Permalänk
Medlem

Värderingshjälp speldator

Halloj!

Jag funderar på att sälja min speldator (sambon tycker inte att den funkar med resten av inredningen), men jag har dålig koll på andrahandsvärdet på pc-marknaden.

Köpte datorn färdigbyggd från Webbhallen runt årsskiftet 2018/19 med tre års garanti, så drygt 9 månader kvar där (om det nu har något betydelse för värdet).

Specifikationer: (saxat från beställningen).

Processor: AMD Ryzen 5 2600, 6 kärnor 3,4 GHz.
Grafik: Asus RTX 2070 8GB
Ram: 16GB (2x8GB) DDR4 SDRAM 2666 MHz
Hårddiskar: Samsung 860 EVO SSD 250 GB, WD Blue Desktop HDD 1TB
Moderkort: Asus Rog Strix B450-F
Kylning: AMD Stealth
Nätaggregat: Corsair TX550M 80+ Gold
Chassi: Fractal Design Define C
Operativsystem: Windows 10 Home

Skärm (bör man sälja med eller utan?): Samsung C27JG50, 1440p, 144 hz.

Tack för er tid!

Ha det.

Permalänk

Vilken extremt dålig anledning att sälja. Antingen är det såhär:

1. Du tycker att det inte passar och skyller på din sambo
2. Du har ingen ryggrad

För priset så burkar man säga att datorkomponenter halverar sitt värde efter 2 år, men det är en generalisering och eftersom det just nu råder hårdvarubrist så kanske du kan ta lite mer än vad du annars borde.

Vad gäller skärmen, så beror det nog enbart på köparen. Hittar du en köpare som är villig att betala vad den är värd plus datorn, så är det ju bara att sälja. Annars är det nog inga problem att sälja vidare skärmen själv.

Lycka till med säljandet och förhållandet!

Permalänk
Medlem

Vore det inte extrem brist på grafik kort och i lång framtid, så hade jag sagd 7000,-

Men eftersom det råder extrem brist på grafik kort i lång framtid, och folk är milt sagt desperata, så 9000,-
(excl. skärm, skärmar är svårsålda, jag sitter nog inne med 5+ normala skärmar och 20+ gamla LCD skärmar), helt omöjligt att sälja i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Vilken extremt dålig anledning att sälja. Antingen är det såhär:

1. Du tycker att det inte passar och skyller på din sambo
2. Du har ingen ryggrad

För priset så burkar man säga att datorkomponenter halverar sitt värde efter 2 år, men det är en generalisering och eftersom det just nu råder hårdvarubrist så kanske du kan ta lite mer än vad du annars borde.

Vad gäller skärmen, så beror det nog enbart på köparen. Hittar du en köpare som är villig att betala vad den är värd plus datorn, så är det ju bara att sälja. Annars är det nog inga problem att sälja vidare skärmen själv.

Lycka till med säljandet och förhållandet!

Haha! Kanske en kombination av både 1 och 2, men också det faktum att vi bor trångt. Både datorhörna och tv-hörna i vardagsrummet blir helt enkel för mycket teknik enligt mi...sambon.

Köpte den för 16 000, så runt 8000-9000 då kanske?( om man är lite optimistisk).

Tack för hjälpen!