Starta laptop från strömsparläge med BT mus/tangentbord

Permalänk
Medlem

Starta laptop från strömsparläge med BT mus/tangentbord

Har ett litet problem, jag skulle vilja kunna starta min laptop (MateBook 14) från strömsparläge med antingen mitt Vortex Tab tangentbord som är anslutet med bluetooth eller min MX Anywhere mus som är kopplad med Unifying Recievern.
Inget verkar funka och då datorn står stängd i ett vertikalt ställ blir det lätt bökigt att koppla ur extern skärm och ström, ta upp och öppna datorn och trycka igång den.

Har försökt att välja att mus och tangentbord ska kunna väcka datorn och diverse inställningar som jag hittar vid googling (som att datorn inte stänger av kopplade tillbehör vid strömsparläge), det funkar med sladdkopplat tangentbord men jag slipper helst sladdar (nödlösning blir ju att ha sladd okopplad och koppla på tangentbordet för att väcka datorn enbart alternativt låta datorn stå på).
Antar att bluetooth helt stängs av i strömsparläget men unifying recievern borde ju kännas av som ett sladdkopplat?

Hursomhaver, nån annan kanske har haft samma problem och har en bra eller mindre bra lösning?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gissar att enda chansen att få det att kanske eventuellt fungera är om du kan placera mottagaren i en laddport så att den får ström även om datorn är av men "utåtriktade laddportar" är inget som brukar finnas på laptops, du kan ju kolla i bios om du hittar nått.
Hade det varit en stationär hade det varit större chans att det gått att lösa, kanske finns det nån docka som får datorn att bli mer lik en stationär ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag gissar att enda chansen att få det att kanske eventuellt fungera är om du kan placera mottagaren i en laddport så att den får ström även om datorn är av men "utåtriktade laddportar" är inget som brukar finnas på laptops, du kan ju kolla i bios om du hittar nått.
Hade det varit en stationär hade det varit större chans att det gått att lösa, kanske finns det nån docka som får datorn att bli mer lik en stationär ?

Jo jag tänkte på det också och har testat båda USB A portarna utan resultat. Testade nu också att köra trådat med mitt Vortex tangentbord men det väcker inte datorn mystiskt nog (mitt gamla gjorde det). Ska titta i bios men Huaweis bios verkar extremt sparsmakat gällande inställningar när jag kollade efter en annan grej för någon vecka sen.
Vill helst inte lägga ut pengar på en dock då jag är nöjd med nuvarande setup, får ha datorn på tills en lösning uppenbarar sig. Testade för övrigt sömnläget men det verkar vara lika buggig nu som för några år sen så det avaktiverade jag kvickt.

Permalänk
Medlem

Långskott: Wake on LAN kan detta fungera?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Dette er jo ikke helt det samme, men jeg har løst liknende problem med å sette at laptopen skal starte når den blir tilkoblet nettstrøm. Da trenger jeg bare å ta ut, og sette inn laderen igjen...

Visa signatur

R9 5950X / 240mm Custom loop | 32 GB 3600 CL16 | x570 C8I |970 EVO 2TB & 870 QVO 1 TB |
RX 6900xt |

Permalänk
Avstängd

Min stationära vid teven har ett Logitech-tangentbord med Unifying-mottagaren och den startar (från strömsparläge) av tangentbordet utan problem. Men det är ju en stationär så det finns lite mer att pilla med i BIOS, minns inte om jag behövde ändra något dock.

Permalänk
Medlem

I Device Manager (heter nog Datorhantering på svenska, tror jag), leta upp enheten du vill väcka med. Högerklicka och välj Egenskaper/Properties. Gå till energisparfunktionerna, och välj "Tillåt enheten att väcka datorn".

OBS att det normalt finns nittifjorton enheter under både möss och tangentbord. Gå igenom dem en och en, och där du kan, se till att de kan väcka datorn.

Ibland måste man pilla i BIOS också, men det brukar stå rätt från början på laptoppar. Värt att kolla iofs.

(Detta är för övrigt ett av skälen till att jag kör med trådat tangentbord. Det andra är att det är bakgrundsbelyst och jag har ingen lust att byta batterier.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

I Device Manager (heter nog Datorhantering på svenska, tror jag), leta upp enheten du vill väcka med. Högerklicka och välj Egenskaper/Properties. Gå till energisparfunktionerna, och välj "Tillåt enheten att väcka datorn".

OBS att det normalt finns nittifjorton enheter under både möss och tangentbord. Gå igenom dem en och en, och där du kan, se till att de kan väcka datorn.

Ibland måste man pilla i BIOS också, men det brukar stå rätt från början på laptoppar. Värt att kolla iofs.

(Detta är för övrigt ett av skälen till att jag kör med trådat tangentbord. Det andra är att det är bakgrundsbelyst och jag har ingen lust att byta batterier.)

*Enhetshanteraren* är Device Manager på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Långskott: Wake on LAN kan detta fungera?

Kör trådlöst för att minska på sladdarna.. och för att mitt usb nätverkskort stör ut musen av någon anledning.

Skrivet av Sirpotet:

Dette er jo ikke helt det samme, men jeg har løst liknende problem med å sette at laptopen skal starte når den blir tilkoblet nettstrøm. Da trenger jeg bare å ta ut, og sette inn laderen igjen...

Var hittar jag den inställningen? Finns inte i BIOS.

Skrivet av snajk:

Min stationära vid teven har ett Logitech-tangentbord med Unifying-mottagaren och den startar (från strömsparläge) av tangentbordet utan problem. Men det är ju en stationär så det finns lite mer att pilla med i BIOS, minns inte om jag behövde ändra något dock.

Hittar inga inställningar förutom "allow other devices to wake up" eller liknande som är enabled.

Skrivet av mpat:

I Device Manager (heter nog Datorhantering på svenska, tror jag), leta upp enheten du vill väcka med. Högerklicka och välj Egenskaper/Properties. Gå till energisparfunktionerna, och välj "Tillåt enheten att väcka datorn".

OBS att det normalt finns nittifjorton enheter under både möss och tangentbord. Gå igenom dem en och en, och där du kan, se till att de kan väcka datorn.

Ibland måste man pilla i BIOS också, men det brukar stå rätt från början på laptoppar. Värt att kolla iofs.

(Detta är för övrigt ett av skälen till att jag kör med trådat tangentbord. Det andra är att det är bakgrundsbelyst och jag har ingen lust att byta batterier.)

Har varit i enhetshanteraren men valet att låta enheten väcka datorn är grått och ej valbart av någon anledning. Har även stängt av valbar frånkoppling på USB enheter i energischemat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Var hittar jag den inställningen? Finns inte i BIOS.

Brukar finnas något som heter "Restore on power loss" eller liknande, men det behöver ju inte finnas på alla.

Citat:

Har varit i enhetshanteraren men valet att låta enheten väcka datorn är grått och ej valbart av någon anledning. Har även stängt av valbar frånkoppling på USB enheter i energischemat.

Om det alternativet är grått på alla relevanta enheter (hade speciellt kollat bland mössen för att se om du kan hitta Unifying Reciever) så är det något som är avstängt i BIOS.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Brukar finnas något som heter "Restore on power loss" eller liknande, men det behöver ju inte finnas på alla.

Om det alternativet är grått på alla relevanta enheter (hade speciellt kollat bland mössen för att se om du kan hitta Unifying Reciever) så är det något som är avstängt i BIOS.

Jepp grått. Hittade nån registerfix när jag googlade men det funkade inte. Finns inget i bios:(