Nvidia kniper 82 procent av grafikkortsmarknaden

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kaleid:

När de under åratal har gått ganska dåligt och det snackas om att AMD köps upp av något annat företag så har de kanske inte direkt haft resurser till allt.
Men eftersom Nvidia t.ex. har massa resurser, vart är physX till massorna? Bara för att det finns pengar så blir det ändå inte ofta av.

AMD blev aldrig uppköpta då det är relativt poänglöst för någon att köpa AMD eller Intel om målet är CPU-delen. Orsaken är att korslicensavtalet som dessa företag har säger att om någon av dessa bli uppköpt förlorar denne rätten till x86.

Hur menar du att PhysX inte finns till massorna? Det är t.ex. standardfysikmotor i UE4 (Epic jobbar på en egen fysikmotor, Chaos, inte helt på det klara med om det är tänkt som ett tillägg eller en ersättare för PhysX) och samma sak gäller för Unity.

PhysX är sedan en tid tillbaka öppen källkod.

Att Nvidia dödade den HW som initial fanns för att accelerera fysikberäkningar blev rätt naturligt då just den typen av beräkningar passar SIMD (SSE/AVX för x86 och NEON för Arm).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Skulle man räkna med Playstation 5 och nya Xbox GPUs är nog siffrorna mycket jämnare.

Näe, eftersom då bör man rimligen räkna med Switch oxå.

(varför man nu skulle räkna in konsoler "PC dGPU market")

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

De kanske det gör, om de funkar som de ska. Finns ju hur många trådar som helst med strulade AMD kort. Bra support från communityn så klart men jag hade inte orkat med ett sådan kort.

Jag har kört samtliga tillverkare genom åren. 3DFX/Nivida/ATI/AMD. Ingen av dem har strulat mer än någon annan, jag har haft markant fler blåskärmar/svartskärmar med loopande ljud med Nvidia-kort än AMD kort på grund av drivrutiner. Att AMD skulle ha dåliga drivrutiner är en fars. Det finns statistik på att de är märkbart stabilare än Nividia. Ett undantag var 5700 serien. Däremot har jag haft en del GPU-krasher från ATI/AMD, men de gav sällan blåskärm/svartskärm. Då ska man dock räkna med att de flesta av mina kort har varit Nvidia.

Att ATI/AMD skulle ha haft dåliga drivarutiner har varit en långtgående lögn sen X700 serien.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sorry, men detta har repeterats om varje Radeon-generation åtminstone de senaste tio åren utan att slå in.

Datorteknologi vinner inte på lagring, så att säga.

https://www.sweclockers.com/test/26175-amd-radeon-r9-290x-mot...

Blir du aldrig less på att ha fel? AMD FineWine kom inte till för inget. Samma sak skedde även med Vega 64 vs 1080..

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar oklart om marknadsandelen baseras på inkomster eller sålda enheter.

Skrivet av Kaleid:

... Sen så renderade inte Nvidia stjärnorna alls i Thief 2 vilket jag spelade under säkert 5 år.

Ett snarlikt argument gjorde att jag ratade ATI för ~20 år sedan: Drivrutinerna saknade stör för "table fog", vilket krävdes för att visa rök, dimma och damm på ett snyggt sätt i Combat Mission-serien.