FZ intervjuar svenska Teardown-utvecklarna om spelfysik

Permalänk
Cylon

FZ intervjuar svenska Teardown-utvecklarna om spelfysik

Dennis Gustafsson berättar om förstörbara världar i deras spelmotor som kombinerar voxelteknik med ray tracing.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

När jag var liten grabb kunde jag bygga en modell i timmar, bara för att sedan spränga den med en kina-puff.
Eller bygga ett utstuderat sandslott, bara för att när det var färdigt med vallgrav, snäckskal, osv - trampa ner det som en mänsklig Godzilla.
Jag undrar om beteendet satt i Y-kromosomen för faktum är att jag aldrig någonsin sett en tjej göra sånt.
I så fall måste det här vara ett av de manligaste spelen jag sett.

Fast efter 10-års ålder eller så var jag färdig med det, och jag har alltid undrat om de som gillar att ta sönder saker i spel suttit för mycket inne som småkillar. För som vuxen betraktar jag den aspekten av mig själv som barn utan större förståelse.

Explosioner är en annan femma, men det är ju kemi!

Permalänk
Medlem

Intressant! Att det inte kommit mer förstörbart tidigare tänker jag. Nya battlefield ska ju vara förstörbart på en ny nivå, som man väntat!
Tycker ni skulle försöka få till en Intervju med Notch

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

När jag var liten grabb kunde jag bygga en modell i timmar, bara för att sedan spränga den med en kina-puff.
Eller bygga ett utstuderat sandslott, bara för att när det var färdigt med vallgrav, snäckskal, osv - trampa ner det som en mänsklig Godzilla.
Jag undrar om beteendet satt i Y-kromosomen för faktum är att jag aldrig någonsin sett en tjej göra sånt.
I så fall måste det här vara ett av de manligaste spelen jag sett.

Fast efter 10-års ålder eller så var jag färdig med det, och jag har alltid undrat om de som gillar att ta sönder saker i spel suttit för mycket inne som småkillar. För som vuxen betraktar jag den aspekten av mig själv som barn utan större förståelse.

Explosioner är en annan femma, men det är ju kemi!

Känner igen beteendet från barndomen då jag och brorsan kunde bygga WWII flygplansmodeller, måla dom realistiskt, sen hänga upp dom i ett träd med en fiskelina, och sen spränga skiten med smällare, alternativt sitta och skjuta luftgevär på dom.

haha.

Permalänk
Medlem

Här är ett annat spel där mn kan rasera allt

Permalänk
Medlem

Han borde kolla på Battlefield heroes ,Multiplayer på detta ojojoj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Här är ett annat spel där mn kan rasera allt

fan va fräckt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Här är ett annat spel där mn kan rasera allt

Vet inte om det tas upp i klippet men finns en "Remaster" av spelet kallat ReMarstered edition.
Inget revolutionerande men gör det väll lite mer njutbart på modern PC jämfört med originalet.

Permalänk
Medlem

Jäkla bra spel faktiskt. Och sjukt hur smidigt raytracingen fungerar. (sen att cpun inte hänger med efter att man sprängt halva level,,, tja.)

Permalänk
Chefredaktör, FZ

Podden finns också "där poddar finns", dvs på Spotify, Apple och Google Podcasts och liknande.

Skrivet av TrueType:

Intressant! Att det inte kommit mer förstörbart tidigare tänker jag. Nya battlefield ska ju vara förstörbart på en ny nivå, som man väntat!
Tycker ni skulle försöka få till en Intervju med Notch

Han står absolut på min önskelista. Jag snackade däremot med Daniel Kaplan, Mojangs förste anställde, i premiäravsnittet.

Skrivet av Lordsqueak:

Jäkla bra spel faktiskt. Och sjukt hur smidigt raytracingen fungerar. (sen att cpun inte hänger med efter att man sprängt halva level,,, tja.)

Senaste patchen innehöll lite optimeringar, kan vara värt att testa igen. Och Steam Workshop-stöd, och då måste du testa fantastiska sandbox-banan The Junkyard.

Kolla särskilt när jag får tag i en jättefräs.

La till information.
Permalänk
Medlem

Man har skapat en helt ny spelmotor med helt unika egenskaper - Och allt man kan göra med detta är en 30 år gammal spelidé- "race against the clock". Tänk vilket fantastiskt spel man skulle kunna gjort med den här motorn.

Alltså, ser ut att bli ungefär 10% destruktion, 90% parkour?

Edit: Man ser styrkan av spelmotorn betydligt bättre i videon ni gjorde på junkyard. Det är ju ett helt annat spel och det ser ju mycket mycket roligare ut

Permalänk
Medlem

Roligt spel. Speciellt gillar jag uppdragen. Att man kan ta hur lång tid på sig som helst att förbereda det och att man kan lösa det på så många olika sätt. Jag gillar också att kolla på hur elden sprider sig. Tröttnade dock lite när jag hade gjort klart uppdragen.

Permalänk
Medlem

Ser skoj ut, men hade vart gött om det gick att spela multiplayer så att man kunde bygga upp en egen värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Man har skapat en helt ny spelmotor med helt unika egenskaper - Och allt man kan göra med detta är en 30 år gammal spelidé- "race against the clock". Tänk vilket fantastiskt spel man skulle kunna gjort med den här motorn.

Alltså, ser ut att bli ungefär 10% destruktion, 90% parkour?

Edit: Man ser styrkan av spelmotorn betydligt bättre i videon ni gjorde på junkyard. Det är ju ett helt annat spel och det ser ju mycket mycket roligare ut

Spelet är inearly access och roligare än vad det kanske ser ut.
Går som sagt ha sandlåda och har nyligen fått Steam workshop.
Multiplayer tror jag hört pratas om tidigare men det var inte riktigt görbart pga all destruktion, skulle vara stor mängd data som skickas plus att andra spelare skulle väll kunna "lagga ut andra" bara genom att riva och elda på

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att han verkar vara en förjävla skön snubbe -- jag skrattade fan flera gånger åt den påtagliga återhållsamheten. Ja, med tanke på att hans matte-kunskaper lär vara så jävla långt fram motför oss vanliga dödliga så det är snudd på löjligt då

"Jaa, nää, satt väl 6502 på 64:an och MC680x0 på Amigan och knackade lite demos i ASM... Sedan var det här med fysik och simuleringar 'rätt kul', så jag skrev typ hela SDK:n för AEGIA / PhysX. Rajraj!"

Edit: Glömde, tack till Calle för en bra intervju också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Känner igen beteendet från barndomen då jag och brorsan kunde bygga WWII flygplansmodeller, måla dom realistiskt, sen hänga upp dom i ett träd med en fiskelina, och sen spränga skiten med smällare, alternativt sitta och skjuta luftgevär på dom.

haha.

Exakt!
Som vuxen kan jag inte för mitt liv förstå att det var värt det. Men det var det.
Att lägga tre timmar på att bygga, måla, sätta dekaler osv på en modell bara för att få tillfredsställelsen att spränga den i småbitar är så helgalet så det måste sitta i Y-kromosomen. Instinkt.

Permalänk
Medlem

Håhå, ser ju helt underbart ut, blev ett köp direkt!
Nu fick jag beslutsångest, ska man ge sig på att laga RC-bilen ikväll, eller gå på rampage i Teardown?

Permalänk
Chefredaktör, FZ
Skrivet av dblade:

Man har skapat en helt ny spelmotor med helt unika egenskaper - Och allt man kan göra med detta är en 30 år gammal spelidé- "race against the clock". Tänk vilket fantastiskt spel man skulle kunna gjort med den här motorn.

Alltså, ser ut att bli ungefär 10% destruktion, 90% parkour?

Edit: Man ser styrkan av spelmotorn betydligt bättre i videon ni gjorde på junkyard. Det är ju ett helt annat spel och det ser ju mycket mycket roligare ut

Junkyard är ju inget spel i den bemärkelsen, det är en sandlåda att latja runt i, inget man tillbringar 10+ timmar i. Tycker spelidén håller, spänningen man bygger upp genom en halvtimmes noggrant planerande och en minuts febrilt exekverande är fantastisk. Men sen är man ju olika som spelare, jag tröttnar snabbt på sandbox-lägen.

Skrivet av FRAAnstalld:

Måste ju säga att han verkar vara en förjävla skön snubbe -- jag skrattade fan flera gånger åt den påtagliga återhållsamheten. Ja, med tanke på att hans matte-kunskaper lär vara så jävla långt fram motför oss vanliga dödliga så det är snudd på löjligt då

"Jaa, nää, satt väl 6502 på 64:an och MC680x0 på Amigan och knackade lite demos i ASM... Sedan var det här med fysik och simuleringar 'rätt kul', så jag skrev typ hela SDK:n för AEGIA / PhysX. Rajraj!"

Edit: Glömde, tack till Calle för en bra intervju också!

Ja, det är sjukt kul att prata med så insatta människor. Tack!

Permalänk
Medlem

Jag köpte Teardown på Steam Early Access någon gång i höstas.
Men hade hoppats på att få tag på ett grafikkort innan jag spelar det.
Så blir troligtvis att jag testar det någon gång inom de närmaste 10 åren...

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte ett färdigt spel ännu men jag tycker han använder ray tracing, voxels och fysik(här vatten demonstrerat). Även ljudet använder ray tracing och anpassas efter ytors karaktär mm. Än så länge verkar han ha något mine-craft liknande i sina planer

https://youtu.be/1R5WFZk86kE

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeboden:

Detta är ju inte ett färdigt spel ännu men jag tycker han använder ray tracing, voxels och fysik(här vatten demonstrerat). Även ljudet använder ray tracing och anpassas efter ytors karaktär mm. Än så länge verkar han ha något mine-craft liknande i sina planer

https://youtu.be/1R5WFZk86kE

Galet läckert! Voxelbaserad grafik har jag nog alltid gillat, höjdpunkten var när jag på 90-talet fick se bilder på Outcast.

Blev lite förvirrad först då Youtube taggar som Minecraft, men det är en egen titel alltså? Blir att hålla koll på, gillar typ allt jag ser.

Permalänk
Medlem

Köpte precis spelet efter att ha sett denna artikel
Har goda förhoppningar på detta