Konvertera boot-drive från MBR till GPT

Permalänk
Medlem

Konvertera boot-drive från MBR till GPT

Hej

Idag kom den efterlängtade BIOS-uppdateringen till mitt moderkort där jag kan aktivera Resizable Bar (Smart Access Memory) för min Ryzen 5 3600 och mitt Radeon RX 6800.

När jag uppdaterat BIOS och aktiverat dessa funktioner så ville inte BIOS hitta mina drives som bootable. Dom dyker upp i BIOS men jag kan inte aktivera dom som boot drives.

Efter lite googling så verkar det som att det faktum att windows-driven är MBR och inte GPT.

Har försökt googla fram hur man kan konvertera denna drive till GPT utan att faktiskt ominstallera hela Windows men dels förstår jag inte till 100% om det ens går och jag är lite rädd för att göra fel.

Värt att notera är att denna drive med Windows på är enbart för just windows. Spel och annat har jag på separata drives. Det ligger såklart en del program på windows driven också men inget jag är ledsen om det försvinner direkt.

Någon som kan hjälpa till? Går det ens?

MVH

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har aldrig hört om något sätt att göra det utan att förlora datat. Men det tar ju typ 10min att installera om Windows. Använd USB-toolet från MS hemsida så behöver du inte sitta och patcha i 100 år efteråt.

Sen in på ninite.com och dra hem dom installers du behöver

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Printscreen:

Jag har aldrig hört om något sätt att göra det utan att förlora datat. Men det tar ju typ 10min att installera om Windows. Använd USB-toolet från MS hemsida så behöver du inte sitta och patcha i 100 år efteråt.

Sen in på ninite.com och dra hem dom installers du behöver

10 minuter?
Bra att ninite har alla program man använder;) Sen ska drivare installeras och Windows uppdateras, det lägger på en del tid.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Det slutade med att jag ominstallerade Windows iallafall. Lite synd att lägga en lördagskväll på det men sånt är livet :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Raynstorm:

Tack för svar. Det slutade med att jag ominstallerade Windows iallafall. Lite synd att lägga en lördagskväll på det men sånt är livet :).

Läs på lite om sysprep och Audit mode så hittar du den del matnyttigt som kan hjälpa till i framtiden

Permalänk

Kan du ändra i bios så du botar med mbr så du kommer in i Windows kan du köra

mbr2gpt /validate /allowFullOS
I cmd sedan
Har gjort det på 10-tal datorer utan att förlora data men tar naturligtvis inte ansvar för om det sker