Anandtech's 11700k review - en varm 10700k med sämre spel-prestanda

Permalänk
Medlem

Anandtech's 11700k review - en varm 10700k med sämre spel-prestanda

... dock lite bättre på beräkningssidan fast sämre än 5800X.

Känns som de flesta bör vänta till hösten och se vad Intel's nya design kan leverera för detta verkar bara vara ett försök att släppa något för sakens skull.

https://www.anandtech.com/show/16535/intel-core-i7-11700k-rev...

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig 11900k kanske är några % bättre och lite närmare 5800X men fortfarande inte värt det.
Dessutom nästan 300w peak power consump, kräver endel av kylningen för att inte trottla rejält.

Detta gjorde mig bara mer imponerad över hur bra 5800X är, både energieffektivitet och allmän prestanda.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Attans, hade siktat in mig på att köpa 11-serien.

Permalänk
Medlem

Var det den här proppen som ryktades gå loss på ca 6-7000:-? Om det stämmer så är ju min 5800X ett "kap".

Så jäkla kul att AMD lyckats så bra med Zen 3.

Permalänk
Medlem

Saxat från Anandtech:
"Users looking at our gaming results will undoubtedly be disappointed. The improvements Intel has made to its processor seem to do very little in our gaming tests, and in a lot of cases, we see performance regressions rather than improvements. If Intel is promoting +19% IPC, then why is gaming so adversely affected?

The answer from our side of the fence is that Rocket Lake has some regressions in core-to-core performance and its memory latency profile.

As noted by Andrei in our cache hierarchy testing, the biggest change is that the L3 latency is now ~51 cycles, rather than ~43 cycles. This is probably where a lot of the core-to-core latency performance drop comes in, as we are now seeing latencies of 28-30 nanoseconds on most cores, rather than 18-24 as observed on Comet Lake. The much slower L3 in raw cycles is contrary to what we saw on the Sunny Cove version of this core, and with no obvious answer as to why this might be the case, but it does lend itself a lot as to the gaming performance. Intel may at a later date disclose the exact reasons for this structural change."

Ser ju inte direkt bra ut om gaming är målet.

Permalänk
Medlem

Verkar ju lite som processorn inte är 100% kompatibel med moderkortet de använt iom 103 grader på cpu inte gjorde att den klockade ner sig. Lite pre release feber bios?

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Det här är ju väldigt pinsamt av Intel.
Får hoppas att Intel har kvar de äldre generationerna cpuer ett tag till.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

AVX - 512 var ju ett vist lyft i prestanda.
Dock att man använt en 1,9 Kg kopparkylare känns ju lite speciellt. Hoppas det inte är ett krav för att nå denna prestanda även för icke AVX-512 användning. En stor fråga är ju priset och även vad moderkortet kommer kosta. Blir det ett krav med dyrare kort som har bra VRM för att kunna nyttja processorn till fullo. Det kanske är något att väga in i ev moderkotstester @UndaC Det känns inte riktigt värt detta (om man inte kör AVX-512) att köpa denna utan isåfall vänta på nästa generation som ju är ryktad till att komma i år Den kommer ju kräva ny socket och därav nytt moderkort. Känns oxå lite snålt med 20 kanaler PCIE 4.0.. blir bara 4 kanaler för Nvme .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Verkar ju lite som processorn inte är 100% kompatibel med moderkortet de använt iom 103 grader på cpu inte gjorde att den klockade ner sig. Lite pre release feber bios?

Notera att detta är avx512 last dock, och den verkar också som att den faktiskt droppar ner från sin all core turbo på 4,6 till 4,5. Men ser ju ut som att den faktiskt hade behövt droppa mer än så...

Hur som, snubblade också över detta test idag och blev lite förvånad, ser typ inga andra sidor lägga upp sina tester, när går nda ut för övriga?

Och ja, prestandan... ouch vad detta känns som en kompromiss, med tanke på IPC förbättringarna man sett på mobila sidan så kändes det verkligen som att man förväntade sig något bättre än detta. Hade förväntat mig något som konsekvent slåss upp och ned med 5800X, men nu hoppar det all over the place.

Skrivet av Benkaboy:

Var det den här proppen som ryktades gå loss på ca 6-7000:-? Om det stämmer så är ju min 5800X ett "kap".

Så jäkla kul att AMD lyckats så bra med Zen 3.

Var väl priset för 11900k? Detta är vad anandtech säger om priset:

"We paid 394€ for our processor pre-tax, which comes to $469. We suspect this is well above Intel's recommended retail price, given that this was sold before the official sales date and demand for high performance processors is very high."

MSRP för 10700k är $374.00 - $384.00, med tanke på prestandan här så lär nog det diffa mycket mer än 10-20dollar eller så.

Och jag personligen är inte speciellt nöjd med CPU situationen i dagsläget, AMD släppte en 8C/16T CPU för under 4000kr 2017 och nu flera år senare så får man alltså betala 5000kr för att få 16T trådar zen3? Njae, sådärkul... Jag hade hoppats på att 11700k matcha 5800X och drog ner priset i den klassen med en tusing...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hur som, snubblade också över detta test idag och blev lite förvånad, ser typ inga andra sidor lägga upp sina tester, när går nda ut för övriga?

Det är väl slutet av mars om jag förstått detta rätt. NDA är väl bara om du fått "recensent ex " detta är ju ett köpt över disk så det lät som det inte var NDA då (om jag fattat det hela rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Notera att detta är avx512 last dock, och den verkar också som att den faktiskt droppar ner från sin all core turbo på 4,6 till 4,5. Men ser ju ut som att den faktiskt hade behövt droppa mer än så...

Hur som, snubblade också över detta test idag och blev lite förvånad, ser typ inga andra sidor lägga upp sina tester, när går nda ut för övriga?

Och ja, prestandan... ouch vad detta känns som en kompromiss, med tanke på IPC förbättringarna man sett på mobila sidan så kändes det verkligen som att man förväntade sig något bättre än detta. Hade förväntat mig något som konsekvent slåss upp och ned med 5800X, men nu hoppar det all over the place.
Var väl priset för 11900k? Detta är vad anandtech säger om priset:

"We paid 394€ for our processor pre-tax, which comes to $469. We suspect this is well above Intel's recommended retail price, given that this was sold before the official sales date and demand for high performance processors is very high."

MSRP för 10700k är $374.00 - $384.00, med tanke på prestandan här så lär nog det diffa mycket mer än 10-20dollar eller så.

Och jag personligen är inte speciellt nöjd med CPU situationen i dagsläget, AMD släppte en 8C/16T CPU för under 4000kr 2017 och nu flera år senare så får man alltså betala 5000kr för att få 16T trådar zen3? Njae, sådärkul... Jag hade hoppats på att 11700k matcha 5800X och drog ner priset i den klassen med en tusing...

Ah, det låter rimligare! Ja processorpriserna är galna. Det tog ungefär 2 månader övertalning av mig själv innan jag kunde förmå mig att betala 5000:- för en 5800x. Bäst är om de drar lika i möjligaste mån så de inte kan ta ockerpriser.

Permalänk
Medlem

GN recenserar 11700k.

Permalänk
Medlem

bara köpa förra generationens intel om ni nu vägrar köpa amd, illa för intel, om alder lake inte blir fet är de nog riktigt illa ute

Permalänk
Medlem

Har en 11900KF förbokad, tror ni jag förlorar mycket prestanda om jag sänker TDP till 95W på den?
Tänker att den går svalare.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

GN recenserar 11700k.

Jag tycker inte jämförelsen är helt hundra. Han jämför 11700k med 5800x, men den senare är ju prissatt samma som i9 11900 (non-K). Jag hoppas att 11900 presterar liknande som 5800x, och då är jag nöjd - eftersom jag beställt en

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Heh, waste of sand. Hårt
Men ja det ser inte lovande ut. Väntar på Sweclockers recension.
10-serien med lägre priser nu måste ju vara det bästa köpet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Största problemet även om Steve bara nämner det förbigående i slutet är ju överklockning, om 11700k inte klockar bra medan 10700k gör det så eventuellt vinster kan klockas ifatt. Sure kostar mer el men känns lite som en lansering som inte ger så mycket i relation till vad som redan finns billigare på marknaden (för att inte tala om AMD)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nu har vi två recensioner och man börjar ju undra varför Intel överhuvudtaget brydde sig om att lansera 11000-serien, ingen meningsfull prestandaökning jämfört med tidigare generation samtidigt som Alder Lake förväntas lanseras relativt snart (sen höst?).

Alder Lake verkar ju ha möjlighet att bli ett stort steg framåt så varför inte bara låta 10000-serien löpa på fram till dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tycker inte jämförelsen är helt hundra. Han jämför 11700k med 5800x, men den senare är ju prissatt samma som i9 11900 (non-K). Jag hoppas att 11900 presterar liknande som 5800x, och då är jag nöjd - eftersom jag beställt en

Han jämför även med exempelvis 5600X, 5900X och 10700K samt talar om priset i dagsläget och hur prisförändringar påverkar bedömningen. Även om man hoppar direkt till slutsatsen i recensionen framgår detta rätt klart.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

i7 11700k och i9 11900k.
Båda är 8 kärnor med HT, är det bara frekvensen som är något högre på i9 11900k? (för runt 1500kr extra) i såna fall fattar jag inte hur intel tänker.
Känns inte heller som en uppgradering från i9 10900k till i9 11900k, snarare en nedgradering pga lägre antal kärnor.
Är jag helt ute eller har jag missat något?