Permalänk
Medlem

Uppgradera Wifi

Hej på er alla
Ny här på forumet och mina data kunskaper är mediokra, så jag gör ett försök angående med att få lite draghjälp med att uppgradera mitt wifi.

Har idag fiber 250/100 Router Asus RT AC68U uppdaterad med senaste programvara och nästan täckning i hela huset 1halvplan ca 120 kvm. träväggar.
Saknar täckning speciellt på 5GHz bandet som jag skulle vilja utnyttja mer.

Funderar nu på Asus zenwifi mini cd6 2 eller 3 pack och köra dom som (Aimesh noder) med min AC68 som huvudrouter.
Vad tror ni som kan och vet om detta.

Permalänk
Medlem

Bor själv i ett gammalt trähus på 1 ½plan. Jag har satt upp två extra AP. (Kabelanslutna.) Det funkar bra men 5 GHz täcker inte fullt ut. Med den erfarenheten skulle jag välja att ta tre packen. Då jag endast har mobilerna och paddorna otrådade har jag inte något större problem med wifi tillgänglighet men lutar åt att sätta upp en AP till på altanen för utomhustäckning i trädgården.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Bor själv i ett gammalt trähus på 1 ½plan. Jag har satt upp två extra AP. (Kabelanslutna.) Det funkar bra men 5 GHz täcker inte fullt ut. Med den erfarenheten skulle jag välja att ta tre packen. Då jag endast har mobilerna och paddorna otrådade har jag inte något större problem med wifi tillgänglighet men lutar åt att sätta upp en AP till på altanen för utomhustäckning i trädgården.

Som ovanstående skriver så är kabelanslutet till accesspunkter den bästa vägen att gå för ett stabilt och tillförlitligt trådlöst nätverk. Kan vara värt att kika åt IEEE 802.11ax (Wi-Fi 6) om du har högre krav på det trådlösa nätverket, allt fler produkter med den nya standarden börjar finna marknaden. Personligen gillar jag Ubiquitis produkter och kan varmt rekommendera dem men det är såklart subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Bor själv i ett gammalt trähus på 1 ½plan. Jag har satt upp två extra AP. (Kabelanslutna.) Det funkar bra men 5 GHz täcker inte fullt ut. Med den erfarenheten skulle jag välja att ta tre packen. Då jag endast har mobilerna och paddorna otrådade har jag inte något större problem med wifi tillgänglighet men lutar åt att sätta upp en AP till på altanen för utomhustäckning i trädgården.

Tackar för det.
Jag har möjlighet att ansluta med kabel iallafall en två med lite ny kabeldragning den tredje kommer stå ganska nära huvudroutern så den borde få signal så det räcker. är lite som du ute efter bättre täckning till uterummet och garaget.

//Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Som ovanstående skriver så är kabelanslutet till accesspunkter den bästa vägen att gå för ett stabilt och tillförlitligt trådlöst nätverk. Kan vara värt att kika åt IEEE 802.11ax (Wi-Fi 6) om du har högre krav på det trådlösa nätverket, allt fler produkter med den nya standarden börjar finna marknaden. Personligen gillar jag Ubiquitis produkter och kan varmt rekommendera dem men det är såklart subjektivt.

Har hört talas om Ubiqutis grejor men jag tror det blir för komplicerat för mig. Glömde skriva i mitt första inlägg det är inte så många trådlösa ansluta ungarnas mobiler någon padda ibland och en chromecast. Varför jag frågar om Asus zenwifi mini cd 6 är att man kan få dom för en billig penning nu (3pack) men jag vill ju att det ska fungera.

//Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magjoo:

Har hört talas om Ubiqutis grejor men jag tror det blir för komplicerat för mig. Glömde skriva i mitt första inlägg det är inte så många trådlösa ansluta ungarnas mobiler någon padda ibland och en chromecast. Varför jag frågar om Asus zenwifi mini cd 6 är att man kan få dom för en billig penning nu (3pack) men jag vill ju att det ska fungera.

//Magnus

Se till så att du drar kabel till APs så spelar det inte så stor roll vad du kör med. Kör bara samma ssid/lösen på dem med olika kanaler så är det inga problem. Jag hade nog rekommenderat att isf inaktiverat wifi på din huvudrouter, minskar belastningen på den vilket bör göra det något stabilare. Sen monterar du dina 3 APs där det behövs. Om alla enheter har stöd för 5ghz så skulle jag strunta i 2,4 helt också. Och sätt inte kanalbredden för högt <160mhz. Dvs 40/80mhz bör räcka.

ubiquities saker är inte avancerde om du bara ska ha simpla APs. Skanna dem med appen, ställ in ssid/password så är det typ klart. Räcker för att komma igång. Du kan också installera unifi-controllern på din dator också och bara starta den för att konfa/ändra saker sen behöver den inte vara igång.
Men man bör väl ha lite basic kunska om nätverk. Inget som är omöjligt att läsa sig till över en kopp kaffe och youtube

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Som ovanstående skriver så är kabelanslutet till accesspunkter den bästa vägen att gå för ett stabilt och tillförlitligt trådlöst nätverk. Kan vara värt att kika åt IEEE 802.11ax (Wi-Fi 6) om du har högre krav på det trådlösa nätverket, allt fler produkter med den nya standarden börjar finna marknaden. Personligen gillar jag Ubiquitis produkter och kan varmt rekommendera dem men det är såklart subjektivt.

Ubiquitis prylar är mer än prisvärda. Man får mycket bra grejor för pengarna. Jag kan dock tycka att de inte är för en ren nybörjare lite beroende på hur man vill konfigurera systemet. Jag har genom åren satt upp närmare hundra enheter hos mina kunder. (Privata och företag) och har bara gott att säga. Dessutom är deras forum och uppdateringar 100% bra.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti eller Aruba.. oavsett så skaffa en firewall som bara sköter det, koppla sedan in AP:s tills du har täckning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Ubiquiti´s Amplifi i både mina föräldrars stora hus samt deras grannars hus och jag kan inte mer än hålla med att det är kvalité på dom grejjorna. Rekommenderas väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Se till så att du drar kabel till APs så spelar det inte så stor roll vad du kör med. Kör bara samma ssid/lösen på dem med olika kanaler så är det inga problem. Jag hade nog rekommenderat att isf inaktiverat wifi på din huvudrouter, minskar belastningen på den vilket bör göra det något stabilare. Sen monterar du dina 3 APs där det behövs. Om alla enheter har stöd för 5ghz så skulle jag strunta i 2,4 helt också. Och sätt inte kanalbredden för högt <160mhz. Dvs 40/80mhz bör räcka.

ubiquities saker är inte avancerde om du bara ska ha simpla APs. Skanna dem med appen, ställ in ssid/password så är det typ klart. Räcker för att komma igång. Du kan också installera unifi-controllern på din dator också och bara starta den för att konfa/ändra saker sen behöver den inte vara igång.
Men man bör väl ha lite basic kunska om nätverk. Inget som är omöjligt att läsa sig till över en kopp kaffe och youtube

Nu har ni satt griller i huvudet på mig Ubiquitis jag få nog läsa in mig på dessa det går nog åt flera koppar kaffe och yuotube.
Oavsett märke på AP fungerar det via nätverks switch eller måste det gå direkt från huvudroutern.

//Magnus

Permalänk
Medlem

Att tänka på med Ubiquiti är om de använder dig utav deras USG (router) så räkna inte med att kunna använda deras IDS/IPS öht. Den har en ganska bra genomströmmning med allt avslaget och klarar runt 3 gbit. Men slår du på lite inspektion med IDS, IPS så blir den lika effektiv som en brödrost. Då går den helt plötsligt ned till 80mbit vilket kanske inte är vad man räknar med.

Jag installerade Google Nest Wifi med router och två puckar i min systers hus (300kvm på två våningar). Oavsett var de är i huset så ligger de på runt 120 - 250 mbit på en lina som är 250mbit. Det var busenkelt att installera och väldigt enkelt att underhålle.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magjoo:

Nu har ni satt griller i huvudet på mig Ubiquitis jag få nog läsa in mig på dessa det går nog åt flera koppar kaffe och yuotube.
Oavsett märke på AP fungerar det via nätverks switch eller måste det gå direkt från huvudroutern.

//Magnus

Nja de flesta här brukar rekommendera ubiquitiprylar, av en orsak
Ja oavsett märke så kan koppla in det i en switch eller direkt i router (som har en inbyggd switch). Det enda som hindrar dig är ifall portarna inte räcker till så du behöver komplettera med en switch, och om så är fallet så köp en med tillräckligt med portar och koppla över alla på den istället för lite på router å lite på switchen.

Jag har personligen inte använt mer än en AP i samband med unifiappen på mobilen. Men jag skulle gissa på att i teorin så räcker det med att skanna QR koden på baksidan av APn och ställa in ssid/lösenord och ev kanal. Sen upprepar du det på de andra 2 APsen, vi pratar unifi APs nu då, sen monterar du dem där du vill ha wifi så är det klart. Sen behöver du egentligen inte göra något annat än att gå vidare med livet Det följer med guide hur du använder appen, du kan också googla lite eller kolla youtube.

Det är väldigt enkelt med unifi-kontrollern också men det blir några extra steg. Som sagt kolla på yoputube i princip varenda youtuber som gör wifi/nätverk/it grejar har gjort videos på unifi aps.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Gokväll.
Tackar för svar och tips, glömde bort tråden igår satt och surfade på Ubiquiti prylar och hur det fungerar men har mycket kvar
kan väl konstatera att det är bra grejor lovord i princip överallt ingen tvekan om det.

Men för min del så krävs nog ett byte av hela maskinparken om jag fattat det rätt så drivs AP av Poe och bla. mina switchar behöver bytas ut, även osäker på om min nuvarande router Asus AC68U kommer att fungera tillsammans med Ubiquiti (förmodligen inte).

Jag tror jag får ta en funderare på ett eventuellt nytt och större grepp angående vårat Wifi. Men skulle vara tacksam om nån som har erfarenhet eller vet något om Asus zenwifi mini cd 6 är något att ha eller ej.

Har inte hittat några bra tester om ovanstående förutom Asus egen presentation.

//Magnus

Permalänk
Medlem

Finns PoE injektorer så man behöver inte byta switchar.
Går bra att behålla Asus som router, bara stäng av wifi på den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W