Asus röjer Geforce RTX 3050 Ti med 4 GB GDDR6

Permalänk
Medlem

RTX 3050Ti blir nog poppis till OEM-datorer. Ska även bli spännande att se om det funkar med passiv kylning och ger bra prestanda utan separat strömmatning.

Angående frågan om prisklass tycker jag intervallet 2500-5000 kr egentligen skär över två klasser: Runt 3000kr och >4000kr. Jag vill helst hålla mig under 3000kr, men <2500 ger inte mycket i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jobbigt för alla de som köpt 3050TI i syfte att spela MSFS i 4K...

Med det sagt, det kommer nog en 8 GB version. Oxå.

Hahaha, tack för dagens roligaste kommentar! Skrattar så jag gråter 😂

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så att de som gnäller om kass prestanda i spel är just såna som köpt en "speldator" och sen kör igång M$F$, x-plane, Cyberpunk på högsta inställningar.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

4GB VRAM kan väl inte räcka idag?

Jag kör fortf 3gb 1060 men mest för att det var för dyrt med bättre kort för dryga året sedan.

Modern warfare gick jag bet på delvis pga Vram tror jag. Slog i taket där och var ospelbart. Dock flaskhalsar även cpu....

De spel jag spelat i övrigt fungerar bra: Elite dangerous, apex och fortnite ibland. Trots 1440p UW. Low rockar

Permalänk
Medlem

Budgetkorten börjar närma sig vad toppkorten(GTX680) kostade när jag sist köpte dator, GPUn kommer nog stå för cirka halva kostnaden när jag bygger ny dator typ nästa år.

Eller ja, det är en bit kvar till 4790Kr, men det känns inte sådär jättelångt bort.
Räknar med att få lägga ungefär det dubbla för att få samma premium känsla vid nästa inköp.

Det är rätt sjukt ändå att jag inte känt att det varit värt att uppgradera på snart 10 år.
Det fick bli Playstation 4 pro och nu PS5 istället, men nästa år så blir det nog dator som pallar med VR, har stöd för HDMI 2.1 och Direct Storage(RTX IO eller liknande teknik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Budgetkorten börjar närma sig vad toppkorten(GTX680) kostade när jag sist köpte dator, GPUn kommer nog stå för cirka halva kostnaden när jag bygger ny dator typ nästa år.

Eller ja, det är en bit kvar till 4790Kr, men det känns inte sådär jättelångt bort.
Räknar med att få lägga ungefär det dubbla för att få samma premium känsla vid nästa inköp.

Det är rätt sjukt ändå att jag inte känt att det varit värt att uppgradera på snart 10 år.
Det fick bli Playstation 4 pro och nu PS5 istället, men nästa år så blir det nog dator som pallar med VR, har stöd för HDMI 2.1 och Direct Storage(RTX IO eller liknande teknik).

Ja när det blir så att man kan få högre maximal prestanda för ett högre pris.
Men att pris/prestanda inte förbättras eller bara marginellt förbättras.
Då kanske det fortfarande kan vara kul att bygga ny dator för någon som har 45000kr i budget.
Men för folk som kanske hade kunnat tänka sig att lägga 10 - 15k på en hel dator så blir det inte så mycket anledning att uppgradera om man redan har en dator som är mindre än 10 år gammal.

Jag antar att det inte spelar så stor roll för tillverkarna om det ändå råder kretsbrist.
Men med mer normal tillgång och inte miners som skriker efter allt de kan få.
Då borde de vara dåligt för tillverkarna om folk väljer att behålla sina datorer i 10-15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja när det blir så att man kan få högre maximal prestanda för ett högre pris.
Men att pris/prestanda inte förbättras eller bara marginellt förbättras.
Då kanske det fortfarande kan vara kul att bygga ny dator för någon som har 45000kr i budget.
Men för folk som kanske hade kunnat tänka sig att lägga 10 - 15k på en hel dator så blir det inte så mycket anledning att uppgradera om man redan har en dator som är mindre än 10 år gammal.

Jag antar att det inte spelar så stor roll för tillverkarna om det ändå råder kretsbrist.
Men med mer normal tillgång och inte miners som skriker efter allt de kan få.
Då borde de vara dåligt för tillverkarna om folk väljer att behålla sina datorer i 10-15 år.

Nja, nog kan du väl få en rätt kul dator för 10-15?

typ rtx 3070 för 8 (går att få tag på om man är med och hugger), ett b450 eller 550 med r5 3600 och ett 16gb kit (finns ju i lager som färdiga uppgraderingspaket).

Inte hittar du en dator som är ens 3-4 år som slår det?