Permalänk
Medlem

USB 4 - Hubb

En fråga jag inte lär få svar på heller.

Har en MAC Mini (M1) och vill utöka antalet USB-C (USB 4/Thunderbolt 3) portar, då den endast kommer med 2 av denna typ, och jag skulle behöva 3-5 USB-C (Inte gen 3.1 eller 3.2 utan "Thunderbolt 3 (up to 40 Gb/s) / USB 4 (up to 40Gb/s)". Alltså utöka antalet av USB-C bara, inte andra typer av hubbar med Displayport/USB-A m.m.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Är det en sån här du söker eller är det för låg överföringshastighet?

https://www.amazon.se/Sitecom-CN-386-USB-C-portar-str%C3%B6mf...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Är det en sån här du söker eller är det för låg överföringshastighet?

https://www.amazon.se/Sitecom-CN-386-USB-C-portar-str%C3%B6mf...

Yes, exakt en sådan, fast USB 4 (40 Gb/s). Det finns en lanserad "OWC Thunderbolt Hub" men jag hittar ingen svensk butik där jag kan köpa den över disk. Beställer inte över nätet, om butiken i frågan inte har en traska-in-butik i Stockholm.

Jag förstår inte marknaden riktigt. När det kommer en ny standard så verkar det väldigt segt med just tillbehören. USB A verkar leva kvar i allra högsta grad av någon anledning.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dockland:

Yes, exakt en sådan, fast USB 4 (40 Gb/s). Det finns en lanserad "OWC Thunderbolt Hub" men jag hittar ingen svensk butik där jag kan köpa den över disk. Beställer inte över nätet, om butiken i frågan inte har en traska-in-butik i Stockholm.

Jag förstår inte marknaden riktigt. När det kommer en ny standard så verkar det väldigt segt med just tillbehören. USB A verkar leva kvar i allra högsta grad av någon anledning.

Det är extremt få prylar som stödjer usb4 än så länge så det lär ta ett tag innan det är intressant att masstillverka delar, det är helt enkelt för dyrt.
Och har OWC verkligen en hub, hittar bara dockor hos dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, om man inte som jag som bor i glesbygden så är det nog en annan sak med fysiska butiker.

Kollat Elfa oxå?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är extremt få prylar som stödjer usb4 än så länge så det lär ta ett tag innan det är intressant att masstillverka delar, det är helt enkelt för dyrt.
Och har OWC verkligen en hub, hittar bara dockor hos dem ?

https://www.owcdigital.com/products/thunderbolt-hub

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Okej, om man inte som jag som bor i glesbygden så är det nog en annan sak med fysiska butiker.

Kollat Elfa oxå?

Elfa hade jag inte kollat upp innan, tack för den. De hade dock ingen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en Thunderbolt hub, den kan göra nästan exakt samma saker som usb 4 men inte helt exakt samma saker för då hade det varit för enkelt, det dröjer nog till V5 innan allt smälter ihop på riktigt och då kanske man kan slänga in hdmi, DP och nätverk också så att det äntligen blir ett gemensamt höghastighetsintererface och helst också optiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en Thunderbolt hub, den kan göra nästan exakt samma saker som usb 4 men inte helt exakt samma saker för då hade det varit för enkelt, det dröjer nog till V5 innan allt smälter ihop på riktigt och då kanske man kan slänga in hdmi, DP och nätverk också så att det äntligen blir ett gemensamt höghastighetsintererface och helst också optiskt.

Är inte USB4 och Thunderbolt 3 samma sak? 40 Gb/s?

E: Hittade denna

https://liliputing.com/2020/11/differences-between-thunderbol...

Täcker helt klart mina behov. Då är det bara vänta tills någon av de mer etablerade butikerna får in denna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dockland:

Är inte USB4 och Thunderbolt 3 samma sak? 40 Gb/s?

E: Hittade denna

https://liliputing.com/2020/11/differences-between-thunderbol...

Täcker helt klart mina behov. Då är det bara vänta tills någon av de mer etablerade butikerna får in denna.

De är på många men inte riktigt alla sätt kompatibla, maximal bandbredd är inte skillnaden utan lite olika funktioner som troligen inte påverkar många men de verkar ha lite olika stöd för videofunktioner om jag förstått det rätt, tekniken är så ny att den bara funnits ute i några månader så vi får väl se hur det blir i verkligheten när den börjar användas med annat än "supernya" prylar, det är knappast Appelanvändarna som lär mixa in gamla prylar i nån större omfattning utan den verkliga lanseringen är när det inte bara finns utan när det blir vanligt förekommande på pc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De är på många men inte riktigt alla sätt kompatibla, maximal bandbredd är inte skillnaden utan lite olika funktioner som troligen inte påverkar många men de verkar ha lite olika stöd för videofunktioner om jag förstått det rätt, tekniken är så ny att den bara funnits ute i några månader så vi får väl se hur det blir i verkligheten när den börjar användas med annat än "supernya" prylar, det är knappast Appelanvändarna som lär mixa in gamla prylar i nån större omfattning utan den verkliga lanseringen är när det inte bara finns utan när det blir vanligt förekommande på pc.

Thunderbolt är väl ett av Intel registrerat varumärke också. Ja, spännande tidevarv vi lever i. Skall bli kul att följa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Conrad kanske har en?

Men finns det verkligen någon 4 port thunderbolt hub 40 gigabit alls överhuvudtaget?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Så är det USB eller thunderbolt du ska ha?

Dessa har 1-2 veckors leverans på OWC thunderbolt 4 hub och de har butik i Stockholm så gå in och prata med dem.

https://macpatric.com/products/thunderbolt-hub