Samsung visar upp SSD-enheten 980 – för PCI Express 3.0

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar upp SSD-enheten 980 – för PCI Express 3.0

Den nya enheten får NAND-kretsar av TLC-typ med 136 lager – men hakar inte på toppmodellen 980 Pro i jakten på maximal prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så en nedgradering av 970 evo plus till samma eller högre pris? Jag missar nog nåt här.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

SSD-marknaden är så sjukt tråkig då den går den totalt motsatta vägen gentemot all annan teknik - den blir bara sämre och sämre. SLC blev till MLC, MLC till TLC, TLC till QLC och snart har vi PLC. Framtiden blir nog att en SSD med 10 bitars minnescell endast kan skivas 1 gång likt en CD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

SSD-marknaden är så sjukt tråkig då den går den totalt motsatta vägen gentemot all annan teknik - den blir bara sämre och sämre. SLC blev till MLC, MLC till TLC, TLC till QLC och snart har vi PLC. Framtiden blir nog att en SSD med 10 bitars minnescell endast kan skivas 1 gång likt en CD.

Se det positivt, då raderar du ju aldrig något av misstag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

SSD-marknaden är så sjukt tråkig då den går den totalt motsatta vägen gentemot all annan teknik - den blir bara sämre och sämre. SLC blev till MLC, MLC till TLC, TLC till QLC och snart har vi PLC. Framtiden blir nog att en SSD med 10 bitars minnescell endast kan skivas 1 gång likt en CD.

Å andra sidan så är det ju det som gör att SSD:er blir större samtidigt som priserna blir mer konsumentvänliga, och använder du QLC enbart för lagring (typ spel och program) så ser jag inga större nackdelar med det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Den här var ju rätt ointressant, varför välja denna när 970 finns kvar och är bättre?

De borde släppt 980 Pro Plus istället, med MLC och med samma kapacitetsnivåer som 970 Evo Plus (el åtminstone upp till 2 TB).

Permalänk
Medlem

Jag vill se latens för en iops!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Börjar inte 250GB bli lite väl lite nu?
Även för casual så upplever jag nog att 250GB bör vara rätt trångt nu, skulle nog aldrig rekommendera någon att köpa ett system med så lågt utrymme.

Tråkig utveckling för de nya konsolerna också ifall inte lagring går framåt i storlek,pris och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Börjar inte 250GB bli lite väl lite nu?
Även för casual så upplever jag nog att 250GB bör vara rätt trångt nu, skulle nog aldrig rekommendera någon att köpa ett system med så lågt utrymme.

Tråkig utveckling för de nya konsolerna också ifall inte lagring går framåt i storlek,pris och prestanda.

För en liten server så räcker det i många fall att ha OS / etc på 250GB. Både för windows och linux.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Intressant att de skippar DRAM-cache. Det är inte vad jag förväntar mig från Samsung-enheter i denna prisklass. Jag vågar själv inte ens röra sådana enheter generellt eftersom att jag har hört en del missnöje.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Har tiden skruvats tillbaka något år utan att jag märkt det, eller borde Samsung istället kalla den 970 Devolve Minus?

Väldigt udda lansering, förstår inte hur de tänker...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Börjar inte 250GB bli lite väl lite nu?
Även för casual så upplever jag nog att 250GB bör vara rätt trångt nu, skulle nog aldrig rekommendera någon att köpa ett system med så lågt utrymme.

Tråkig utveckling för de nya konsolerna också ifall inte lagring går framåt i storlek,pris och prestanda.

Jag har gärna OS på separat disk, till det räcker 250 mer än väl.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Börjar inte 250GB bli lite väl lite nu?
Även för casual så upplever jag nog att 250GB bör vara rätt trångt nu, skulle nog aldrig rekommendera någon att köpa ett system med så lågt utrymme.

Tråkig utveckling för de nya konsolerna också ifall inte lagring går framåt i storlek,pris och prestanda.

Ja men du. I Dag kör man en till System Windows. Sen har andra M2 till spel och saker man sitter och jobbar med.
Så en 250G räcker långt.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av B.Linder:

Jag har gärna OS på separat disk, till det räcker 250 mer än väl.

Så dig nu. Skrev samma. Ja men det är bäst. Jag har inget på min System disk. Bara Windows. Inte en enda fil.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

SSD-marknaden är så sjukt tråkig då den går den totalt motsatta vägen gentemot all annan teknik - den blir bara sämre och sämre. SLC blev till MLC, MLC till TLC, TLC till QLC och snart har vi PLC. Framtiden blir nog att en SSD med 10 bitars minnescell endast kan skivas 1 gång likt en CD.

Det blir ju lättare att programmera

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Så en nedgradering av 970 evo plus till samma eller högre pris? Jag missar nog nåt här.

Det är nog inte svårare än att eftersom modellnamnet är 980 så kommer denna sälja bättre än 970 ändå, och Samsung blir glada för att de kan tjäna några kronor extra på att göra efterföljaren tekniskt sämre, vilket ingen kommer märka i praktiken.

Permalänk
Medlem

Namnschemamässigt så ger de ju en öppning för en 980 EVO också så småningom.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI