Stationär vs laptop för gaming

Permalänk
Medlem

Stationär vs laptop för gaming

Kör just nu på ROG Strix GL702VM GTX 1060, lite av varje men mest WOW.

Tycker väl grafiken är ok, men inte mer. Funderar på att köra ner till elgiganten och köpa en stationär innan de stänger för att få lite bättre prestanda. Om jag köper en stationär gamingdator för ca 15 ksek, kommer jag märka avsevärd förbättring eller är det marginellt?

Permalänk
Medlem

Med dagen priser på får typ samma grafikkort.
Dock ej laptop modell så kommer prestera bättre, men osäker på stark wow-känslan blir.
Om prestanda är okej skulle jag väntar ett par månader då förhoppningsvis finns de bättre tillgång på datordelar samt lägre priser.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på spel, men när du bara nämner WoW så är svaret nej. Beroende på vad du faktiskt väljer så kommer du så klart att märka skillnad, men ingen avsevärd skillnad. Sedan är det också ytterst begränsat vad som går att få tag på idag med tanke på underskottet på grafikkort rent generellt.

Den största nackdelen med den dator du har är att den bara har 8GB minne. Det tycker jag är för lite idag och 8GB till kan ge dig en boost.

Sedan verkar den ha två diskar. Att lägga ett spel på SSD'n kommer att ge dig snabbare laddtider medan mekaniska diskar, särskilt 2,5" brukar kännas ganska slöa. Man skulle kunna tänka sig att byta ut den mekaniska disken mot en SSD.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Med dagen priser på får typ samma grafikkort.
Dock ej laptop modell så kommer prestera bättre, men osäker på stark wow-känslan blir.
Om prestanda är okej skulle jag väntar ett par månader då förhoppningsvis finns de bättre tillgång på datordelar samt lägre priser.

10xx och 20xx korten är 10-15% skillnad mellan laptop och stationärt ungefär så knappt märkbart i de flesta fallen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren, då väljer jag att ligga lågt ett tag till.

Permalänk
Medlem

3700X RTX3060Ti 16GB RAM 1000GB SSD = 13990

Ett RTX3060Ti är mycket snabbare än ett laptop GTX 1060

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)