Laptop för visual studio och virtual machine

Permalänk
Medlem

Laptop för visual studio och virtual machine

Budget för laptop 5-6k men gärna billigare om det går. Kan tänka mig begagnad kontorsdator (thinkpad, latitude, xps)...

Har inte så bra koll på laptops. De jag haft på jobbet har legat i prisklasser jag inte ens kan drömma om.

Det jag ska använda den till är först och främst visual studio men jag vill även kunna köra virtual machine (virtual box) på den så jag antar att det måste vara minst 16gb ram och 4-kärnig processor.
Ska helst vara lite mindre, 14". Men 15" funkar också om ni har förslag på gaminglaptop i mindre format.

Alla förslag välkomnas.

Permalänk
Medlem

Vad ska du köra i virtual machine?
Behöver inga 16gb för enklare saker eller 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Vad ska du köra i virtual machine?
Behöver inga 16gb för enklare saker eller 4 kärnor.

Testat hemma med 8 gb och 4 kärnor och det har varit ganska segt. Då testade jag bara vanligt användande.

Permalänk
Avstängd

Du är redan inne på rätt spår, köp en begagnad proffsdator, Thinkpad eller liknande. En gaminglaptop är bara onödig om du inte ska spela på den, tung, dyr och otymplig. Själv köpte jag en Thinkpad W540 för ett par år sedan för typ 3200, men den är egentligen overkill för utveckling då den har ett proffsgrafikkort. Hade jag varit dig så hade jag nog satsat på en T-serie.

Beroende på vad du ska göra så kanske 16GB inte räcker heller, min jobblaptop går på knäna av att köra systemet jag jobbar med så jag ska få en ny med 32GB. Men vi kör en massa microservices i Docker, vilket kräver en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du är redan inne på rätt spår, köp en begagnad proffsdator, Thinkpad eller liknande. En gaminglaptop är bara onödig om du inte ska spela på den, tung, dyr och otymplig. Själv köpte jag en Thinkpad W540 för ett par år sedan för typ 3200, men den är egentligen overkill för utveckling då den har ett proffsgrafikkort. Hade jag varit dig så hade jag nog satsat på en T-serie.

Beroende på vad du ska göra så kanske 16GB inte räcker heller, min jobblaptop går på knäna av att köra systemet jag jobbar med så jag ska få en ny med 32GB. Men vi kör en massa microservices i Docker, vilket kräver en hel del.

Kollat efter t480 men den verkar inte vara så populär här i Sverige.
Har varit nöjd med gammal latitude men det finns inte så många ute med specsen jag är ute efter.

Vet du några fler begagnade prisvärda laptops som man skulle hålla utkik efter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gta86:

Kollat efter t480 men den verkar inte vara så populär här i Sverige.
Har varit nöjd med gammal latitude men det finns inte så många ute med specsen jag är ute efter.

Vet du några fler begagnade prisvärda laptops som man skulle hålla utkik efter?

Jag har inte jättekoll på serierna utanför Thinkpad, men Dell Latitude eller Precision är ju rätt bra datorer också. HP Elitebooks har jag också jobbar med en hel del och de funkar ju också. Men det finns väl en anledning till att Thinkpads ofta ligger högt i pris, och jag tror att det handlar om kvaliteten.

Billigteknik har ju en massa begagnade företagsdatorer att välja på. De är inte superbilliga, du kommer mycket billigare undan om du köper av en privatperson, men man får ju lite garanti och datorerna har ju gåtts igenom och så.

https://www.billigteknik.se/174-foretagsdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte jättekoll på serierna utanför Thinkpad, men Dell Latitude eller Precision är ju rätt bra datorer också. HP Elitebooks har jag också jobbar med en hel del och de funkar ju också. Men det finns väl en anledning till att Thinkpads ofta ligger högt i pris, och jag tror att det handlar om kvaliteten.

Billigteknik har ju en massa begagnade företagsdatorer att välja på. De är inte superbilliga, du kommer mycket billigare undan om du köper av en privatperson, men man får ju lite garanti och datorerna har ju gåtts igenom och så.

https://www.billigteknik.se/174-foretagsdator

Tackar! Ska se om jag hittar något där.