MacBook Pro 15" late 2013 blir mycket snabbt varm med version 11.2.2

Permalänk
Medlem

MacBook Pro 15" late 2013 blir mycket snabbt varm med version 11.2.2

Hej.

Jag tror bestämt att mitt problem beror på den nuvarande versionen av macOS Big Sur (närmare bestämt version 11.2.2), men vill höra med er om fler har samma problem.

Precis som vad rubriken säger, så har min MacBook Pro blivit mycket snabbt varm och kylfläkten går därför igång oftare efter att jag hade installerat den senaste versionen av macOS Big Sur. Den lilla delen mellan tangentbordet och datorskärmen kan bli såpass varm, att jag bränner mig lite lätt när jag känner på den. Samma område fast under datorn blir också riktigt varm. Datorn agerade inte såhär med de äldre versionerna (11.2.1 och äldre). Den blev ju såklart varm, men inte såhär varm och inte såhär lätt/ofta. Att lyssna på musik via till exempel YouTube kan få datorn att bli "glödande het", vilket inte var några problem alls innan jag installerade 11.2.2.

Kan det vara som jag misstänker, att det är den nuvarande versionen som på något sätt påverkar datorn och gör så att den blir snabbt varm? I sådana fall, vet någon om Apple vet om det här problemet och har meddelat communityn (om den ens existerar, är ännu ny inom Apple-världen) att de försöker åtgärda problemet inför nästa versionsläpp?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

har en Macbook pro 15" från 2014, dvs nästan samma modell och upplevde samma sak när jag uppgraderade till big sur. slutade med att jag nedgraderade till mojave istället som flyter på mycket bättre i jämförelse. men våra datorer börjar ju bli till åren så skulle säga att det är en förväntad bieffekt av att Macos börjar bli mer krävande i sitt grundutförande.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

har en Macbook pro 15" från 2014, dvs nästan samma modell och upplevde samma sak när jag uppgraderade till big sur. slutade med att jag nedgraderade till mojave istället som flyter på mycket bättre i jämförelse. men våra datorer börjar ju bli till åren så skulle säga att det är en förväntad bieffekt av att Macos börjar bli mer krävande i sitt grundutförande.

Big Sur flyter på riktigt bra på min uppgraderade variant av MacBook Pro 15" late 2013. Men du upplevde alltså samma sak, fast med en äldre version av Big Sur? Hm. Skumt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Big Sur flyter på riktigt bra på min uppgraderade variant av MacBook Pro 15" late 2013. Men du upplevde alltså samma sak, fast med en äldre version av Big Sur? Hm. Skumt.

jag upplever att datorn blev varm av det mesta, bara utav att använda zoom gick fläktarna igång, tror jag använde bigsur 11.2, dock inte 11.2.2. men om du började uppleva det runt uppgraderingen till 11.2.2 så kanske det var något som gick fel där, kanske en ren installation skulle vara på sin plats för att utesluta fel runt uppgraderingen?

Min MBP är dock en av de lägre speccade maskinerna med endast den integrerade grafiken, så om du har en med dedikerad grafik kanske det skulle kunna förklara att du upplever bättre flyt?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

jag upplever att datorn blev varm av det mesta, bara utav att använda zoom gick fläktarna igång, tror jag använde bigsur 11.2, dock inte 11.2.2. men om du började uppleva det runt uppgraderingen till 11.2.2 så kanske det var något som gick fel där, kanske en ren installation skulle vara på sin plats för att utesluta fel runt uppgraderingen?

Min MBP är dock en av de lägre speccade maskinerna med endast den integrerade grafiken, så om du har en med dedikerad grafik kanske det skulle kunna förklara att du upplever bättre flyt?

Oj. Men om det vore som så att det kan vara problem med den aktuella versionen, så väntar jag tålmodigt på att de ska släppa en fix till det. Vill helst inte installera om operativsystemet, utan tar det som en utslutningsmetod.

Mjo, det dedikerade grafikkortet kan påverka prestandan pyttelite, men det är ju främst processorn, arbetsminnet och hårddisktyp (HDD, SSD, M.2) som avgör sånt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Om jag var er skulle jag ge mig på att byta ut kylpastan i era maskiner. Den var dålig när datorn var ny och den är ännu sämre så här 7-8 är senare. Ett ganska enkelt ingrepp som gör stor skillnad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Om jag var er skulle jag ge mig på att byta ut kylpastan i era maskiner. Den var dålig när datorn var ny och den är ännu sämre så här 7-8 är senare. Ett ganska enkelt ingrepp som gör stor skillnad.

Tack för tipset Men vet du på ett ungefär eller exakt hur mycket det kostar om man lämnar in datorn till en Apple-service i en av deras butiker? Det står ingenting om något sånt när jag skummade igenom deras service och reparations-sida.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Tack för tipset Men vet du på ett ungefär eller exakt hur mycket det kostar om man lämnar in datorn till en Apple-service i en av deras butiker? Det står ingenting om något sånt när jag skummade igenom deras service och reparations-sida.

Nej men de lägger nog bara dit en dålig kylkudde istället för riktig kylpasta. Skulle lämna in den till typ mStore https://www.mstore.se/i/service.html istället, de lär göra ett bättre jobb. Och du kan maila dem och få ett pris på jobbet lättare än Apple. Men dubbelkolla med dem att de applicerar riktig kylpasta istället för nån "kylkudde".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej men de lägger nog bara dit en dålig kylkudde istället för riktig kylpasta. Skulle lämna in den till typ mStore https://www.mstore.se/i/service.html istället, de lär göra ett bättre jobb. Och du kan maila dem och få ett pris på jobbet lättare än Apple. Men dubbelkolla med dem att de applicerar riktig kylpasta istället för nån "kylkudde".

Ajdå. Tack för tipset om mStores, men deras närmsta butik från mig ligger i Västerås och jag vill inte skicka datorn som ett paket. Får ta och ringa till MacForum på måndag och höra med dom om de kan genomföra sådan service med riktig kylpasta. Men eftersom datorn inte gick upp i varv såpass ofta (vågar nog säga nästintill aldrig) som nu innan version 11.2.2, så kommer jag att avvakta tills nästa version har kommit ut. Har en begränsad ekonomi då jag är arbetslös, så kan tyvärr inte spotta ut tusenlappar direkt Men ska helt klart ringa till dom.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Förstår! Macforum funkar säkert också bra. Går säkert på någon tusenlapp dock. Någon på forumet kan säkert hjälpa dig gratis annars, fråga i tråden om gratis datorhjälp på forumet https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197/forsta-olasta
Hade själv kunnat hjälpa dig om du hade funnits närmare och om jag inte hade haft så fullt upp just nu.

Är inte speciellt svårt (speciellt om man gjort det förut men alla klarar nog att följa denna guiden) https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Retina+Displ...

Kan göra stor skillnad https://www.youtube.com/watch?v=bUnm-korNUE

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att resetta SMC som tror jag innehåller inställningar för fläktkurvor etc.
Även värt att resetta nvram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Förstår! Macforum funkar säkert också bra. Går säkert på någon tusenlapp dock. Någon på forumet kan säkert hjälpa dig gratis annars, fråga i tråden om gratis datorhjälp på forumet https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197/forsta-olasta
Hade själv kunnat hjälpa dig om du hade funnits närmare och om jag inte hade haft så fullt upp just nu.

Är inte speciellt svårt (speciellt om man gjort det förut men alla klarar nog att följa denna guiden) https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Retina+Displ...

Kan göra stor skillnad https://www.youtube.com/watch?v=bUnm-korNUE

Jåå. Tusen tack för videon! Ska höra med MacForum först gällande pris, så får vi se vad som händer efter det. Och tack för att du kunde tänka dig att hjälpa mig Vill helst att jag är medvarande när en privatperson ska hjälpa mig, så får se om jag frågar om hjälp i tråden du länkade till. Åter igen, tack

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag installerade version 11.2.3 för någon dag sedan och nu har datorn blivit ännu värre! Nu går fläktarna igång nästan direkt efter att jag har öppnat locket och temperaturen går lätt upp till 98-100 plusgrader av att endast vara i Telegram och skriva meddelanden till mina vänner och kontakter därigenom. Datorn har även börjat hänga sig under några fåtal sekunder lite då och då (typ 1-3 sekunder varje gång), så att "alt-tabba" funkar inte som det ska nu. Jag har testat att starta om datorn.

I skrivande stund ligger temperaturen på stadiga 90 plusgrader och jag bränner mig när jag tar på chassit mellan tangentbordet och skärmen.

Nä, min kritik gentemot Apple innan jag fick den här datorn, bara växer mer och mer för var uppdatering som kommer -.- Snart blir det till att försöka få Linux att samarbeta bra i skiten, så att jag slipper de här problemen. De enda problemet jag hade i Linux sist jag hade det istället för macOS, var att grafikkortet inte ville samarbeta ordentligt. Resten funkade galant och datorn höll sig sval trots mycket användande.

MacForum kunde inte hjälpa mig för att modellen jag har i dag ingen support från Apple längre. De hänvisade mig istället till en datorverkstad nere i Göteborg (över 20 mil från mig) som kan tänka sig att fixa till datorn för mer eller mindre 2 000 kr oavsett service (att endast byta skärm kostade nära 8 000 kr, om inte 9 000 kr till och med). Och sen fraktkostander på det! Aldrig i livet!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Jag tycker det helt klart låter som att det är dags att byta ut kylpastan till något nytt och färscht och samtidigt blåsa ur hela datorn, fläktar och kylflänsar från damm som säkert byggts upp över åren.
Men om du inte har möjlighet att göra det på egen hand så förstår jag att det kan bli svårare.
Det är ett väldigt lätt ingrepp att göra så länge man håller koll på vilka skruvar man tar från vilka fästen, då Apple varit lite luriga att vissa skruvar är väldigt lika, men det kan skilja lite i längd. Det borde inte ta mer än 30 minuter för någon som inte skruvat i datorer tidigare att komma in i datorn och få loss på rätt grejer.

iFixit har bra guider på hur man tar isär sin Mac, den här borde kunna hjälpa för att byta just kylpastan och få loss kylflänsen för att kunna blåsa rent: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Retina+Displ... och https://www.ifixit.com/Guide/How+to+Apply+Thermal+Paste/744

Om du behöver köpa kylpasta så fungerar i princip vad som helst, bra märken brukar vara Arctic MX-2 (eller nyare) och Noctua NT-H2 om du inte har lite pasta hemma redan. Sen skulle jag rekommendera en tryckluft på burk om du inte har någon annan lösning på att blåsa rent datorn

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Jag tycker det helt klart låter som att det är dags att byta ut kylpastan till något nytt och färscht och samtidigt blåsa ur hela datorn, fläktar och kylflänsar från damm som säkert byggts upp över åren.
Men om du inte har möjlighet att göra det på egen hand så förstår jag att det kan bli svårare.
Det är ett väldigt lätt ingrepp att göra så länge man håller koll på vilka skruvar man tar från vilka fästen, då Apple varit lite luriga att vissa skruvar är väldigt lika, men det kan skilja lite i längd. Det borde inte ta mer än 30 minuter för någon som inte skruvat i datorer tidigare att komma in i datorn och få loss på rätt grejer.

iFixit har bra guider på hur man tar isär sin Mac, den här borde kunna hjälpa för att byta just kylpastan och få loss kylflänsen för att kunna blåsa rent: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Retina+Displ... och https://www.ifixit.com/Guide/How+to+Apply+Thermal+Paste/744

Om du behöver köpa kylpasta så fungerar i princip vad som helst, bra märken brukar vara Arctic MX-2 (eller nyare) och Noctua NT-H2 om du inte har lite pasta hemma redan. Sen skulle jag rekommendera en tryckluft på burk om du inte har någon annan lösning på att blåsa rent datorn

Jåå. Jag pratade nyss med Kjell & Company och de hade som tur var rätt verktyg för skruvarna. Ska även köpa hem kylpastan på samma gång, om pengarna räcker (får mer pengar på torsdag, så ingen panik egentligen). Datorn har aldrig öppnats, så det lär vara mycket damm i den, och kylpastan borde vara lika med borta sen en tid tillbaka. Men man blir ju ändå förbannad på skiten -.- Kanske av fel orsak (är ingen Apple-person), men ändå.

Tack för länkarna och för tipsen på kylpasta

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Om tempen stiger med uppdateringar är det inte kylpastan. Det är något som skulle utvecklas linjärt över tid. Men det du beskriver kanske är en combo av flera saker.
Resetta smc som jag skrev tidigare. Och kolla om det är någon process du har som gått
Wild and crazy.

Direkt efter uppdateringar körs en hel del indexjobb för bilder och dokument vilket kan äta cpu.

Något som också kan göra datorn het är om tex batteriet är döende och matar fel spänning och cpun körs med lägre prestanda.

Det jag vill säga är att snöa inte in dig på en enda slutsats om vad felet kan vara. Men har uppdateringar varit inblandad ska man alltid testa att resetta smc och nvram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Om tempen stiger med uppdateringar är det inte kylpastan. Det är något som skulle utvecklas linjärt över tid. Men det du beskriver kanske är en combo av flera saker.
Resetta smc som jag skrev tidigare. Och kolla om det är någon process du har som gått
Wild and crazy.

Ok. Dock har jag redan testat att återställa NVRAM, men det gjorde ingen skillnad. Försökte även att återställa SMC, men jag fick bara ett felmeddelande i terminalen (minns inte vilket) och att starta datorn enligt en guide för att återställa SMC, gick inte heller.

Jag har dock fått tag på rätt verktyg för att öppna datorn, så jag har nu försiktigt dammsugit datorn med hjälp av lufttryck på burk. Var mycket noga med hur jag rengjorde datorn. Följde även en på YouTube (länken skickades av en SweClockers-medlem tidigare i tråden), så drog ur batteriet först innan jag började med rensningen. La märke till att ena fläkten inte snurrade lika bra som den andra, så jag försökte att ta bort höljet för den fläkten. Men jag hade inte rätt skruvmejsel, så jag försökte blåsa bort synligt damm med lufttrycket och även dammsuga upp det pyttelilla som kom ut.

När jag väl startade datorn, så hade den blivit ännu mer seg och hängde sig ännu oftare! Men kylningen var betydligt bättre med 60-69 plusgrader i idle med Telegram i bakgrunden. 70-85 plusgrader när jag höll på och skriva till folk i Telegram, 86-90 plusgrader när jag skickade videoklipp till en i Telegram, och 97-99 plusgrader när jag skulle starta Firefox, som verkligen tog tid på sig! Efter kanske en hel minut startades Firefox, sakta men säkert, och då kunde jag även se att jag inte kunde gå till någon webbsida över huvud taget. Mullvad VPN kunde inte heller ansluta till någon server (var tvungen att logga in, då jag hade av någon konstig anledning blivit utloggad (aldrig hänt tidigare)). Det var som att macOS inte hade något internet alls, men Telegram funkade klockrent!

Till slut gav jag upp och stängde av datorn. Det är nästan som att jag överväger att spara till en ny bärbar dator med Windows förinstallerat, så att jag kan installera någon Linux-distribution.

Uppdatering
Jag startade datorn igen och gick in i duschen efter att ha loggat in mig. Lät den liksom bara vara, och när jag startade den igen från sömnläget, så låg temperaturen på under 40 plusgrader! Internet funkar och den har bara varit uppe på 86 plusgrader som max, trots användning av Telegram och Firefox. Men bara för att jag skrev det, så gick den upp till 91 plusgrader och då sattes fläktarna igång, men knappt hörbart. Och vips så var temperaturen nere på 85 plusgrader igen. Den går upp och ner sådär. Ska köpa hem kylpastan från Kjell & Company i morgon eller i övermorgon, så då lär den bli ännu mer nerkyld.

Skrivet av Sidde:

Direkt efter uppdateringar körs en hel del indexjobb för bilder och dokument vilket kan äta cpu.

Hur inaktiverar jag det? Jag är rätt anti gentemot indexeringar från Windows-tiden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ok. Dock har jag redan testat att återställa NVRAM, men det gjorde ingen skillnad. Försökte även att återställa SMC, men jag fick bara ett felmeddelande i terminalen (minns inte vilket) och att starta datorn enligt en guide för att återställa SMC, gick inte heller.

Jag har dock fått tag på rätt verktyg för att öppna datorn, så jag har nu försiktigt dammsugit datorn med hjälp av lufttryck på burk. Var mycket noga med hur jag rengjorde datorn. Följde även en på YouTube (länken skickades av en SweClockers-medlem tidigare i tråden), så drog ur batteriet först innan jag började med rensningen. La märke till att ena fläkten inte snurrade lika bra som den andra, så jag försökte att ta bort höljet för den fläkten. Men jag hade inte rätt skruvmejsel, så jag försökte blåsa bort synligt damm med lufttrycket och även dammsuga upp det pyttelilla som kom ut.

När jag väl startade datorn, så hade den blivit ännu mer seg och hängde sig ännu oftare! Men kylningen var betydligt bättre med 60-69 plusgrader i idle med Telegram i bakgrunden. 70-85 plusgrader när jag höll på och skriva till folk i Telegram, 86-90 plusgrader när jag skickade videoklipp till en i Telegram, och 97-99 plusgrader när jag skulle starta Firefox, som verkligen tog tid på sig! Efter kanske en hel minut startades Firefox, sakta men säkert, och då kunde jag även se att jag inte kunde gå till någon webbsida över huvud taget. Mullvad VPN kunde inte heller ansluta till någon server (var tvungen att logga in, då jag hade av någon konstig anledning blivit utloggad (aldrig hänt tidigare)). Det var som att macOS inte hade något internet alls, men Telegram funkade klockrent!

Till slut gav jag upp och stängde av datorn. Det är nästan som att jag överväger att spara till en ny bärbar dator med Windows förinstallerat, så att jag kan installera någon Linux-distribution.

Uppdatering
Jag startade datorn igen och gick in i duschen efter att ha loggat in mig. Lät den liksom bara vara, och när jag startade den igen från sömnläget, så låg temperaturen på under 40 plusgrader! Internet funkar och den har bara varit uppe på 86 plusgrader som max, trots användning av Telegram och Firefox. Men bara för att jag skrev det, så gick den upp till 91 plusgrader och då sattes fläktarna igång, men knappt hörbart. Och vips så var temperaturen nere på 85 plusgrader igen. Den går upp och ner sådär. Ska köpa hem kylpastan från Kjell & Company i morgon eller i övermorgon, så då lär den bli ännu mer nerkyld.

Hur inaktiverar jag det? Jag är rätt anti gentemot indexeringar från Windows-tiden.

SMC ska alltid fungera att göra vid "reboot". Olika kortkommandon från olika modeller.
Däremot upplever jag det du beskriver som att datorn jobbar till 100% hela tiden, därför saker tar tid.
Du kan stänga av spotlights indexering och photos indexeringar iaf genom att bara googla upp vilket värde som ska ändras. allt sådant finns i plist (xml-filer) men du kan ändra det med default write i terminalen om du bara vet vad du ska ändra.

Men har du undersökt vad det är för processer som tar upp resurserna? Du verkar spendera mycket tid på själva fysiska delen men inte beskrivit alls om något annat sker.

Det du upplever iaf är inte normalt, och du kan installera linux på maskinen om du vill bli av med osx. Men att bedöma om du ska köra osx eller inte baserat på att du har en trasig dator låter som ett dåligt beslut. Är det HW så löser det ju inte sig alls. Och är det mjukvara så kanske bara hitta processen som skapar detta problem löser det.

Att datorn fungerade helt plötsligt, men sedan inte igen låter ju väldigt mycket som att du har någon mjukvara i datorn som tar alla resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

SMC ska alltid fungera att göra vid "reboot". Olika kortkommandon från olika modeller.
Däremot upplever jag det du beskriver som att datorn jobbar till 100% hela tiden, därför saker tar tid.
Du kan stänga av spotlights indexering och photos indexeringar iaf genom att bara googla upp vilket värde som ska ändras. allt sådant finns i plist (xml-filer) men du kan ändra det med default write i terminalen om du bara vet vad du ska ändra.

Men har du undersökt vad det är för processer som tar upp resurserna? Du verkar spendera mycket tid på själva fysiska delen men inte beskrivit alls om något annat sker.

Det du upplever iaf är inte normalt, och du kan installera linux på maskinen om du vill bli av med osx. Men att bedöma om du ska köra osx eller inte baserat på att du har en trasig dator låter som ett dåligt beslut. Är det HW så löser det ju inte sig alls. Och är det mjukvara så kanske bara hitta processen som skapar detta problem löser det.

Att datorn fungerade helt plötsligt, men sedan inte igen låter ju väldigt mycket som att du har någon mjukvara i datorn som tar alla resurser.

Du får ursäkta mitt sena svar.

Jag blev trött på att Firefox laggade apa (frös till i någon sekund upprepande gånger), så jag sökte runt och fick veta att inställningen för "hardware acceleration" i Firefox kunde inaktiveras för bättre prestanda. Jag inaktiverade den och nu har inte datorn gått igång ett dugg, trots musik igång från Invidious + 3 andra flikar. Datorns temperatur håller sig i stabila 83-86 plusgrader (och då med laddaren i). Ska byta kylpastan någon dag framöver också, så kanske temperaturen går ner med 5 plusgrader eller nått sånt.

Tänka sig att boven i dramat var "hardware acceleration" i Firefox.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Hmm det vore nog bra om du kunde göra en ren installation av datorn för att vara säker på att det inte är mjukvarurelaterat. Hur ser det ut i aktivitetshanteraren? Någon process som gått bananas? Du skulle även kunna prova att köra Apple hardware test för att se att den inte spottar ur sig något fel: https://support.apple.com/en-us/HT202731

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag skulle även, efter att du skrev att en fläkt inte snurrade lika bra som den andra, kolla att den faktiskt snurrar när du slår på datorn. En fläkt död av två skulle kunna ge såna symtom som din dator har.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Missade att problemet till stor del löst sig. Skulle ändå dubbelkolla fläkten ovan som jag skrev

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌