Permalänk
Medlem

DXRacer stol, låst?

Hejsan!

Har en DXracer stol sedan lång tid tillbaka. Har nyligen köpt ett nytt datorbord och tänkte därför höja stolen, men det går inte superbra, den verkar ha låst sig. Vet inte om jag har gjort det själv flera år tillbaka eller om jag gjort det av misstag.

Kort och gott, hur låser jag av den? För det verkar varken gå att sänka eller höja stolen (vet att det ska gå)

Ser ut att vara den här godingen jag bolägger min rumpa på varje dag.

Tack i förhand! Mvh

Permalänk

Om du haft den i samma läge länge kan tänkas att ev gasfjädern tagit fast. Ganska vanligt fenomen.

Om den är ställd i botten kan ev gasen läkt ur fjädern så den nu är tom och därför inte kan höja den.

Annars kan man tänka sig att det är på andra av denna typ av stol att du antingen ska dra ut eller trycka in spaken för att låsa upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du haft den i samma läge länge kan tänkas att ev gasfjädern tagit fast. Ganska vanligt fenomen.

Om den är ställd i botten kan ev gasen läkt ur fjädern så den nu är tom och därför inte kan höja den.

Annars kan man tänka sig att det är på andra av denna typ av stol att du antingen ska dra ut eller trycka in spaken för att låsa upp.

Hejsan!

Jag kan säga med säkerhet att i alla fall 2 år har den suttit på lägsta, så att gasen sprungit ut är inte helt omöjligt som du säger.
Går det att fylla på tror du?

Permalänk
Skrivet av kimhypno:

Hejsan!

Jag kan säga med säkerhet att i alla fall 2 år har den suttit på lägsta, så att gasen sprungit ut är inte helt omöjligt som du säger.
Går det att fylla på tror du?

Nej. De är helförslutna så går ej fylla på utan är köpa ny isf som gäller
Men om du ska ha den i samma höjd konstant kan du ta hjälp av en polare och dra ut cylindern och seda sätta en rörklämma runt kolven som stopp.

Gjort så på nån gammal jyskstol när gasen hade läkt ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nej. De är helförslutna så går ej fylla på utan är köpa ny isf som gäller.

Snackar vi köpa ny stol eller kan man köpa ny "gas grejs sak" ? Om det är hela stolen så måste det vara världens sämsta koncept att tillverka en stol på detta sätt.

Permalänk

Det går att byta fjäder men de brukar sitta ordentligt så kan ev bli att du demolerar stolen eller foten på köpet då stora mängder våld brukar behövas.

Fick byta på brorsans stol för ett tag sen att lossa den involverade stor slägga och en halv vedhög för att slå loss konan i foten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det går att byta fjäder men de brukar sitta ordentligt så kan ev bli att du demolerar stolen eller foten på köpet då stora mängder våld brukar behövas.

Fick byta på brorsans stol för ett tag sen att lossa den involverade stor slägga och en halv vedhög för att slå loss konan i foten.

Jag skickar min adress så får du fixa detta!

Skämt åsido, Jag tackar för hjälp och snabba svaren.