Permalänk
Medlem

felmeddelande i consolen

hej får detta felmeddelande i consolen

Teckenkodningen för HTML-dokumentet var inte deklarerad. Dokumentet kommer att visas med förvrängd text i vissa webbläsarkonfigurationer om dokumentet innehåller tecken som ligger utanför US-ASCII-området. Teckenkodningen för filen måste deklareras i transportprotokollet eller så måste filen använda en byte order mark som kodningssignatur.

jag tro det beror på att jag har skrivit visa tester som ska synas på sidan med svenska tecken (å,ä,ö) jag vet att man ska skriva in någon stans att det finns svenska tecken i filen. men var?
Jag började från en mall som jag hittade på nätet. som jag skickar data från en arduino till en websida.så tog den. Den var vist gjord för usa.
om jag är fel ute så får ni gärna komma med rätt toning och lösning.
tacksam för hjälp för jag vill bli av med felet

Permalänk
Medlem

Kan det vara att du behöver ange denna i din html-fil i head?
<meta charset="UTF-8">

Permalänk
Skrivet av Housepainter:

Kan det vara att du behöver ange denna i din html-fil i head?
<meta charset="UTF-8">

Tänk på att det kan vara någon annan teckenkodning också. Vissa webbservrar skickar ut en HTTP-rubrik där det framgår vad det är för teckenkodning och då brukar webbläsaren strunta i vad det står i HTML-filen och gå på HTTP-rubriken istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Kan det vara att du behöver ange denna i din html-fil i head?
<meta charset="UTF-8">

det fungera inte för mig. java skriptet körde inte då

Permalänk

Du kan göra följande ersättningar:

Å → &Aring; å → &aring; Ä → &Auml; ä → &auml; Ö → &Ouml; ö → &ouml;

I så fall bör sidan visas korrekt i webbläsaren även om du inte deklarerar någon teckenkodning. Det kan även finnas andra tecken på sidan som du behöver ersätta på motsvarande sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jost1:

det fungera inte för mig. java skriptet körde inte då

Det känns orimligt utifrån den information som finns i tråden. Jag använder alltid <meta charset="UTF-8"> och JavaScript fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem

Viktigt att alla filer är sparade i UTF-8 också - Om du editerat i Notepad på en gammal dator, så kanske det sparas i Ansi, och då får du problem!

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Viktigt att alla filer är sparade i UTF-8 också - Om du editerat i Notepad på en gammal dator, så kanske det sparas i Ansi, och då får du problem!

I så fall anger man <meta charset="windows-1252"> istället för <meta charset="UTF-8">.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

I så fall anger man <meta charset="windows-1252"> istället för <meta charset="UTF-8">.

Om man för evig framtid inte vill ha julklappar av tomten

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Om man för evig framtid inte vill ha julklappar av tomten

Hade du föredragit <meta charset="cp850">? Eller <meta charset="iso-646-se">?