Håller mitt RTX 2080 på att dö?

Permalänk

Håller mitt RTX 2080 på att dö?

Tjena!

Mitt grafikkort som är knappt 2 år gammalt har sedan någon vecka tillbaka börjat visa artefakter och flimmer på skärmen, och jag misstänker att det kanske håller på att dö. Tror kanske att det kan vara min DisplayPort-sladd som är problemet, men kan inte riktigt hitta något på internet som ger belägg för den teorin, så det verkar osannolikt.

Dock bluescreenade min dator otroligt många gånger för typ en månad sen när jag körde Red Dead Redemption 2 (har inte riktigt spelat så mycket sen dess), och då menar jag typ varje 1-3 h (fick felet IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL). Temperaturen var då okej (typ 70-80, minns inte exakt).

Problemet försvann inte när jag startade om datorn, eller när jag drog ut sladden och kopplade den i ett av de andra uttagen på kortet. Däremot blev det bra igen när jag stängde av datorn helt och startade den igen. Dock så hände samma sak igen typ 2-3 dagar senare, så sen dess har jag tagit ur grafikkortet i väntan på att reklamera det (garantin är tyvärr slut).

Är tacksam för svar!

----
Bild 1, första gången det hände.

Bild 2, andra gången det hände.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Testat med annan skärm för att vara helt säker på det inte är grafikkortet?

Är det inte 3 års garanti på grafikkort?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ser så ut ja. Vad har du för kort? I bästa fall har du garanti kvar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Testat med annan skärm för att vara helt säker på det inte är grafikkortet?

Aa, har kopplat en gammal laptop nu i några dagar och jag har inte haft några problem alls.

Skrivet av Vzano:

Är det inte 3 års garanti på grafikkort?

Det trodde jag med, men enligt NetOnNet har MSI bara 1 års garanti i Sverige vilket är sinnessjukt dåligt. Kommer definitivt inte köpa MSI igen. Men sen samtidigt om man kollar på Komplett och Inet skriver de att MSI har 3 års garanti, så jag är rätt förvirrad över det. Har ringt 3 gånger och frågat NetOnNet och de har sagt samma sak varje gång.

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Ser så ut ja. Vad har du för kort? I bästa fall har du garanti kvar.

Så då stämmer väl mina misstankar :(. Men ja, kortet är ett MSI Gaming X Trio, och som jag skrev i svaret ovan så har MSI bara 1 års garanti i Sverige, så enda lösningen är reklamationsrätt. Förhoppningsvis anser NetOnNet att det är ett "ursprungsfel"

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan registrera kortet på MSI's hemsida och reklamera direkt mot MSI?

https://register.msi.com/home/login

länk
Permalänk
Skrivet av Oggela:

Kolla om du kan registrera kortet på MSI's hemsida och reklamera direkt mot MSI?

Har kollat lite på deras hemsida och i papperna jag fick med kortet, och det enda jag kan hitta är denna sidan, och där står det att det inte gäller grafikkort. Sen dessutom verkar MSI allmänt ha obefintlig support i Sverige :/

edit:
Såg precis att vi länkat till samma sida, men den vägen verkar tyvärr stängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WronglyDitzy:

Har kollat lite på deras hemsida och i papperna jag fick med kortet, och det enda jag kan hitta är denna sidan, och där står det att det inte gäller grafikkort. Sen dessutom verkar MSI allmänt ha obefintlig support i Sverige :/

edit:
Såg precis att vi länkat till samma sida, men den vägen verkar tyvärr stängd.

Det var som fan, måste ha ändrats då jag vet att jag registrerade mitt gamla 1070 och 1080Ti där.

Permalänk
Skrivet av Oggela:

Det var som fan, måste ha ändrats då jag vet att jag registrerade mitt gamla 1070 och 1080Ti där.

Jaså! Intressant att MSI försämrar konsumenters villkor med tiden :/

Permalänk
Medlem

Luddigt vad som gäller med garantin, står att man ska kontakta "local office". Verkar vara tre år i vissa europeiska länder, återförsäljaren står för garantin de 12 första månaderna, sedan ska återförsäljaren kontakta MSI de följande 24 månaderna om jag tolkar rätt.
Väldigt dåligt i om det ska skilja upp till två års garanti om man bor i "fel" land.

Permalänk
Medlem

Googlar du på kortet så hittar du fler som haft problem med just denna modell så försök hitta någon som ger någorlunda bevis för att just denna design är dålig utförd för att öka din chans att få rätt med reklamationen.

Verkar främst vart tidiga batcher dock.

Permalänk
Skrivet av Oggela:

Luddigt vad som gäller med garantin, står att man ska kontakta "local office". Verkar vara tre år i vissa europeiska länder, återförsäljaren står för garantin de 12 första månaderna, sedan ska återförsäljaren kontakta MSI de följande 24 månaderna om jag tolkar rätt.

Ja, det är den informationen jag också har hittat. Men Netonnet håller sig fast vid att det bara är 1 år som gäller, även efter att jag påpekade att Komplett och Inet skriver en längre garantitid på deras sida. Kundtjänstens svar var då att det ska gå att registrera kortet så att man får 2 år extra, men så verkar det ju inte vara. Hen kunde heller inte hitta det på deras hemsida, och den enda slutsatsen vi kom fram till var att MSI:s hemsida suger.

Skrivet av Oggela:

Väldigt dåligt i om det ska skilja upp till två års garanti om man bor i "fel" land.

Ja, håller verkligen med dig. Ett års garanti är enligt mig skrattretande, och på tok för kort tid. Blir nog Asus nästa gång, då de verkar ha bättre kvalitet på sina grejer, samt att de åtminstone har en svensk hemsida och svensk support.

Men skulle du säga att det är grafikkortet som håller på att dö? Så att jag inte reklamerar helt i onödan och blir utan dator i 2 veckor

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Googlar du på kortet så hittar du fler som haft problem med just denna modell så försök hitta någon som ger någorlunda bevis för att just denna design är dålig utförd för att öka din chans att få rätt med reklamationen.

Verkar främst vart tidiga batcher dock.

Har sökt lite nu, men hittar direkt inte så mycket om det förutom denna tråden, vilket postades ungefär exakt då jag köpte mitt kort. Är tacksam om du har hittat några andra trådar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WronglyDitzy:

Ja, det är den informationen jag också har hittat. Men Netonnet håller sig fast vid att det bara är 1 år som gäller, även efter att jag påpekade att Komplett och Inet skriver en längre garantitid på deras sida. Kundtjänstens svar var då att det ska gå att registrera kortet så att man får 2 år extra, men så verkar det ju inte vara. Hen kunde heller inte hitta det på deras hemsida, och den enda slutsatsen vi kom fram till var att MSI:s hemsida suger.

Ja, håller verkligen med dig. Ett års garanti är enligt mig skrattretande, och på tok för kort tid. Blir nog Asus nästa gång, då de verkar ha bättre kvalitet på sina grejer, samt att de åtminstone har en svensk hemsida och svensk support.

Men skulle du säga att det är grafikkortet som håller på att dö? Så att jag inte reklamerar helt i onödan och blir utan dator i 2 veckor

MSIs grafikkort har tre års garanti, första året är det butiken som du har köpt kortet ifrån som skall åtgärda ditt problem, därefter är det MSIs kontor som skall ombesörja garantiärenden. Men oavsett så är det butiken där du har köpt kortet ifrån som skall ta kontakt med MSI inte du som konsument.

Läs gärna den här tråden i MSIs forum vad som gäller. Får du ingen hjälp av butiken ifråga så är mitt råd att du tar kontakt med ARN så dom får sätta press på butiken ifråga.

https://forum-en.msi.com/index.php?threads/warranty-registrat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WronglyDitzy:

Men skulle du säga att det är grafikkortet som håller på att dö? Så att jag inte reklamerar helt i onödan och blir utan dator i 2 veckor

Ett tips vore att låna en väns kort om möjligt för att se om samma fenomen uppstår. Har själv haft väldigt få kort som strulat under åren men har haft två-tre kort som visat artefakter samt genererat blåskärmar som jag kan minnas. Försök få kontakt med MSI för att få ett rakt svar om garantin. Jag hoppas det är som @Puttefnasket säger.

Sen är det väl ytterst osäkert med RMA numera med den globala bristen på kort, skulle vara förvånad om det löses på två veckor.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

MSIs grafikkort har tre års garanti, första året är det butiken som du har köpt kortet ifrån som skall åtgärda ditt problem, därefter är det MSIs kontor som skall ombesörja garantiärenden. Men oavsett så är det butiken där du har köpt kortet ifrån som skall ta kontakt med MSI inte du som konsument.

Läs gärna den här tråden i MSIs forum vad som gäller. Får du ingen hjälp av butiken ifråga så är mitt råd att du tar kontakt med ARN så dom får sätta press på butiken ifråga.

https://forum-en.msi.com/index.php?threads/warranty-registrat...

Tack så mycket för denna infon! Förvånar mig verkligen att Netonnet antingen inte vet om detta, eller vägrar informera om detta. Får ringa igen och tjata på dem.

Kommer verkligen trycka på om detta, det är riktigt surt att betala 9 500 kr för ett grafikkort som inte ens håller i två år!

Permalänk
Skrivet av Oggela:

Ett tips vore att låna en väns kort om möjligt för att se om samma fenomen uppstår.

Det enda kortet jag har möjlighet att låna har enligt min kompis också artefakter, så tyvärr blir det svårt

Skrivet av Oggela:

Har själv haft väldigt få kort som strulat under åren men har haft två-tre kort som visat artefakter samt genererat blåskärmar som jag kan minnas. Försök få kontakt med MSI för att få ett rakt svar om garantin. Jag hoppas det är som @Puttefnasket säger.

Det låter ju väldigt likt mitt problem! Löste det sig när du bytte grafikkort?

Ska som jag skrev ovan trycka mer på Netonnet och se vad de säger, annars får jag försöka med MSI också. I värsta fall kontaktar jag ARN.

Skrivet av Oggela:

Sen är det väl ytterst osäkert med RMA numera med den globala bristen på kort, skulle vara förvånad om det löses på två veckor.

Ja, har också tänkt på det, riktigt oturlig timing Men jag är nästan villig att få pengarna tillbaka och leva på min laptop ett tag, än att vänta ännu längre och få ännu mer bekymmer med reklamation.

Permalänk
Medlem

Varför göra det så svårt? Det är väl bara att reklamera?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av WronglyDitzy:

Tack så mycket för denna infon! Förvånar mig verkligen att Netonnet antingen inte vet om detta, eller vägrar informera om detta. Får ringa igen och tjata på dem.

Kommer verkligen trycka på om detta, det är riktigt surt att betala 9 500 kr för ett grafikkort som inte ens håller i två år!

3års reklamationsrätt i sverige, som i många andra EU länder.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av WronglyDitzy:

Det låter ju väldigt likt mitt problem! Löste det sig när du bytte grafikkort?

Ja i mina fall var korten defekta, men har alltid haft ett backup-kort som jag kan testa direkt om något strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Varför göra det så svårt? Det är väl bara att reklamera?

Ja, finns det ingen garanti tycker jag inte att man ska vara rädd för att reklamera. Kan hålla med om att det är avskräckande eftersom butiker ofta "hotar" med höga felsökningsavgifter m.m., men faktum är att även om bevisbördan ligger på konsumenten efter sex månader så är beviskraven för konsumenten väldigt låga har jag förstått det som. Har kortet inga uppenbara yttre skador eller liknande lär det räcka med att säga att det gått sönder under normal drift. Som konsument förväntas man inte ha tillräcklig expertis för att kunna bevisa hur en så tekniskt avancerad produkt gått sönder.

Har reklamerat datordelar åtminstone en 3-4 gånger och har aldrig stött på problem eller butik som försökt bråka om det. De hoppas naturligtvis att det ska vara avskräckande, men om det väl reklameras och inte är uppenbart handhavandefel lär de inte bråka speciellt mycket.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

3års reklamationsrätt i sverige, som i många andra EU länder.

Japp och det heter konsumentköplagen...

Permalänk
Skrivet av fragande:

Ja, finns det ingen garanti tycker jag inte att man ska vara rädd för att reklamera. Kan hålla med om att det är avskräckande eftersom butiker ofta "hotar" med höga felsökningsavgifter m.m., men faktum är att även om bevisbördan ligger på konsumenten efter sex månader så är beviskraven för konsumenten väldigt låga har jag förstått det som. Har kortet inga uppenbara yttre skador eller liknande lär det räcka med att säga att det gått sönder under normal drift. Som konsument förväntas man inte ha tillräcklig expertis för att kunna bevisa hur en så tekniskt avancerad produkt gått sönder.

Har reklamerat datordelar åtminstone en 3-4 gånger och har aldrig stött på problem eller butik som försökt bråka om det. De hoppas naturligtvis att det ska vara avskräckande, men om det väl reklameras och inte är uppenbart handhavandefel lär de inte bråka speciellt mycket.

Som svar till dig och @Shakermaker:

Ja det är lite därför jag gör det "så svårt för mig själv", är orolig att de ställer höga krav på en, de får det i alla fall att låta så när man läser villkoren för reklamation, så har velat ha kött på benen. Värt att nämna att det är första gången jag reklamerar, men det kanske var tydligt nog

Men det låter lovande ifall beviskraven inte är så höga!

Permalänk
Skrivet av Oggela:

Ja i mina fall var korten defekta, men har alltid haft ett backup-kort som jag kan testa direkt om något strular.

Då är nog mitt kort förmodligen också defekt. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WronglyDitzy:

Som svar till dig och @Shakermaker:

Ja det är lite därför jag gör det "så svårt för mig själv", är orolig att de ställer höga krav på en, de får det i alla fall att låta så när man läser villkoren för reklamation, så har velat ha kött på benen. Värt att nämna att det är första gången jag reklamerar, men det kanske var tydligt nog

Men det låter lovande ifall beviskraven inte är så höga!

Då förstår jag. Det brukar inte vara några konstigheter annat än att man kan behöva stå på sig lite då många företag har dåliga rutiner och ofta försöker komma undan sitt ansvar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Står såhär på Netonnets sida under -> Hur lång garantitid har jag?

Citat:

I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t.ex. projektorlampor, batterier och laddare följer vi tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360000618685-Garan...

Hoppas bara att dom lever upp till det när det gäller datorkomponenter!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Uppdatering:

Gick till Netonnet i dag för att reklamera, och till min förvåning var det helt andra puckar denna gången. Jag bara sa att jag ville lämna tillbaka grafikkortet, och svaret jag fick denna gången var helt plötsligt att garantin fortfarande gäller Men jag fick alltså pengarna tillbaka direkt på plats utan att behöva reklamera, vilket var otroligt skönt. Har ingen aning om vem som har haft fel av alla jag pratat med på Netonnet, men nu är det löst i alla fall.

Nu är det dags att försöka få tag på ett nytt kort! Men jag tvivlar på att jag får ett innan sommaren. Blir nog ett 3070, eller kanske t.o.m. 3080, om priset sjunker.

Tack för all hjälp, uppskattas verkligen!