Hur mycket ström ger en molex-kabel

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström ger en molex-kabel

Kan börja med att länka till mitt psu: https://www.inet.se/produkt/6902709/be-quiet-system-power-9-6...

Frågan är samma som rubriken, jag hittar inte många ställen som säger hur mycket den ger och de jag hittar säger olika, detta är taget från wikipedia: ”There are three typical pin sizes: 1.57 mm (0.062 in), 2.13 mm (0.084 in), and 2.36 mm (0.093 in). The 1.57 mm pin can carry 5 A of current, while the 2.36 mm can carry 8.5 A. Because the pins have a large contact surface area and fit tightly, these connectors are typically used for power.”

Sen har jag sett på några ställen att det ska vara 11A, hur vet jag vad min ger? Ska jag mäta pinet som wikipedia säger?

Permalänk
99:e percentilen

Det här luktar XY-problem långa vägar i min bok. Vad är det du egentligen vill åstadkomma?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

hur vet jag vad min ger? Ska jag mäta pinet som wikipedia säger?

Vad menar du här egentligen? Du kan ju inte mäta nån form av max-effekt utan att ha en last som du kan öka tills du typ bränner säkringar i agget, eller kontakten tar eld.

Tror som Alling säger ovan att du egentligen letar efter nåt annat

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Kan börja med att länka till mitt psu: https://www.inet.se/produkt/6902709/be-quiet-system-power-9-6...

Frågan är samma som rubriken, jag hittar inte många ställen som säger hur mycket den ger och de jag hittar säger olika, detta är taget från wikipedia: ”There are three typical pin sizes: 1.57 mm (0.062 in), 2.13 mm (0.084 in), and 2.36 mm (0.093 in). The 1.57 mm pin can carry 5 A of current, while the 2.36 mm can carry 8.5 A. Because the pins have a large contact surface area and fit tightly, these connectors are typically used for power.”

Sen har jag sett på några ställen att det ska vara 11A, hur vet jag vad min ger? Ska jag mäta pinet som wikipedia säger?

Saxar från Tom´s hardware.

"11 Amps on the 12 Volt pins and 11 Amps on the 5 Volt pins (these are not additive)- 132 watts on 12 Volt devices, OR, 55 watts for the 5 Volt devices."

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är rätt arrogant och nedvärderande att påstå att folk har tänkt fel eller är korkade på det sättet som görs i de två första svaren.

Svara på frågan som är ställd i stället. Man ska inte behöva förklara sig, eller försvara sig, när man ställer en enkel fråga.

Jag vet tyvärr inte svaret.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad menar du här egentligen? Du kan ju inte mäta nån form av max-effekt utan att ha en last som du kan öka tills du typ bränner säkringar i agget, eller kontakten tar eld.

Det står att beroende på hur lång pinet är kan den ta olika Amps, så jag menade att bokstavligen ta en linjal och mäta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Saxar från Tom´s hardware.

"11 Amps on the 12 Volt pins and 11 Amps on the 5 Volt pins (these are not additive)- 132 watts on 12 Volt devices, OR, 55 watts for the 5 Volt devices."

/Lifooz

Tackar, precis det jag letade efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Det står att beroende på hur lång pinet är kan den ta olika Amps, så jag menade att bokstavligen ta en linjal och mäta den.

OK, det är standard-storlekar. Om du menar den lite större 4-pin-varianten som man kopplar till exempelvis DVD-läsare etc så är det denna du tänker på, "AMP 1-480424-0", och den kan ge 11A per pin.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Både gul och röd har 5 ampere. De svarta är självklart jord.

Gula är 12 volt (60 watt), den röda är 5 volt (25 watt). (i original uppsättning)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är rätt arrogant och nedvärderande att påstå att folk har tänkt fel eller är korkade på det sättet som görs i de två första svaren.

Svara på frågan som är ställd i stället. Man ska inte behöva förklara sig, eller försvara sig, när man ställer en enkel fråga.

Jag vet tyvärr inte svaret.

Vi är nog rätt många som jobbar med felsökning, problemlösning och/eller kravhantering och vet att folk i allmänhet ställer fel frågor.
I det här fallet är svaret på första frågan noll, en kabel ger ingen ström t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vi är nog rätt många som jobbar med felsökning, problemlösning och/eller kravhantering och vet att folk i allmänhet ställer fel frågor.
I det här fallet är svaret på första frågan noll, en kabel ger ingen ström t ex.

Det spelar ingen roll. Det är nedvärderande och riktigt elakt att utgå från att folk är korkade. Ett jävla skitbeteende faktiskt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det spelar ingen roll. Det är nedvärderande och riktigt elakt att utgå från att folk är korkade. Ett jävla skitbeteende faktiskt.

Jag utgår inte från att nån är korkad. Jag försökte förstå frågeställningen, som på riktigt var väldigt förvirrat ställd.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag försökte förstå frågeställningen, som på riktigt var väldigt förvirrat ställd.

Nej, den var helt tydlig. En rak och enkel fråga om hur mycket ström man kan plocka från en molex.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, den var helt tydlig. En rak och enkel fråga om hur mycket ström man kan plocka från en molex.

Om du kollar vad jag citerade så ville han mäta nånting på kontakten

(Och nej, frågan var hur mycket den ger, inte hur mycket man kan plocka)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, den var helt tydlig. En rak och enkel fråga om hur mycket ström man kan plocka från en molex.

Nej, det var inte frågan som den var formulerad. Det var säkert det frågeställaren menade, men det var inte det han frågade.
Skall man vara petig så finns det dessutom mängder av olika molex-kontakter med olika egenskaper, och ett antal kontakter som ofta kallas för molex är egentligen inte Molex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det spelar ingen roll. Det är nedvärderande och riktigt elakt att utgå från att folk är korkade. Ett jävla skitbeteende faktiskt.

Nu är det du som utgår från att folk skulle vara korkade bara för att de ställer fel frågor. Så är det oftast inte, utan det är okunnighet som gör att folk ställer felaktiga frågor - och det gör folk väldigt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nu är det du som utgår från att folk skulle vara korkade bara för att de ställer fel frågor. Så är det oftast inte, utan det är okunnighet som gör att folk ställer felaktiga frågor - och det gör folk väldigt ofta.

Jag utgår inte från det, utan tonen i andras inlägg antyder att de tycker det. En skitattityd.

Jag ser det ganska ofta här och på många andra diskussionsforum, och det är lika ledsamt varje gång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Finns inget enkelt och entydigt svar på hur mycket ström du kan köra genom en viss kabel eller en viss kontakt. Det kan finnas rekommendationer och/eller regler men rent fysikaliskt är frågan dåligt definierad.

Ju mer ström desto mer spänningsfall och värmeutveckling. Hur mycket spänningsfall tåls i den här situationen? Hur lång är kabeln, är den lång blir ju spänningsfallet stort. Hur varm får kabeln bli? Är den hoprullad så värmen byggs upp i vindan eller är den väl kyld av en luftström? Hur mycket värme kan transporteras bort via kontakterna?

Enklaste är väl att helt enkelt prova. Smälter kabelns isolering så är värmeutvecklingen för hög. Fungerar inte prylen man vill driva så är spänningsfallet för högt.

När man författar en rekommendation/regel så gör man rimliga antagenden och spänningsfall, längd och kylning. I en viss applikation kanske de antagenden inte stämmer och/eller man vill köra kabeln hårdare av någon anledning och helt enkelt accepterar nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det spelar ingen roll. Det är nedvärderande och riktigt elakt att utgå från att folk är korkade. Ett jävla skitbeteende faktiskt.

Inget nedvärderande med det, för att ge ett bra svar krävs i regel följdfrågor.
Har inget att göra med att någon skulle vara korkad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag utgår inte från det, utan tonen i andras inlägg antyder att de tycker det. En skitattityd..

Nu tror jag att du läser in saker i andras inlägg som inte finns där. Det är ingen i den här tråden utom du som ens antytt att folk skulle vara korkade för att de ställer dåliga frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nu tror jag att du läser in saker i andras inlägg som inte finns där. Det är ingen i den här tråden utom du som ens antytt att folk skulle vara korkade för att de ställer dåliga frågor.

Jo, genom att ifrågasätta om man egentligen frågar om fel sak, för att lösa ett problem på fel sätt, så antyder man att man ser frågeställaren som korkad, eller nåt i närheten av det.

Det beteendet tycker jag väldigt illa om.

Antingen vet man svaret på frågan eller så vet man inte svaret på frågan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Antingen vet man svaret på frågan eller så vet man inte svaret på frågan.

Det handlar lite om huruvida man är fokuserad på att svara på personens fråga, eller om man är fokuserad på att lösa personens problem. Folk i kategori två vill gärna veta vad problemet är till att börja med för att kunna erbjuda en lösning som faktiskt fungerar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Det är rätt arrogant och nedvärderande att påstå att folk har tänkt fel eller är korkade på det sättet som görs i de två första svaren.

Svara på frågan som är ställd i stället. Man ska inte behöva förklara sig, eller försvara sig, när man ställer en enkel fråga.

Ingen har antytt att TS skulle vara korkad bara för att han kanske ställer ”fel” fråga. Hur många gånger har inte folk ställt väldigt specifika frågor varpå det sedan, efter följdfrågor från andra skribenter som anat ugglor i mossen, visat sig att deras faktiska problem hade en mycket enklare och bättre lösning än den av trådstartaren tänkta? Att alltid, oavsett omständigheter, bara svara på varje fråga exakt som den är ställd är på gränsen till tjänstefel för alla seriösa medlemmar i ett diskussionsforum.

Att därutöver gå till så hård attack som du gör (”nedvärderande”, ”riktigt elakt”, ”jävla skitbeteende” etc) mot folk som genuint försöker hjälpa TS genom att först ta reda på frågans bakgrund och kontext är helt oacceptabelt. Jag förväntar mig betydligt högre nivå från dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det här luktar XY-problem långa vägar i min bok. Vad är det du egentligen vill åstadkomma?

Ska köra en Ver 008s riser (den har både ett uttag för 6pin och ett för molex), den vill ha 75w, mitt psu som jag länkade har 4 6+2pin kontakter, båda mina grafikkort jag ska köra (ett vega 56 och ett 3070) vill ha 2st 8pin.
I msi afterburner har jag ställt in 3070 på 60% power, vilket gör att den ligger på 131w, 75w kan den ta från moderkortet och en 8pin kan ge 150w så jag hamnar långt över det den behöver men det är bara när den är på 60% power, den drar 220w vid 100% vilket också funkar men är nära.
Vega 56 kortet googlade jag på, det har inte kommit hem än, enligt toms hardware så drar vega 56 292w, så den vill jag koppla in båda 8pinsen som kortet vill ha. Då har jag alltså en 6pin att koppla in i risern om jag inte ska koppla in 2st 6+2pins i 3070 kortet, men jag har även en molex kabel så om det funkar att koppla in molex kabeln gör jag hellre det och har 2st 6+2 i 3070.

Det står att det är en molex (hårddisk) på inet länken förresten, gör det någon skillnad?

Sen förstår jag att hela det här projektet troligen är en dålig idé och jag borde bara köpa ett större nätaggregat istället och det kommer jag göra snart, detta är en tillfällig lösning tills jag gör det.

Edit: mitt moderkort har bara en pcie 16x, där kopplar jag in 3070, vega 56 ska in i risern. Jag ska minea på datorn om det inte var tydligt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av vasbydaniel:

Vega 56 kortet googlade jag på, det har inte kommit hem än, enligt toms hardware så drar vega 56 292w, så den vill jag koppla in båda 8pinsen som kortet vill ha.

Det står att det är en molex (hårddisk) på inet länken förresten, gör det någon skillnad?

Dina länkar fungerar inte då du lagt in typografiska citattecken runt URL:erna. Har fixat dem i citatet ovan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, genom att ifrågasätta om man egentligen frågar om fel sak, för att lösa ett problem på fel sätt, så antyder man att man ser frågeställaren som korkad, eller nåt i närheten av det.

Det beteendet tycker jag väldigt illa om.

Antingen vet man svaret på frågan eller så vet man inte svaret på frågan.

Hela mitt yrkesliv har jag jobbat med olika former av problemlösning.

Det finns egentligen två sätt att angripa ett problem på:

1: genom att bara se resultatet och inte se på helheten, lite som att ge alvedon mot smärtan av en hjärntumör

2: se på helheten, väg in andra parametrar, analysera, var nyfiken, ifrågasätt

Behöver jag säga att även om första alternativet fungerar ibland, så är det alltid andra alternativet som tar en framåt.

Ditt sätt att uttrycka dig tyder inte på någon förmåga att lösa faktiska problem, i detta fallet är det du som har ett lågt beteende.

EDIT: För att utvidga min illustration:

Jag jobbar med formsprutning, närmare 17års erfarenhet i ett yrke så fyllt av problem att min chef sagt "plastarbetare och verktygsmakare är garanterade en plats i himlen, för de har haft ett helvete hela livet på jorden".

Ibland kör man fast och rådfrågar en kollega.

Kommer då min kollega som gjort detta i 30år så kommer han ställa en rad frågor som är väldigt dumma och korkade och jag kommer svara ja på alla, men skulle han inte ställa dessa frågor skulle jag nog bli irriterad ändå, ibland missar man det helt uppenbara - mitt framför ögonen, och kör fast, då kommer någon annan med "men har du provat att göra så här..." och så faller bitarna på plats av sig själva.

En fd kollega från annan arbetsplats ringde om ett maskinproblem "maskin nummer X bygger inte upp låskraft och vi förstår inte varför", varpå jag svarar "har du kollat toleranserna på tempereringsaggregatet" vilket är en del som över huvud taget inte har med maskinens låskraft att göra, jag blir nästan dumförklarad men min fd kollega gör som jag säger och maskinen fungerar, i detta fallet fanns en kommunikation mellan maskinerna men istället för att ge ett vettigt larm så blockerade man bara låskraftuppbyggnaden i maskinens styrning om tempereringen gick utanför tolerans, en totalt sjuk lösning som man inte har ett svar på, men som jag märkt av en händelse.

Ta alla frågor och tips i beaktande, även om man inte alltid förstår varför.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, genom att ifrågasätta om man egentligen frågar om fel sak, för att lösa ett problem på fel sätt, så antyder man att man ser frågeställaren som korkad, eller nåt i närheten av det.

Inte alls. Felaktiga frågor ställs oftast av ren okunskap. Att vara okunnig och att vara korkad är två väldigt olika saker.
Om du vill se okunskap som ett tecken på dumhet är det ditt problem, men försök inte pådyvla oss andra sådana fördomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är rätt arrogant och nedvärderande att påstå att folk har tänkt fel eller är korkade på det sättet som görs i de två första svaren.

Svara på frågan som är ställd i stället. Man ska inte behöva förklara sig, eller försvara sig, när man ställer en enkel fråga.

Svaret på frågan i första inlägget är väldigt enkelt.
0/noll/nada/zip/zero, en molex kontakt genererar ingen ström alls.

Vad den kan klara att förmedla däremot är en helt annan och MYCKET mer komplicerad fråga!
Och det handlar då om två frågor.
1, Den officiella specifikationen som inte alltid kan stämmer till 100% då variationer i tillverkningen kan ställa till det, dvs dom få kontakter som helt enkelt tillverkas fel.
2, Vad kan den aktuella kontakten klara av och det kommer då skilja sig mellan olika exemplar särskilt om man ska använda den nära/på/över den officiella specifikationen.

Skrivet av vasbydaniel:

Det står att beroende på hur lång pinet är kan den ta olika Amps, så jag menade att bokstavligen ta en linjal och mäta den.

Stämmer delvis!
Pinnen kan vara hur lång/kort som helst men gör i sig nästan ingen stor skillnad, frågan är dock hur lång kontakt har dom två olika han/hon "pinnarna" med varandra.
Dvs ju längre/större kontaktytan är desto mer ström klarar "pinnarna" av.
Utöver det så spelar även trycket som hon pinnen "kramar" han pinnen med en ganska stor roll med, även rundheten hos båda pinnarna spelar roll=bättre passform=mer yta, desto mer ström klarar pinnarna.

Så med andra ord kan det skilja sig en hel del mellan olika molex kontakter av samma typ, och troligen skilja sig ännu mer mellan olika tillverkare.
Lägg sen till det som redan diskuteras med luftflöde/lufttemp/är kabeln ihoprullad heller inte osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Att presskraften inte är lika (dessa är i plåt som stansas och rullas till kontakter) mellan exemplaren ser man den dagen där en eller flera av stiften är väldigt svarta och sönderbränd plast kring dessa (ibland är kretskortet under också uppkoksat)

Kör man 11 Ampere på sådan stift så är det mycket större risk för denna situation än om man kör 5 Ampere, samma problem uppstår om strömmen drar i höga pulser (typ mer än 11 Ampere under mycket kort tid) men genomsnittsströmmen ändå är typ under 5 Ampere så kan kontakterna bli bruna och riskera brinna ändå.

Har den andra designavdelningen (dvs. inköpsavdelningen) bytt kontaktelement designade för 11 ampere av ingenjörerna för att få tillräckligt låg felutfallsrisk vid 5 Ampere - till just 5 Amperes element för att det drar just 5 Ampere för att tjäna 2 ören per kontaktelement så kan det bli katastrof i slutet...

P =RI^2 - dvs värmebildningen i kontaktytorna ökar kvadratiskt med strömmen men det är inte alltid att säkringar går först utan det är kontakterna som brinner - speciellt mycket starkt pulserade ström där strömspiken är under mycket kort tid (mikrosekunder) - en favorit är billiga 12/230 Volts omvandlare med fyrkantvåg (fast det står modifierad 'Sinus' på förpackningen) och kopplad till en billig 230V mobilladdare på 10 Watt, kan få cigarettproppen kan smälta och vidare riskera orsaka brand i kablarna under instrumentpanelen i fordonet utan att säkringen går - vare sig i stickproppen eller ute i bilens säkringspanel...

Ytterligare saker som styr är att samma kontaktserie har kontaktelement i olika kvalitéer som kontaktytbeläggning och presskraft - och bara det kan vara skillnaden varför till synes lika kontaktelement klassas för 5 Ampere och andra lovar 11 Ampere - likaså hur många matningar[1] de tål med eller utan strömbelastning då det är tjockleken på metallagret i kontaktytan som bestämmer det och det kan vara alltifrån 10 matningar strömlöst för kontakter typiskt i dator och dess kretskort då det inte förväntas att det ansluts och lossas igen så många gånger under dess livstid, USB-kontakter och motsvarande har mycket högre antal och ofta strömsatt anslutning (och därmed kan blixtra och svetsa en smula vid varje matning) men fortfarande begränsat antal innan det går hål i pläteringen på kontaktytorna (och det havererar fort när kopparen kommer upp i dagen) och slutligen testjiggs-kontakter som kanske klarar > 5000 - > 25000 matningar innan någon väsentlig parmeter påverkas (dessa är då oftast i guld som kontaktmaterial)

Att designa sådana saker i producentled handlar om extrem detaljkännedom, samarbete med leverantör (ofta med NDA) och räknande på ekonomi, där man jagar delar av ören om man kan gå från 3 till 2 mikrometer kontaktmaterial på en kontaktyta i en kontakt - hur många på en försäljning av 10000 enheter riskerar att molexkontakten börja glappa och brinna om man gör det, vad kostar det i rykte för företaget om felprocenten blir lite högre... och det blir _väldigt_ dyrt om man hyvlar lite för mycket på någon av detaljerna (vilket allt för ofta görs av den utlagda produktionens kinesiske producentens chef dolt för att spara 2 ören per kontakt och stoppa i egen ficka) och delar av % felutfall blir 10-tal % felutfall - ja tom. risk företagsundergångar...

[1] matning = i och urpluggning i en cykel.