Letar efter listan med "överklockare" på diverse orter!

Permalänk
Medlem

Letar efter listan med "överklockare" på diverse orter!

Hej!
Vill minnas att jag sett en lista med sweclockersmedlemmar på diverse orter som ev. skulle kunna hjälpa till med överklockning men jag kan fan inte hitta den igen. Har jag drömt detta eller kan någon styra mig i rätt riktning?

Permalänk
Medlem

Finns en lista för Gratis hjälp vid montering av datorer som troligtvis kan hjälpa dig. Stundvis är den väldigt utdaterad men nu verkar den vara uppdaterad. Värt att nämna är att Ingen av de som står med på listan är kontrollerade eller godkända av SweClockers.

Permalänk
Skrivet av BiTTeR-:

Hej!
Vill minnas att jag sett en lista med sweclockersmedlemmar på diverse orter som ev. skulle kunna hjälpa till med överklockning men jag kan fan inte hitta den igen. Har jag drömt detta eller kan någon styra mig i rätt riktning?

behöver du hjälp med överklockning? lite info?

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtibacken:

behöver du hjälp med överklockning? lite info?

Var väl 10 år sedan jag byggde ihop min senaste burk så jag har
Väldigt dålig koll generellt gällande överklockning och nu köpte jag istället en färdigbyggd burk från komplett med x5600, Strix 3070 och 3200mhz minnen.
Tänkte mest kollat om det fanns någon lokal talang som ev kunde hjälpt mig att överklocka. Kört xmp för minnena i bios, satt autoclock på cpu i amds gränssnitt och lagt +120/+700 på gpu/minne i afterburner.
Vill väl egentligen tweaka cpu samt se om det går skrämma upp minnena lite, tyvärr är de CL18 och det skenar väl fort om man ökar frekvensen. Kommer iförsig från i5 3570k och gtx970 så jag kanske bara ska inse att det redan nu är tämligen bra jämfört med tidigare och bara gå vidare med livet

Permalänk
Medlem

Nä, du ska inte alls ignorera att det finns prestanda att hämta genom optimering.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Var väl 10 år sedan jag byggde ihop min senaste burk så jag har
Väldigt dålig koll generellt gällande överklockning och nu köpte jag istället en färdigbyggd burk från komplett med x5600, Strix 3070 och 3200mhz minnen.
Tänkte mest kollat om det fanns någon lokal talang som ev kunde hjälpt mig att överklocka. Kört xmp för minnena i bios, satt autoclock på cpu i amds gränssnitt och lagt +120/+700 på gpu/minne i afterburner.
Vill väl egentligen tweaka cpu samt se om det går skrämma upp minnena lite, tyvärr är de CL18 och det skenar väl fort om man ökar frekvensen. Kommer iförsig från i5 3570k och gtx970 så jag kanske bara ska inse att det redan nu är tämligen bra jämfört med tidigare och bara gå vidare med livet

Som jag uppfattar det är det rätt svårt att klämma mycket mer ur dagens komponenter.
Processorer är så pass optimerade att det knappt lönar sig - se SweC test av 5600x tex.
https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-...

Likadant med grafikkort. Det kör inte med klock längre, de går så högt de kan. Det man kan göra är att höja strömbudget.

Det är i så fall minnen som går att höja manuellt. Där får man laborera sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Som jag uppfattar det är det rätt svårt att klämma mycket mer ur dagens komponenter.
Processorer är så pass optimerade att det knappt lönar sig - se SweC test av 5600x tex.
https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-...

Likadant med grafikkort. Det kör inte med klock längre, de går så högt de kan. Det man kan göra är att höja strömbudget.

Det är i så fall minnen som går att höja manuellt. Där får man laborera sig fram.

Det är iförsig sant. Undervolt på gpu verkar dock vettigt men låg på 2080 på boost clock typ konstant i firestrike och på 62C så känns som att kortet rullar på bra utan undervolt. Sett att folk gör det för att undvika throttling men känns inte som jag drabbas av det i de frekvenser jag nu kör.

Permalänk
Medlem

För X299 system bedömmer jag mig ha mycket bra koll på överklockning om det är det som det gäller. (eller generella frågor då jag överklockat olika system i snart 20 år, dock endast Intel)

Jag har ett 3090 jag vridit ur en hel del prestanda men det största hoppet är att 1) byta värme tejp/pads och kylpasta på core 2) använda vattenkylning. Att bara överklocka genom att öka slidern på volt och frekvens kommer snabbt gå i taket på grund av värmeutveckling och begränsning kring detta.