Alternativ för BankID

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Aa fast så enkelt som du får det att låta är det inte
Men det är på G... tar bara ett tiotal månader.

Så länge man har uppehållstillstånd eller kommer från EU/EES/Schweiz är det så enkelt. Första ska väl en sambo ha innan de flyttar till landet från tredje land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så länge man har uppehållstillstånd eller kommer från EU/EES/Schweiz är det så enkelt. Första ska väl en sambo ha innan de flyttar till landet från tredje land.

Man kan tro det men nä vill inte gå in på offtopic dock

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Man kan tro det men nä vill inte gå in på offtopic dock

Ja, man kan vara asylsökande också och då har man LMA-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, man kan vara asylsökande också och då har man LMA-kort.

Sorry för offtopic

För att få BankID osv behövs ett personnummer. För att få ett personnummer måste man folkbokföra sig i Sverige. För att få folkbokföra sig måste man bevisa att man ska stanna minst ett år i Sverige.
Min frus ansökan om att folkbokföra sig i Sverige blev nekad då jag inte har använt mig av min rätt till fri rörlighet inom EU.
Jag måste alltså ha bott med henne först i ett annat EU land och ha bevis på detta. Vilket jag inte gjort såklart.
Det fanns andra vägar att gå;
1. Arbete. Men då krävs en tillsvidareanställning för att bevisa att man ska stanna i Sverige i minst ett år. Men att hitta jobb utan Svenska språkkunskaper och under en pandemi är inte så enkelt. Speciellt inte där jag bor.
2. Leva på egna tillgångar. Här behövs ett fett bankkonto. Men även med det så måste man ha en heltäckande sjukförsäkring. Den "allmänna rätten" att få vård i sitt hemland fungerar inte här. Sedan finns det i princip inget företag som har en heltäckade sjukförsäkring som uppfyller det krav skatteverket ställer. Kanske någon men det vi kollade på kostade seriöst flera tusen kronor per månad.
3. Studera minst ett år. Men detta var inte aktuellt då det hon vill jobba som och studera till inte erbjuds av riktiga skolar som tex Högskola/YH/Universitet. Hon köpte en utbildning i Stockholm men det var endast 20 veckor.
4. Flytta till familjemedlem. Att bo med mig som sambo var tydligen inte tillräckligt enligt Skatteverket. Därav blev ansökan nekad av den anledning jag gav tidigare.

Eftersom hon är EU medborgare så har hon Uppehållsrätt. Vilket inte är samma sak som Uppehållstillstånd.
För cirka 10 månader sedan så skickade vi in en ansökan till Migrationsverket om att få Uppehållstillstånd. Det blev godkänt förra månaden och hon fick uppehållstillstånd i 2 år. Det roliga är att det tog säkert flera veckor av mailande och ringande innan jag fick tag på någon och fråga om status och vad som händer med ansökan. Efter det samtalet blev ansökan godkänt på en vecka.

Så nu har hon ansökt om att bli folkbokförd hos Skatteverket genom uppehållstillståndet. Vi får hoppas det går igenom. Det skulle ta minst 18 veckor sa hon på Skatteverket. Efter det måste hon dit igen och söka om ID kort.

Så trots att jag la ner väldigt mycket tid på att ta reda på hur man gör och ringt runt en massa, så var det ändå väldigt besvärligt. Nu skulle hon kanske ha sökt om Uppehållstillstånd först innan något annat. Men när jag först ringde Skatteverket så berättade hon i telefon att "det är inga problem då hon är EU medborgare".
En annan rolig grej är att man alltid får olika svar beroende på vem man pratar med hos Skatteverket eller Migrationsverket. När man sedan försöker fråga något utöver standardfrågorna blir dom helt ställda och vet inget. Det är också noll samarbete mellan Skatteverket och Migrationsverket och den ena frågar efter dokument av den andra som inte ens finns

Så jag skulle vilja säga att det inte är "Bara att fixa".

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sorry för offtopic

För att få BankID osv behövs ett personnummer. För att få ett personnummer måste man folkbokföra sig i Sverige. För att få folkbokföra sig måste man bevisa att man ska stanna minst ett år i Sverige.
Min frus ansökan om att folkbokföra sig i Sverige blev nekad då jag inte har använt mig av min rätt till fri rörlighet inom EU.
Jag måste alltså ha bott med henne först i ett annat EU land och ha bevis på detta. Vilket jag inte gjort såklart.
Det fanns andra vägar att gå;
1. Arbete. Men då krävs en tillsvidareanställning för att bevisa att man ska stanna i Sverige i minst ett år. Men att hitta jobb utan Svenska språkkunskaper och under en pandemi är inte så enkelt. Speciellt inte där jag bor.
2. Leva på egna tillgångar. Här behövs ett fett bankkonto. Men även med det så måste man ha en heltäckande sjukförsäkring. Den "allmänna rätten" att få vård i sitt hemland fungerar inte här. Sedan finns det i princip inget företag som har en heltäckade sjukförsäkring som uppfyller det krav skatteverket ställer. Kanske någon men det vi kollade på kostade seriöst flera tusen kronor per månad.
3. Studera minst ett år. Men detta var inte aktuellt då det hon vill jobba som och studera till inte erbjuds av riktiga skolar som tex Högskola/YH/Universitet. Hon köpte en utbildning i Stockholm men det var endast 20 veckor.
4. Flytta till familjemedlem. Att bo med mig som sambo var tydligen inte tillräckligt enligt Skatteverket. Därav blev ansökan nekad av den anledning jag gav tidigare.

Eftersom hon är EU medborgare så har hon Uppehållsrätt. Vilket inte är samma sak som Uppehållstillstånd.
För cirka 10 månader sedan så skickade vi in en ansökan till Migrationsverket om att få Uppehållstillstånd. Det blev godkänt förra månaden och hon fick uppehållstillstånd i 2 år. Det roliga är att det tog säkert flera veckor av mailande och ringande innan jag fick tag på någon och fråga om status och vad som händer med ansökan. Efter det samtalet blev ansökan godkänt på en vecka.

Så nu har hon ansökt om att bli folkbokförd hos Skatteverket genom uppehållstillståndet. Vi får hoppas det går igenom. Det skulle ta minst 18 veckor sa hon på Skatteverket. Efter det måste hon dit igen och söka om ID kort.

Så trots att jag la ner väldigt mycket tid på att ta reda på hur man gör och ringt runt en massa, så var det ändå väldigt besvärligt. Nu skulle hon kanske ha sökt om Uppehållstillstånd först innan något annat. Men när jag först ringde Skatteverket så berättade hon i telefon att "det är inga problem då hon är EU medborgare".
En annan rolig grej är att man alltid får olika svar beroende på vem man pratar med hos Skatteverket eller Migrationsverket. När man sedan försöker fråga något utöver standardfrågorna blir dom helt ställda och vet inget. Det är också noll samarbete mellan Skatteverket och Migrationsverket och den ena frågar efter dokument av den andra som inte ens finns

Så jag skulle vilja säga att det inte är "Bara att fixa".

Dold text

Fast det är bara att fixa när myndigheterna ger rätt information och man arbetar Migrationsverket behöver inte kontaktas som EU/EES-medborgare om man kan ordna arbete eller studier. Åker man till ett EU/EES-land för att arbeta likväl motsatt till oss så är det bara att ansöka om person/skatte-nummer om man kan visa att man ska verka i landet varaktigt, därigenom har man förutsättningen för att få lokala id-kort.

Ska man sitta arbetslös och utan partner får man se till att bli inskriven i program hos Arbetsförmedlingen och då har man ingen anledning att hämta massor paket Går att bli folkbokförd den vägen också om man kan visa att man kommer vistas i landet en längre tid.

Handlar det om blivande sambos så ja, sök uppehållstillstånd för EU-medborgare direkt. Det går liknande när det gäller tredjelandsmedborgare att ansöka om det innan man flyttar till Sverige. Försörjningsskyldighet tillkommer då. Enda som ska hända om ni inte bott tillsammans tidigare är ju att uppehållstillståndet blir tidsbegränsat till två år precis som det din partner fick. Skatteverket bryr sig inte om ni varit sambos tidigare när det gäller folkbokföringen utan där pratar du om uppehållsrätt (Utlänningslagen), men den som ansöker (Folkbokföringslagen) ska själv visa att de kommer vistas i landet minst ett år. Det krävs inte tillsvidareanställning för folkbokföring, men uppehållsrätt är givetvis lättare att upprätta än folkbokföring. Sex månaders tidsbegränsad anställning räcker för att bli folkbokförd.

Nationellt ID-kort från Schengen-området eller pass är godkända legitimationer för postombudet. Skaffa för FSMs skull inte Skatteverkets ID-kort om du kan ansöka om körkort eller ta körkort eller kan få ett SIS-märkt kort via jobbet. När man väl är folkbokförd kan man skaffa bankid. Utflyttade svenskar kan inte skaffa bankid exempelvis

Utländsk medborgare = körkort/SIS-märkt id-kort
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är bara att fixa när myndigheterna ger rätt information och man arbetar Migrationsverket behöver inte kontaktas som EU/EES-medborgare om man kan ordna arbete eller studier. Åker man till ett EU/EES-land för att arbeta likväl motsatt till oss så är det bara att ansöka om person/skatte-nummer om man kan visa att man ska verka i landet varaktigt, därigenom har man förutsättningen för att få lokala id-kort.

Ska man sitta arbetslös och utan partner får man se till att bli inskriven i program hos Arbetsförmedlingen och då har man ingen anledning att hämta massor paket Går att bli folkbokförd den vägen också om man kan visa att man kommer vistas i landet en längre tid.

Handlar det om blivande sambos så ja, sök uppehållstillstånd för EU-medborgare direkt. Det går liknande när det gäller tredjelandsmedborgare att ansöka om det innan man flyttar till Sverige. Försörjningsskyldighet tillkommer då. Enda som ska hända om ni inte bott tillsammans tidigare är ju att uppehållstillståndet blir tidsbegränsat till två år precis som det din partner fick. Skatteverket bryr sig inte om ni varit sambos tidigare när det gäller folkbokföringen utan där pratar du om uppehållsrätt (Utlänningslagen), men den som ansöker (Folkbokföringslagen) ska själv visa att de kommer vistas i landet minst ett år. Det krävs inte tillsvidareanställning för folkbokföring, men uppehållsrätt är givetvis lättare att upprätta än folkbokföring. Sex månaders tidsbegränsad anställning räcker för att bli folkbokförd.

Nationellt ID-kort från Schengen-området eller pass är godkända legitimationer för postombudet. Skaffa för FSMs skull inte Skatteverkets ID-kort, skaffa ett vanligt nationellt id-kort hos Polisen. När man väl är folkbokförd kan man skaffa bankid. Utflyttade svenskar kan inte skaffa bankid exempelvis

Precis. Det är inte "Bara att". Hela din text förklarar ju det. Jag tror extremt få människor som gått igenom den processen kan tycka att det var enkelt och "Bara att".
Och varför ska det inte finnas en anledning att hämta ut paket? Finns väl inget som säger emot att man inte får beställa något i sitt eget namn till där man befinner sig? Eller om en släkting skickar något?
I detta fall var det personalen på postombudet som inte var kunniga nog att hantera någon utan BankID eller ID kort med tag. Men det löste sig till slut när jag förklarade hur dom ska göra.

Sex månader tidsbegränsad anställning var inte tillräckligt enligt den person jag personligen frågade på plats hos Skatteverket. Det var minst ett år som gällde. Som jag nämnde så verkar dom själva ha noll koll och svar varierar. Inte lätt då.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Precis. Det är inte "Bara att". Hela din text förklarar ju det. Jag tror extremt få människor som gått igenom den processen kan tycka att det var enkelt och "Bara att".
Och varför ska det inte finnas en anledning att hämta ut paket? Finns väl inget som säger emot att man inte får beställa något i sitt eget namn till där man befinner sig? Eller om en släkting skickar något?
I detta fall var det personalen på postombudet som inte var kunniga nog att hantera någon utan BankID eller ID kort med tag. Men det löste sig till slut när jag förklarade hur dom ska göra..

Jodå, det är ändå bara att – flyttar man till annat land så är det för att arbeta, studera eller för att leva med sin partner. Kan man få en provanställning på sex månader eller ansöka om uppehållstillstånd för att bo hos sambon kan man inte bara verka i landet utan också folkbokföra sig.

Arbetar man och vistas tillfälligt i landet (inte planerar att vara här minst ett år) så ja då är det bara att använda nationellt id-kort eller pass.

Det svenska nationella id-kortet har inget för ombudets personal att skanna. Inte heller har SIS-märkta id-kort. Det är enbart det svenska körkortet som har en datamatrix-kod. Mypack och rek kräver inte personnummer.

Brukar själv ibland råka lämna över mitt nationella id-kort istället för körkortet till ombudet, och då får de knappa in.

Det går faktiskt att ta eller ansöka om svenskt körkort utan personnummer, då får du ett körkort med ditt samordningsnummer istället och ombudet kan skanna denna. Du har ju redan bevisat din identitet om du kan ta eller ansöka om körkort.

Sen nej, lever du som arbetssökande från EU/EES finns i princip ingen anledning att hämta paket vare sig du är folkbokförd eller inte eftersom du då är fattig. Du kan som sagt skaffa körkort även innan du är folkbokförd och låta ombudet blippa denna när du väl behöver hämta paket eller låta de bekräfta att du har en id-handling manuellt.

Permalänk
Medlem

Kort och gott, har du inte svenskt personnummer så kan inte ombudet kräva en legitimation med svenskt personnummer. Det är bara Postnords tjänst digital identifiering som kräver personnummer, men tjänsten går ju inte att beställa utan personnummer.

Så det enda som kan hända är om du har ett svenskt personnummer, men aldrig brytt dig skaffa id-kort att du då helt plötsligt blir tvungen att låta paketet gå i retur och be avsändaren skicka om den, alternativt ge dig en kod istället eller låta de förlänga tiden hos ombud och ansöka om id-kort och hämta ut det en vecka senare. Har du inget personnummer så kan inte problemet uppstå.

Missade ett av dina svar också. Det finns rättslig vägledning som Skatteverket följer som säger att sex månaders anställning räcker. Det gäller ju dock bara om man inte söker uppehållstillstånd. Får man två års uppehållstillstånd som EU-medborgare så förväntas man vistas i landet minst ett år hur som helst.

När det gäller bankid och andra e-legitimationer så nej, då räcker det inte med personnummer, man måste vara bosatt i landet också så de som har fastigheter utomlands får bestämma sig för om de i huvudsak vill vistas i Sverige eller utomlands och väljer de utomlands väljer de bort e-legitimation. Jobbar man utomlands och därför inte är skriven här är ett vanligt problem att man saknar kreditvärdighet i Sverige – då är man mindre värd än en långtidsarbetslös som är bosatt i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Skaffa för FSMs skull inte Skatteverkets ID-kort, skaffa ett vanligt nationellt id-kort hos Polisen.

Polisens id-kort kan man endast skaffa om man är svensk medborgare. Utländska medborgare får nöja sig med Skatteverkets id-kort (eller körkort).

Skrivet av Petterk:

Det går faktiskt att ta eller ansöka om svenskt körkort utan personnummer, då får du ett körkort med ditt samordningsnummer istället och ombudet kan skanna denna. Du har ju redan bevisat din identitet om du kan ta eller ansöka om körkort.

Det är möjligt, men körkortet skickas som ett rekommenderat brev och då måste man kunna hämta ut det på något sätt.

Här finns en lista på vilka typer av legitimation Postnord godtar: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/legitimering/godkanda-l...

Det räcker alltså med ett utländskt pass enligt Postnords hemsida. Visa upp den sidan för postombudet om ombudet strular. Jag tar för givet att din fru har ett pass från sitt hemland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen nej, lever du som arbetssökande från EU/EES finns i princip ingen anledning att hämta paket vare sig du är folkbokförd eller inte eftersom du då är fattig.

Vem säger att man måste vara fattig? Det går inte att ha tillgångar sedan tidigare då? Förstår inte din logik.

Du verkar ju totalt missa att min erfarenhet av detta har varit allt annat än smidigt. Alltså inte ”bara att”. Oavsett vad du säger.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Kommenterande 2 + @ronz :
Varför trassla med nationellt ID när pass utfärdat inom EU (och EES/Schengen?) ska räcka?

Som svensk medborgare har jag klarat mig bra närhelst jag behövt legitimera mig... i omkring 20 år (slutade använda nationellt ID däromkring, EU-pass (svenskt i mitt fall) är juridiskt fullgott).

@ronz - jag tyckte jag snappade upp att din sambo är från annat EU-land, så om det stämmer lär hon väl få hämta ut paket m.m. med sitt pass?

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MasterCard är inte själva kortutgivare, så alla är lika äkta.

Alla kort kräver nog SMS-kod, dosa eller BankID då det är krav i EU.

Vänta här nu... jag har helt missat detta om EU-krav, som enligt dig redan har trätt i kraft...(?) 😲

Om det stämmer, gäller det köp/betalningar med kort endast första gången (exvis första köp någonsin @ amazon.de)?

För de fåtal löpande betalningar jag har på mitt primära MC (utfärdat av min svenska bank) rullar på som vanligt, bevisligen har ingen av dem behövt någon extra åtgärd från min sida.

Har du någon länk till direktivet eller så? 🙏

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Polisens id-kort kan man endast skaffa om man är svensk medborgare. Utländska medborgare får nöja sig med Skatteverkets id-kort (eller körkort).Det är möjligt, men körkortet skickas som ett rekommenderat brev och då måste man kunna hämta ut det på något sätt.

Här finns en lista på vilka typer av legitimation Postnord godtar: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/legitimering/godkanda-l...

Det räcker alltså med ett utländskt pass enligt Postnords hemsida. Visa upp den sidan för postombudet om ombudet strular. Jag tar för givet att din fru har ett pass från sitt hemland.

Sant, bara nöja sig med körkort (så länge det fungerar som id-handling) och utländsk id-handling då. Eller jobbets SIS-märkta kort. I dagsläget finns det ingen anledning till Skatteverkets id-kort, nationellt id-kort från Schengen eller pass duger hur fint som helst för Mypack och rek. Bara om man inte tidigare har körkort eller inte kan skaffa körkort som Skatteverkets id-kort är intressant (så att man kan visa banken att man har personnummer och skaffa bankid typ).

Bara det svenska körkortet som har datamatrix som kan skannas i kassan som sagt. All annan id-hantering är manuell hos ombudet och avsändaren har inte angett något personnummer om de inte använt tjänsten digital identifiering.

Skrivet av m1k3_dd:

Vänta här nu... jag har helt missat detta om EU-krav, som enligt dig redan har trätt i kraft...(?) 😲

Om det stämmer, gäller det köp/betalningar med kort endast första gången (exvis första köp någonsin @ amazon.de)?

För de fåtal löpande betalningar jag har på mitt primära MC (utfärdat av min svenska bank) rullar på som vanligt, bevisligen har ingen av dem behövt någon extra åtgärd från min sida.

Har du någon länk till direktivet eller så? 🙏

PSD2 gäller i hela EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vem säger att man måste vara fattig? Det går inte att ha tillgångar sedan tidigare då? Förstår inte din logik.

Du verkar ju totalt missa att min erfarenhet av detta har varit allt annat än smidigt. Alltså inte ”bara att”. Oavsett vad du säger.

Fast hur tänker du? Köper någon en bostad tillsammans med en person bosatt i Sverige och är EU-medborgare så har de uppehållsrätt och har visat att de tänker vistas i landet i mer än ett år och kan folkbokföra sig helt utan att blanda in Migrationsverket.

Är du arbetslös och flyttar hit så vet du nog inte själv om du kommer stanna i landet eller inte och får nöja sig med att hämta ut paket utan bankid. Så svårt är det inte att visa Postnords engelska sida (på sin telefon) där det står vilka id-handlingar som är godkända och be de hämta en kollega som visar hur man hanterar andra id-handlingar än körkort, något alla borde kunna. Skulle det av misstag komma till en paketbox får man ringa kundservice så att det skickas till ett ombud. Paket är minsta problemet, som nyinflyttad går man inte igenom en kreditkontroll oavsett hur mycket pengar man har.