockat ut alla USB-enheter förutom mus och tangentbord, men det har inte hjälpt. Tror ni att det är grafikkortet, eller något annat tro?

Min dator-spec:
Moderkort: ROG STRIX Z390-H GAMING (BIOS ver2012)
CPU: Intel i7-9700K 3.60Ghz
RAM: 4x Kingston 8192MB 2400Mhz
PSU: Corsair RM750X

Har ett antal hårddiskar inkopplade, och både Linux och Windows har jag för mig är installerade på en och samma SSD.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Så, har testat att byta USB-port på tangentbord och mus utan förbättring. Cyklat alla minnen, en i taget, utan förbättring.
Provade köra en gammal version av LUbuntu på USB-sticka, ingen förbättring.
Nu testade jag ett program som heter GPUTEST på Linux, det frös sig, självklart. Trodde att hela datorn frös, men det visade sig vara fel!
Hela skärmen frös sig, men när jag testade att gå in in terminalen med Ctrl+Alt+F3, kom jag dit, så det visade sig att det inte är CPU:n.
Så högst troligt har GPU:n gett upp, vad glad jag blir, att jag vet problemet!

Nu ska jag bara köpa grafikkort....perfekt tillfälle just nu på marknaden.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Verkar som det inte var grafikkortet ändå, så antingen har alla mina 8192Mb minnen pajat, eller har moderkortet slutat att fungerar stabilt, eller CPU:n för den delen, kan det vara så att PSU:n är dålig tro?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterat bios till nyaste från moderkortstillverkarens hemsida?

Permalänk
Medlem

PSU:n testad men hänger sig fortfarande, har gjort ett minnes-test med microsofts diagnostiserings-verktyg, inga hittade fel där. Kan man lita på det?
Isåfall är det antingen CPU:n eller det förbannade Asus moderkortet, Asus pajar hela förbannade tiden om det vore så.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Kan det vara så att det är dålig kylpasta på chippen på moderkortet?
För det känns som att något blir varmt.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat till senaste BIOS ja, när jag tittar på HWINFO så ligger tempen på ca 30-40C.
Edit: Ska väl testa att plocka isär och kör dit ny pasta och se om det hjälper, Arctic Mx-2 eller Mx-4?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Inaktiv

Prova att enbart ha disken i som du har operativsystemet på och installera ett spel där och prova.

Jag vet att börjar en disk bli dålig så kan den göra att hela datorn låser sig.

Permalänk

Kolla upp firmware-version för din SSD med typ Aida64.
Är det version 3B6QCXP7 så får du hojta till. Har du haft problemen sen dag 1?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

stäng av diskoptimering

sök->defragmentera och optimera enheter->huvuddisk->av

det funkade på min nya ryzen dator som frös vid youtube.
om du bryr dig

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era råd!
Imorgon ska jag sätta på ny kylpasta till CPU:n, plocka ut alla hårddiskar, och boota upp en gammal Lubuntu version jag har på en USB-sticka. Om det hänger sig då måste det bara vara moderkort eller CPU.

Om det skulle var så blir det nog en AMD Ryzen den här gången, och ett annat moderkort än Asus, två moderkort tidigare har pajat av det märket (eller Intel CPU). Tredje gången gillt nu då!

Hojtar till imorgon! 😛

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Hmm, tror det kan vara min HGST HUH721010ALE600 som spökar, kan inte verifiera det till 100% än.
Ska försöka leta efter firmware till den, men förbannade Western Digital har köpt upp HGST, och hittar ingen support-page till HGST hårddiskar där.
Kan man finna tro senaste firmwaren någon annastans, om det skulle hjälpa?
Hårddisken är ju på 10Tb, så vill inte att den ska försvinna.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Så, har inte hittat felet än, datorn frös ändå utan ovanstående hårddisk.
Har troligtvis krympt ner till någon av dessa 3 orsaker, vilken tror ni är mest logisk?
* Både mina Samsung 840Evo SSD:er har gått sönder samtidigt, som orsakar frysningar (har Linux på den ena, och Windows på den andra, och provat köra utan något annat inkopplat). Känns rätt osannolikt....
* Alla 4 ram-minnena har pajat (har testat en och en, och fortfarande är det frysningar). Känns rätt osannolikt....
* Moderkortets SATA-krets är någotlunda trasig (har testat att byta SATA-kabel och port). Känns mer sannolikt än ovanstående...

Har känslan att skiten inte fryser om jag typ är i nån terminal-prompt (inget gui), när fortfarande hårddiskarna är inkopplade. Dock har jag ju testat utan grafikkort förut och det frös sig, så grafikkortet kan jag utesluta. Har också bytt PSU utan skillnad.

Har testat att köra operativet LUbuntu på en USB-sticka, med alla hårddiskar urkopplade. Och det fryser ej.
Tror jag ska testa igen med några hårddiskar inkopplade, för att verkligen verifiera att det är SATA:n som pajat på moderbordet, och testa under lite mer tid.

Vilket jävla problem om ni får ursäkta mig, har lust att skrota skiten och bygga ihop en helt ny dator.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag försökt allting.
Datorn fryser nu när allt är helt urkopplat.
Enda som är inkopplat är strömförsörjning till fläktar och vattenpump, tangentbord, mus och USB-minne (som jag använder för att boota LUbuntu med).
Så det blir helt enkelt ett nytt moderkort och en ny CPU. Beställer/köper troligtvis nytt imorgon, och den här gången blir det nog en AMD processor, och ett moderkort som inte är av märket Asus.
För kuriosa använder jag ett Asus ROG Strix Z390-H Gaming kort, Intel i7-9700k med 4x8Gb DDR4 Kingston HyperX minnen (HX432C16PB3AK2/16).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Har letat efter någon med liknade problem länge nu…
Har typ samma problem, har testat allt utom att byta moderbord så det borde fan i mej vara det,
Bytte nyss cpu och då höll det i 5 h sen började den crasha igen, 5 min på idle så crashar de
Trodde också att jag hade pajat mina diskar för körde memtest 86 eller va de heter utan problem och datorn stod på i typ 6h utan en crash. har bytt graffekort. Testat olika ram minnen. Har bytt psu.

Edit: känns som att det tar längre tid att få en crsah om man använder den