koppla samman ljud i olika rum?

Permalänk
Medlem

koppla samman ljud i olika rum?

Hej

Så detta med "multi room"...
- Jag har ett par aktiva högtalare kopplade till pc'n
- Denon förstärkare till hemmabion
- Och jag tänkte skaffa nån form av smart högtalare tex sonos one till köket...

Har någon nått bra förslag på vad man behöver skaffa/hur man går tillväga för att spela musik på alla samtidigt...?

Permalänk
Medlem

Bluetooth-mottagare á några hundringar?

@Belzzz

Kan du inte skippa onödigt dyra lösningar...?
Guldgruva för diverse tillverkare... 🙄🤑

Det finns BT-mottagare med 3,5mm utgång...
Köp några sådana och plugga in i förstärkare/dylikt.

Sedan är det bara att streama till dem, från exvis mobiler/datorer... så gör jag! 👍✌️

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@Belzzz

Kan du inte skippa onödigt dyra lösningar...?
Guldgruva för diverse tillverkare... 🙄🤑

Det finns BT-mottagare med 3,5mm utgång...
Köp några sådana och plugga in i förstärkare/dylikt.

Sedan är det bara att streama till dem, från exvis mobiler/datorer... så gör jag! 👍✌️

Jag skippar jättegärna dyra lösningar... jag började titta på heos grejjer eftersom jag har en denon stärkare men dyrt va ju en underdrift...

Men ok, om jag köper bt mottagare (föreslå gärna nån) kopplar in på pc högtalarna. en smart högtalare och denon stärkaren kan ju funka som bt högtalare... kan jag bara välja allihopa när jag vill streama från spotify/tidal från min telefon? (och hur ser jag till att synka dem?)

Permalänk
Medlem

BT-mottagare skulle jag undvika. För kort räckvidd och kommer nog bli strul om du ska köra flera mottagare samtidigt.

Nåt liknande Chromecast Audio låter väl som vad du är ute efter? Samma funktionalitet som AirPlay 2 för Apples ekosystem.
Har inte testat dessa själv, men ser vid en första anblick ut som vad du är ute efter:
https://m.djservice.se/artikel/audiocast-m5?gclid=CjwKCAiAkJK...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian Det där ser ju ut precis som det jag e ute efter, najs!... eller... hmm... blir ju svårt om jag skaffar en smart högtalare att få med den om jag förstår hur detta funkar...

Permalänk
Medlem

Också nyfiken på den lösningen. Skriv gärna om det funkade bra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Belzzz:

@Gorian Det där ser ju ut precis som det jag e ute efter, najs!... eller... hmm... blir ju svårt om jag skaffar en smart högtalare att få med den om jag förstår hur detta funkar...

Du skaffar ingen "vanlig" smarthögtalare utan en Google Nest mini, den går att ansluta via blåtand till det som ska spela upp ljudet, Nesten funkar då bara som kontroll och bt-sändare så du slipper tänka på att den är liten och inte låter så bra. Nått billigt som dessutom är prisvärt och låter bra är Ikea Eneby 30 och den nya versionen går också att stereokoppla om du skaffar ett par, alltså en perfekt kompanjon för en Nest mini som tillsammans klår de flesta smarthögtalare i ljudkvalitet. Blir 2000 kr för ett stereopar med en Nest mini.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.