Kan inte interagera med ssd

Permalänk

Kan inte interagera med ssd

Jag uppgraderade nyligen lite delare (cpu, moderkort och minnen) på min pc och efter uppgraderingen har jag en ssd som inte vill fungera.
Datorn ser den och erkänner att den finns, mwn jag kan inte på något sätt använda den. Försöker jag öppna den så låser sig oftast Explorer och slutar fungera och formatering funkar heller inte. Är formatering via dos mitt enda alternativ?

Permalänk
Medlem

med "dos" antar jag att du menar terminalen? Kanske, diskpart brukar funka när diskhanteraren sviker.

Låter konstigt att explorer hänger sig. Prova att stoppa SATA-kabeln i en annan kontakt på moderkortet först.

Permalänk

Har testat byta kabeln helt nu. Verkade först funka, sen inget. Börja bli lite orolig att problemet sitter i disken. Ska testa diskpart imorgon.

Permalänk

Bytte kabeln, flyttade hårddisken till annan port och annat. Kabeln fungerar fint med annan hårddisk i, så varken kabel eller port verkar vara felet. När hårddisken sattes i annan port hände inget alls. För tillfället har jag dragit slutsatsen att hårddisken verkar vara död.